سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار تا انحلال حزب جمهوری اسلامی

ولادت امام حسین(ع)، روز پاسدار، تصویب اساسنامه فرهنگستان ایران، انحلال حزب جمهوری اسلامی، روز جهانی کودک و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 3 شعبان 1435 هجری و 1 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت امام حسین(ع)(4 ق)
سید جوانان اهل بهشت، ریحانه‌ی باغ رسالت، یکی از دو گوشواره‌ی عرش خدا، خامس آل عبا، سرور آزادگان جهان، حضرت امام حسین(ع) در سوم شعبانِ سال چهارم هجری در مدینه‌ی منوره به دنیا آمد. ابوعبداللَّه، کنیه و سید شباب اهل الجنه، سبط النبی، مبارک و سیدالشهدا از القاب آن حضرت می‌باشند. اخبار و احادیث گوناگون در فضایل و مناقب آن بزرگوار از شیعه و سنی فوق تواتر است. نام آن حضرت، زینت بخشِ تاریخ انسانیت و قیام او سرخط و الگوی قیام‌ها و نهضت‌های جهان است.

آموزشگاه فداکاری را او یگانه آموزگار است و دانشگاه شهامت و شهادت را او یکتا استاد. پیامبر اکرم درباره‌ی نواده‌ی گرامی خویش فرموده است: حسین را در دل‌های مؤمنان، محبتی ژرف و پنهان است و او دری از درهای بهشت می‌باشد. سوگند به آن که جانم به دست اوست که حسین در آسمان‌ها، بیش از روی زمین به عظمت یاد می‌شود و او زیور آسمان و زمین است.

کاشتن اولین بذر توتون سیگار توسط "حکیم فانوس" در رشت (1266ش)

دکتر استپان هاراتونیان که در گیلان معروف به حکیم فانوس بود ، از پزشکان ارامنی مقیم رشت بود. وی علاوه بر پزشکی به کار فلاحت توتون نیز مشغول بود ، اول کسی بود که بذر توتون سیگار را در سال ۱۲۵۳ش از ترکیه به گیلان آورد و در ملک شخصی خویش کاشت. او بود که بذر توتون سیگار را به تنباکوکاران فومن داد تا بکارند و بر اثر مساعی او کشت توتون جانشین تنباکو شد و کارخانه سیگارسازی در رشت به وجود آمد.

درگذشت استاد "سیدحسین میرخانی" خوشنویس برجسته (1361ش)
سیدحسین میرخانی برادر بزرگ‌تر استاد سیدحسن میرخانی در سال‌های پایانی عمر معروف به سِراجُ الکتَّاب، در سال 1284 در تهران به دنیا آمد. تعلیم خط را از پدر که از خوشنویسان و شاگردان میرزا رضا کلهر بود فرا گرفت و طولی نکشید که به جرگه خوشنویسان به ویژه در تحریر خط نستعلیق درآمد. میرخانی مدرس خط کلاس عمومی خوشنویسی اداره هنرهای زیبا بود و مجال کمتری برای کتابت آثار می‌یافت. از آثار مهم کتابت استاد میرخانی، دو مجلد قرآن کریم است که قرآن اول با ترجمه فارسی و قرآن دوم، بدون ترجمه به چاپ رسیدند. سیدحسن میرخانی موفق به دریافت نشان درجه یک هنر و نشان درجه سه خدمت شد و تقدیرنامه‌ای از دانشگاه الزهرا به مناسبت نوشتن اولین قرآن اخذ کرد. از خدمات مهم وی در جهت گسترش هنر خوشنویسی، پایه‌گذاری انجمن خوشنویسان ایران می‌باشد که هم اکنون نیز این انجمن در راستای این هنر فعالیت می‌کند. این استاد گرانمایه سرانجام در یازدهم خرداد 1361 ش در 77 سالگی درگذشت.

درگذشت استاد، دکتر "مهدی روشن ضمیر" ادیب و زبانشناس معاصر (1378 ش)
استاد دکتر مهدی روشن ضمیر در سال 1298 ش در تبریز به دنیا آمد و پس از طی دوران ابتدایی و متوسطه، برای ادامه تحصیل، در سال 1316 راهی تهران شد. وی از آن پس به تدریس و نیز ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1336 دکترای خود را از فرانسه اخذ کرد. استاد روشن ضمیر از آن پس به مدت 27 سال در دانشگاه تبریز تدریس نمود و به تألیف و نگارش نیز پرداخت. مشکلات زبان فرانسه در 3 جلد، دیار خوبان، برگزیده‌های ادبی در 2 جلد و مجله‌های فرانسه و نیز ترجمه فردوسی و حماسه ملی و معتقدات و آداب ملی از جمله آثار وی می‌باشند. استاد روشن ضمیر سرانجام پس از عمری تلاش و خدمت در 80 سالگی در تهران درگذشت و در مقبرةُ الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

تصویب اساسنامه فرهنگستان ایران در هیئت وزیران (1314 ش)
برای حفظ و توسعه و ترقی زبان فارسی، اساسنامه تشکیل فرهنگستان زبان و ادب پارسی در یازدهم خرداد 1314ش در هیئت وزیران به تصویب رسید و اولین جلسه آن با حضور 24 تن از ادیبان کشور فردای آن روز، در دوازدهم خرداد 1314 برگزار شد. اهمّ وظایف فرهنگستان عبارت‌اند از: اختیار الفاظ و اصطلاحات در هر رشته از رشته‌های زندگانی با سعی در این که حتی الامکان، فارسی باشند؛ پیراستن زبان فارسی از الفاظ نامناسب؛ تهیه دستور زبان و استخراج و تعیین قواعد برای وضع لغات فارسی و اخذ یا ردّ لغات بیگانه و خارجی؛ جمع آوری لغات، اصطلاحات، اشعار، امثال و نوادر محلی؛ تشویق شعرا و نویسندگان در ایجاد شاهکارهای ادبی؛ تشویق دانشمندان به تألیف و ترجمه کتب سودمند به فارسی فصیح و مأنوس و مطالعه در اصلاح خط فارسی.

فرهنگستان پس از شهریور 1320 به تدریج ضعیف و سپس تعطیل گردید. پس از آن، کوشش‌هایی برای افتتاح مجدد آن به عمل آمد که ثمری نبخشید تا این که سرانجام، فرهنگستان زبان ایران، در آبان ماه 1349 ش بنیان نهاده شد.

گشایش موزه آموزش و پرورش اصفهان
برای حراست از مفاخر گذشته و ادامه و تکامل فرهنگ این سرزمین، سازمان آموزش و پرورش، ایجاد موزه آموزش و پرورش را به عنوان کانون فرهنگ و هنر جامعه در سرلوحه‌ی اهداف خود قرار داد. محل این موزه منزل مسکونی شادروان عطاءالملک دهش از شخصیت‌های اجتماعی اواخر دوره قاجار است که دارای مجموعه ای از هنر ایرانی و اروپایی است. این ساختمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه تبدیل شد که پس از بازسازی در سال ۱۳۷۸ به عنوان جایگاه موزه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفت. موزه با ایجاد زمینه‌های مناسب برای استفاده از تجارب گذشتگان، فراهم آوردن شرایطی برای مقایسه وضعیت آموزشی گذشته و حال، تجلیل از پیشکسوتان و طلایه داران نظام تعلیم و تربیت، حفظ یاد و نامشان همت گماشته است.

ثبت غار سهولان (آذربایجان غربی) در فهرست آثار طبیعی ملی ایران
غار «سَهولان» (کردی : Sehollan) در روستای «سهولان» ۴۲ کیلومتری شمال شرق مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع شده است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه‌است. سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

درگذشت بازیگر پیشکسوت پروین سلیمانی
شروع فعالیت در تئاتر با بازی در نمایش "شهرزاد قصه گو" در سال 1323 نام اصلی: بتول نام خانوادگی اصلی: سلیمانی خو تاریخ تولد: 1301 محل تولد: تهران ملیت: ایران مدرک تحصیلی: سیکل بیوگرافی شروع فعالیت در تئاتر با بازی در نمایش "شهرزاد قصه گو" در سال 1323. فعالیت در زمینه صدا، دکلمه، گویندگی رادیو. شروع فعالیت سینمایی در سال 1331. تقدیر شده در دهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "دیگه چه خبر؟" (تهمینه میلانی) در سال 1370. جوایز و انتخاب‌ها با تقدیر از بهترین بازیگر نقش مکمل زن (دیگه چه خبر؟!) این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران ساعت 20 ،11 خرداد ماه 1388پس از تحمل یک دوره بیماری سخت درگذشت.

شهادت سردار خادمی
جبهه‌های غرب و شمال‌غرب حماسه‌های حضور این سردار سرافراز سپاه اسلام، که در دوران دفاع مقدس از نیروهای مؤثر قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) بود، را فراموش نخواهد کرد. بعد از دفاع مقدس نیز حضور در معاونت طرح و برنامه نیروهوایی سپاه پاسداران، فعالیت‌های علمی تحقیقاتی در دوران حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک و عضویت در شورای دایرةالمعارف دفاع مقدس از جمله فعالیت‌ها و خدمات وی بود. آخرین مأموریت مرحوم خادمی حضور در مراسم رونمایی از کتاب «عکس الوند» بود که با وجود وخامت وضعیت جسمانی، شوق خدمت و حضور در میان ایثارگران را به استراحت ترجیح داد.

درپی دستور پرویز ثابتی، آیت الله احمدجنتی به جرم یکسری فعالیت‌ها و تداکارت برای روز57/3/15، امروز دستگیر وراهی تهران گردید.(1357ش)

تولد عارف شهیر میرزا "محمدحسن اصفهانی" معروف به "صفی علی‌شاه" (1251 ق)
حاج میرزا محمد حسن بن محمد باقر اصفهانی معروف به صفی‌علی‌شاه از اکابر عرفای قرن سیزدهم، متولد اصفهان بود. وی در خردسالی به یزد رفت و تحصیلات اولیه را در آن شهر به پایان رسانید، سپس از راه هندوستان عازم مکه شد. در این مسافرت‌ها اصول و قواعد فقه و سیر و سلوک را که اخذ آن‌ها منجر به خدمت مشایخ طریقت و قبول ارادت است به دست آورد و در پایان عمر خویش، در تهران اقامت گزید. از وی چندین اثر علمی باقی مانده است که زُبدَةُ الاَسرار، بَحرُ الحَقایق و تفسیر قرآن به نظم و... از آن جمله‌اند. صفی‌علی‌شاه در 24 ذی‌قعده‌ی 1316 ق در 65 سالگی در تهران درگذشت و در خانقاهِ خود به خاک سپرده شد.

روز پاسدار
در جمهوری اسلامی ایران، سوّم شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام حسین(ع)، به عنوان روز پاسدار، نام‌گذاری شده است.

پاسداران انقلاب اسلامی در ایران با تأسّی به شجاعت، مردانگی، استواری، ایمان و فضایل اخلاقی امام حسین(ع)، در راه حفظ آرمان‌های والای اسلام و انقلاب اسلامی و نیز حراست از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی، صحنه‌هایی فراموش نشدنی و حماسه‌هایی با شکوه آفریدند و خود، سرمشق جوانانِ مؤمن و آزادی‌خواه جهان شدند.

ورود امام حسین(ع) به مکه‌ی منوره(60 ق)
چون معاویه در نیمه‌ی رجب سال شصت هجری از دنیا رفت، برخلاف مفاد قرارداد صلح با امام حسن(ع)، یزید را به جای خویش نصب کرد و اُمرای یزید در سرزمین‌های اسلامی از مردم برای او بیعت می‌گرفتند. یزید به والی خود در مدینه دستور داد تا از بزرگان این شهر به ویژه امام حسین(ع) بیعت بگیرد و گرنه آنان را به قتل برساند. امام حسین(ع) پس از آگاهی از موضوع، به اتفاق افراد خانواده، برادران و برادرزادگان خود از مدینه خارج شد و به سوی مکه حرکت کرد. آن حضرت در اواخر ماه رجب سال شصت از مدینه بیرون آمد و در سوم شعبان وارد مکه گردید. این اقامت تا ماه ذیحجه ادامه یافت و امام در آن تاریخ، راهی عراق گردید.

تولد آیت اللَّه "سیدحسین خادمی" رییس حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان(1319 ق)
آیت‌اللَّه حسین خادمی پس از طی دروس مقدماتی در اصفهان، برای ادامه‌ی تحصیلات خود راهی حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشرف گردید و با بهره‌گیری از اساتید بزرگ نجف، به درجه‌ی اجتهاد نائل آمد. آیت اللَّه خادمی سپس به اصفهان بازگشت و علاوه بر تدریس و تألیف، در عرصه‌ی سیاست نیز حضوری فعال داشت. ایشان از مخالفان سیاست‌های ضد دینی رضاخان بود و در مبارزات ملی شدن صنعت نفت شرکت کرد. با اوج‌گیری و گسترش مبارزات حضرت امام خمینی، برای تحقق نظام اسلامی در ایران، بر فعالیت‌های سیاسی و انقلابی خود افزود و در این راه، تلاشی فراوان از خود نشان داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به نمایندگی از مردم استان اصفهان به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و چند سالی نیز ریاست حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان را بر عهده گرفت. رهبر سعادت یا دین محمد(ص) از آثار ایشان است. وفات این روحانی مجاهد برابر با بیستم اسفندماه 1363 ش در 86 سالگی در اصفهان واقع شد.

وقوع زلزله وحشتناک و پرتلفات در شهر "توکیو" در ژاپن (1923م)
در اول ژوئن 1923م زلزله پر تلفات توکیو در دو نوبت و به فاصله زمانی کوتاهی از یک‌دیگر رخ داد و در جریان آن نیمی از شهر بزرگ توکیو پایتخت ژاپن ویران شد. این زلزله، حریق بزرگی را به دنبال داشت و در جریان آن بیش از 150 هزار نفر از مردم توکیو جان خود را از دست دادند.

تشکیل حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه در جریان انقلاب این کشور (1793م)
پس از اعدام لویی شانزدهم در 21 ژانویه 1793م، درگیری‌های داخلی در فرانسه ایجاد شد. در نهایت پس از حمله سازمان یافته افراطیون، نمایندگان مخالفْ دستگیر یا متواری شدند و از اول ژوئن 1793م، قدرت به طور مطلق در اختیار رهبر تندروها به نام ماکسیمیلیان روبْسْپیر قرار گرفت. به دنبال آن یک کمیته نجات ملی که روبسپیر در رأس آن قرار داشت زمام امور فرانسه را به دست گرفت. دوران حکومت کمیته نجات ملی که بیش از یکسال به طول انجامید، یکی از خونبارترین مراحل انقلاب فرانسه است که به دوران ترور یا وحشت معروف شده است. در دوره حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه، در حدود سی‌صد هزار نفر بازداشت و حداقل 17 هزار نفر اعدام شدند. دادگاه‌های پاریس در عرض یک ماه، 1300 حکم اعدام صادر کردند و دستگاه‌های گیوتین در چند نقطه شهر، هر روز به طور متوسط سر چهل نفر را از تن جدا می‌کردند. پس از یکسال و اندی به دنبال قیام علیه روبسپیر و اعدام او در 27 ژوئیه، دوران حکومت ترور پایان یافت. در نهایت، مردم پاریس در شب بیست و هشتم ژوئیه 1794م پایان حکومت وحشت را جشن گرفتند و زندانیان در بندِ کمیته نجات ملی فرانسه را آزاد ساختند.

انحلال حزب جمهوری اسلامی به پیشنهاد اعضای آن (1366 ش)
حزب جمهوری اسلامی یک هفته پس از پیروزی انقلاب از سوی حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی، سید علی خامنه‌ای، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، اکبر هاشمی رفسنجانی و دکتر محمد جواد باهنر با هدف ایجاد تشکیلاتی نیرومند و سامان دادن به نیروهای فعال و ایجاد انسجام و انضباط، اعلام موجودیت کرد و به عضوگیری پرداخت. این حزب، در طول حیات خود، ضمن شرکت فعال تشکیلاتی در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشور، به لحاظ حضور رهبران حزب در سطوح بالای تصمیم‌گیری، نقش تعیین کننده‌ای در سمت‌گیری مسائل و موضع‌گیری‌های کشور ایفا نمود. فعالیت حزب جمهوری اسلامی تا سال 1363، همچون گذشته ادامه یافت ولی از آن سال به بعد، به تدریج دامنه و گستردگی آن کاهش یافت تا آن که در یازدهم خرداد 1366، به دنبال پیشنهاد آیت‌اللَّه خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به امام خمینی، مبنی بر توقف فعالیت‌های حزب و موافقت ایشان، حزب جمهوری اسلامی، فعالیت‌های خود را متوقف نمود. در نامه رهبران حزب در دلایل انحلال آن آمده بود: "احساس می‌شود که وجود حزب، دیگر آن منافع و فوائد آغاز کار را نداشته و به عکس ممکن است تخرّب در شرایط کنونی، بهانه‌ای برای ایجاد اختلاف و دو دستگی و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد. شورای مرکزی حزب، با اکثریت قاطع به این نتیجه رسید که مصلحت کنونی انقلاب در آن است که حزب جمهوری اسلامی تعطیل و فعالیت‌های آن به کلی متوقف گردد".

روز ملی مجمع الجزایر "ساموآ"
مجمع الجزایر ساموآ در غرب اقیانوس آرام و در شمالِ شرقی استرالیا قرار دارد. این مناطق در هزاره قبل از میلاد مسیح(ع)، مسکونی بوده است. همزمان با آغاز جنگ جهانی اول زلاندنو، بخش غربی جزایر را از تصرف آلمان بیرون آورد و جامعه ملل نیز در سال 1920م حاکمیت زلاندنو در این بخش را به رسمیت شناخت. از همین ایام، نهضت استقلال‌خواهی، در این جزایر شکل گرفت. اما سال‌ها بعد از جنگ جهانی دوم و طی رفراندومی در اول ژانویه 1962، ساموآ به استقلال دست یافت و قانون اساسی آن بر پایه رعایت سنت‌های اجتماعی به تصویب رسید. اول ژوئن روز قانون اساسی، به عنوان روز ملی ساموآ قلمداد می‌گردد. عنوان کشور مستقل ساموآ از نام قبیله ساموآ که در این جزایر ساکن‌اند، گرفته شده است. پایتخت این کشور، بندر آپیا و شهر مهم آن آسائو نام دارد. 95% مردم تابع دین مسیح(ع) و اکثریت آن‌ها پیرو مذهب پروتستان می‌باشند.

تولد "امان اللَّه خان" بانی نظام سلطنتی در افغانستان (1892م)
امان‌الله خان در سال ۱۹۲۱ م. پیمانی با دولت شوروی بست و امتیاز خط تلگرافی کوشک هرات، قندهار و کابل را به روسیه داد. در سال ۱۹۲۶ سلطنت مشروطه اعلام کرد و خود را شاه خواند. سپس مسافرتی به اروپا کرد و در سال ۱۳۰۷ ه‍. ش. از راه ایران به افغانستان بازگشت و دست به اقدامات اصلاحی زد و مدارس بسیاری در کابل و نقاط دیگر مملکت تأسیس و متخصصانی از خارج استخدام کرد و در کابل علاوه بر مدارس حبیبیه و حربیه‌ی سابق مدارس عالی دیگری زیر نظر معلمان فرانسوی و آلمانی بنیاد نهاد و یک دسته محصل به خارج کشور گسیل داشت. وی به تعلیم زنان اهمیت داد و مدرسه‌ای بنام مکتب مستورات در کابل دایر کرد و دسته‌ای از دوشیزگان را برای تحصیلات عالی به ترکیه فرستاد. چون اقدامات اصلاحی وی با تندرویهایی همراه بود و با روحیه‌ی مردم ایل‌نشین و متعصب افغانستان سازگاری نداشت، حبیب الله کلکانی (بچه سقا) بر او شورید و او را مجبور به استعفا کرد. امان‌الله خان پس از استعفا به ایتالیا رفت و در آن جا متوطن گردید. وی در ۲۵ آوریل ۱۹۶۰ در زوریخ، سویس مرد. جنازه‌اش به جلال آباد انتقال داده شد و در جوار پدرش به خاک سپرده شد.

روز جهانی کودک
در یکی از روزهای سال 1986م دو تن از دانش‌آموزان دبستانی اهل نیویورک طی نامه‌ای از کودکان سراسر جهان خواستند که همگی، روزی را به صلح اختصاص دهند. به همین مناسبت از آن تاریخ به بعد، اولین روزِ ماه ژوئن به نام روز جهانی کودک نام‌گذاری شد و همه ساله مراسم ویژه‌ای بدین مناسبت در سراسر جهان برگزار شود. کودکان در روز جهانی کودک می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند در حالی که سالانه هزینه‌های غیرقابل تصوری، صرف تولید انواع سلاح‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای می‌شود، کودکان بسیاری از گرسنگی، عدم امکانات بهداشتی، سوء تغذیه و جنگ و درگیری می‌میرند. در جهان امروز، هر هفته بیش از دویست و پنجاه هزار کودک به کام مرگ می‌روند و همین تعداد هم به صورت فلج، ناقص یا با عقب‌ماندگی‌های فیزیکی وذهنی به حیات ادامه می‌دهند.

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف اعلام داشته که تنها با اختصاص پنج دلار برای هر کودک می‌توان جان نود درصد از کودکانی را که سالانه می‌میرند نجات داد و برای بهبود چشم‌گیر زندگی کودکان جهان سوم کافی است که فقط مبلغ بودجه شش هفته تسلیحاتی جهان هزینه شود. (لازم به ذکر است که روز جهانی کودک، در اصل، برابر با اول ژوئن مصادف با یازدهم خرداد می‌باشد که به دلیل تقارن این روز با ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در ایران، روز شانزدهم مهرماه به این عنوان نام‌گذاری شده است.)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.