سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در استانه انتخابات ریاست جمهوری مصر؛

اجرای تدابیر شدید امنیتی در مصر/ 400 هزار نفر نیروی امنیتی، امنیت را تامین می‌کنند

امروز شهروندان مصری در شهرها و روستاهای این کشوردر انتخابات ریاست جمهوری شرکت و رئیس جمهور جدید خود را انتخاب خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران شبکه تلویزیونی بی بی سی در برنامه ای به امنیت انتخابات ریاست جمهوری مصر پرداخت.

به گزارش این شبکه، امروز شهروندان مصری در شهرها و روستاهای این کشوردر انتخابات ریاست جمهوری شرکت و رئیس جمهور جدید خود را انتخاب خواهند کرد. شمار افراد واجد رای دادن در این انتخابات 54 میلیون نفر است و برگزاری این انتخابات در سیزده هزار و هشتصد و نود و سه حوزه رای گیری خواهد بود. مقامات مصری تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کردند.حدود 400 هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس تدابیر امنیتی ویژه ای را در همه مراکز رأی گیری آغاز کرده‌اند. موضوعات امنیتی از مهم ترین چالش های پیش روی رئیس جمهور مصر است. آیا تدابیر امنیتی مقامات مصری می تواند متقاعد کننده شهروندان این کشور برای شرکت امن در این انتخابات باشد؟

خبرنگار این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: "نبیل فهمی" به همراه خانواده خود در شهر اوسیم مصر زندگی می کنند و به دلیل از دست دادن 4 نفر از اعضای خانواده خود در عزا به سر می برد. این افراد در حادثه کلیسای وراق در ماه اکتبر گذشته کشته شدند. نبیل و اعضای خانواده وی هیچ وابستگی سیاسی نداشتند و به هنگام حضور در یک مراسم عروسی در کلیسا هدف حمله قرار گرفتند. حوادث سرقت با خشونت نیز به مسئله ای رایج در مصر تبدیل شده است. این تصویر ویدئویی نشان می دهد که چگونه گروه‌های مسلح در روز روشن دست به سرقت می زنند و کمتر از پنجاه ثانیه خودروی قربانی را ربودند. حوادث زیاد قتل، ربودن و سرقت احساس ناامنی را در میان شهروندان مصری ایجاد کرده و این ناامنی چالشی واقعی برای رئیس جمهور آینده مصر است. بر خلاف حوادث کیفری، نیروهای امنیتی به کرات در برابر تظاهرات مخالفان سیاسی قرار می گیرند. گروه های مسلح مخالف روند سیاسی مصر نیز نیروهای امنیتی را هدف قرار می دهند. در حال حاضر پرسش هایی درباره توان سازمان های امنیتی در تعامل با این چالش ها مطرح است.

نبیل فهمی گفت: متاسفانه در این حادثه دخترم را از دست دادم و همچنان این ترس و نگرانی وجود دارد.

"خالد عکاشه "کارشناس مصری امور امنیتی گفت: سازمان های امنیتی مصر به 3 سال زمان برای تقویت خود نیازمندند و باید توان حرفه ای و آمادگی آن افزایش یابد. نیروهای امنیتی در چالش به دست آوردن مجدد اعتماد و کار حرفه ای و اصلاح فراگیر روبرو هستند.

"سامح سیف الیزل" کارشناس مصری درباره وضع امنیتی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر گفت: بیش از چهارصد هزار نیروی امنیتی و ارتش مصر مسئولیت حمایت از این انتخابات را برعهده دارند. 

طرح های امنیتی مختلفی برای تامین امنیت این انتخابات در نظر گرفته شده است. بالگردهای مختلف در بیست و هفت استان مصر به عملیات خود ادامه می دهند. برخی از هواپیماها که از دوربین های دقیقی برخوردارند از تحولات میدانی تصویربرداری می کنند. از نیروهای ویژه زنان و حتی شناسایی و خنثی سازی بمب در این طرح ها استفاده شده و اولین بار است که از این طرح های امنیتی در مصر استفاده می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که شمار زیادی از شهروندان مصری به دلیل کافی نبودن نیروهای امنیتی در حوادث مختلف تروریستی کشته شدند، چرا دولت مصر از این نیروها برای حمایت از مردم در برابر این حوادث تروریستی استفاده نکرد و حال تنها برای برگزاری انتخابات از آنان استفاده می کند، گفت: حضور گروه های مسلح در خیابان‌های مصر باعث ایجاد حساسیت میان مردم می شد و این مسئله را القاء می کرد که نیروهای مسلح در زندگی روزمره مردم دخالت می کنند. دوم این که مصر در طول حیات سیاسی و انتخاباتی با چنین حجم از تهدیدات امنیتی شامل بسته های انفجاری و بمب گذاری ها روبرو نبوده است و باید دولت مصر امنیت کامل شهروندان را برای شرکت در انتخابات تامین کند.

وی درباره وضع نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مصر افزود: نظارت بین المللی کاملی  بر این انتخابات وجود دارد. در قاهره 126 سفارتخانه وجود دارد و 93 سفارتخانه درخواست کردند که سفرا و دیپلمات‌ها بتوانند آزادانه در27 استان مصر برای نظارت بر انتخابات فعالیت داشته باشند. همچنین سازمان های حقوق بشری بین المللی، اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا به همراه صدها خبرنگار و روزنامه نگار بر این انتخابات نظارت دارند و آن را پوشش می دهند. در این انتخابات شفافیت بسیار بالایی وجود دارد.

"سیف الیزل" در پاسخ به این پرسش که گفته می شود چرا دولت مصر برای حمایت از امنیت این انتخابات تدابیر امنیتی بی سابقه ای در نظر گرفته و چنین تدابیری در گذشته اتخاذ نشده است، گفت: در صورتی که بمبی منفجر شود، مردم انتقاد شدید خود را از نیروهای امنیتی و مسلح مطرح می کنند. شهروندان مصری حق دارند در این کشور در امنیت کامل زندگی کنند ولی هیچ کس حق ندارد به این مسئله اعتراض کند که چرا دولت چنین تدابیری را برای حمایت از مردم در نظر گرفته است.

وی درباره اولویت های امنیتی رئیس جمهور جدید مصر بیان داشت: امنیت ملی مبتنی بر ترتیبات متعددی است و شکی در این نیست که مصر با چالش های داخلی و خارجی روبروست. تهدیدات خارجی ناشی از مرزهای ناآرام لیبی و مصر است. مرزهای مصر و سودان به شکل مطلوبی ایمن نیست و شاهد تونل ها در شمال شرقی مصر با نوار غزه هستیم. شمار زیادی از گروه های اسلامی تندرو نیز در مصر با حمایت های خارجی فعالیت می کنند.

"جمال عبدالجواد" مشاور مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام در پاسخ به این پرسش که آیا طرح‌های امنیتی دولت مصر باعث می شود شهروندان نگران از اوضاع امنیتی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کنند، گفت: این طرح های امنیتی تاثیر مثبتی دارد و باعث می شود شمار بیشتری از مصری ها در این انتخابات شرکت کنند و شاید حضور این افراد بتواند جایگزینی برای تحریم کنندگان انتخابات باشد و تحریم این انتخابات نیز به دلایل مختلف است. حضور پر شمار نیروهای امنیتی در خیابان های مصر اطمینان بیشتری به شهروندان این کشور می دهد وهمچنین حضور این نیروها این مسئله را القاء می کند که حادثه بزرگی در کشور در جریان است و باید مصری ها بخشی از این حادثه سیاسی بزرگ باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قانون سامان دادن به تظاهرات در مصر باعث اختلافات گروه های مصری برای شرکت در انتخابات و پیچیده شدن اوضاع امنیتی این کشور شده است، گفت: در دوره مبارزات انتخاباتی هیچ مشکلی رخ نداده است و طرفداران دو نامزد انتخابات تجمعات خود را برگزار کردند و با هیچ فشاری توسط نیروهای امنیتی روبرو نشدند. در مسئله قانون سامان دادن به تظاهرات شکی در این نیست که برخی از گروه های جوانان معترض این قانون هستند و حتی عده ای به دلیل این قانون این انتخابات را تحریم و موضع منفی علیه روند سیاسی کشور اتخاذ کردند. این مخالفت در سایه ادامه اعتراضات اخوانی ها به روند سیاسی جدید در مصر پس از سی ام ژوئن سال گذشته است.

وی درباره سیاست های امنیتی رئیس جمهور آینده مصر بیان داشت: پیش بینی می شود سیاست 8 ماه گذشته ادامه داشته باشد. عملیات نظامی در منطقه سینا ادامه دارد و دستاوردهایی نیز حاصل شده است. می توان این سیاست امنیتی را موفقیت آمیز دانست ولی نمی توان گفت همه چالش‌های امنیتی از بین رفته است. همچنین درگیری های کنونی در لیبی که ممکن است به درازا بکشد از تهدیدات امنیتی برای مصر خواهد بود.

"محمد ابوالغیط" روزنامه نگار مصری در پاسخ به این پرسش که آیا حضور پرشمار نیروهای امنیتی تاثیر مثبتی بر رای دهندگان و گروه های سیاسی مصری خواهد داشت، گفت: در ماه های گذشته تلاش گسترده سیاسی و رسانه ای برای حضور گسترده مردم در این انتخابات صورت گرفت و شرکت در انتخابات به معنای دفاع از کشور تلقی شد ولی درباره حضور این تعداد نیروهای امنیتی نگرانی هایی وجود دارد و ممکن است از مسئله مبارزه با تروریسم یا تامین امنیت حوزه های رای گیری سوء استفاده و از این نیروهای برای سرکوب مردم و آزادی ها استفاده شود. در تظاهرات چند روز گذشته شمار زیادی از معترضان بازداشت شدند. اگر طرفداران "حمدین صباحی" تظاهرات کنند چه تضمینی وجود دارد که نیروهای امنیتی یا طرفداران عبدالفتاح السیسی به طرفداران صباحی حمله نخواهند کرد؟ یکی از اعتراضات ما به قانون ساماندهی به تظاهرات است که مشکلاتی را برای برگزاری آزادانه تظاهرات در کشور ایجاد کرده است. مشکل در مصر این است که همین قانون نیز اجرا نمی شود به طوری که افرادی که به صورت غیر قانونی در تظاهرات بازداشت می شوند مورد شکنجه قرار می گیرند و به صورت شتابزده محاکمه می شوند. باید در دادگاه به صورت کامل روند دادرسی با شفافیت وجود داشته باشد ولی دادگاه ها بدون بررسی اسناد و شواهد معترضان را به سالها زندان محکوم می کنند.

وی حضور ناظران مختلف بین المللی را در این انتخابات به سود روند شفافیت و سلامت این انتخابات دانست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.