سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش شبکه های رادیویی براي کنترل دخانیات

در جلسه شوراي سیاستگذاری سلامت معاونت صدا با مديران جمعیت مبارزه با کنترل دخانیات بر لزوم توليد برنامه‌هايي براي اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان و مسئولان از قانون جامع کنترل دخانیات تأكيد شد.

به گزارش  حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومی شبکه رادیویی سلامت، دکتر علیرضا بهفر، مدیر این شبکه رادیویی با اشاره به ضرورت برنامه سازی درخصوص کنترل دخانیات گفت: شبکه های رادیویی برای دو گروه هدف مخاطبان عام و خاص باید برنامه های متنوعی را در زمینه کاهش مصرف مواد دخانی در کشور برنامه سازی کنند تا بتوانند از طریق ارائه پیام های غیر مستقیم عوارض مصرف سیگار و مواد دخانی را برای نوجوانان و جوانان بیان کنند.

وی اظهارکرد: برنامه سازی ها برای مخاطبان عام باید جذاب و در قالب های ساختاری طنز، نمایش و ... تولید شود و برای مخاطبان خاص برنامه های گفتگو محور با حضور مسئولان تهیه شود، تا با ارائه راهکارهای مناسب در خصوص کنترل دخانیات بتوانیم گام های موثری در زمینه کاهش آن در کشور بر داریم.

در ادامه، دکتر مسجدی مدیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اصحاب رسانه را متکلم برای مردم برشمرد و افزود: خبرنگاران و گزارشگران رسانه ملی باید با آگاه سازی مردم و مسئولان در راستای کاهش مصرف مواد دخانی گام بردارند و برای ترویج و فرهنگ ممنوعیت استفاده از دخانیات مسئولان امر را با پیگیری های مداوم به چالش کشیده و از آن ها پاسخ بخواهند همچنین برای تاثیرگزاری بیشتر بر روی نوجوانان و جوانان از الگوهای آن ها همچون هنرمندان، ورزشکاران و سوژه های مردمی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دید مسئولان دید کلان نیست و نگاه جامعی به مسأله کنترل دخانیات ندارند، اظهارکرد: برای کاهش مصرف باید جایگرین خوبی برای تفریح نوجوانان و جوانان داشته باشیم. ممکن است دخانیات برای برخی از سازمان ها و نهادها سودآوری داشته باشد؛ اما برای مردم بسیار مضر است. برای چه به خاطر 100 میلیارد توامن سود باید 400 میلیارد تومان ضرر پرداخت کنینمو در حال حاضر برای دخانیات قانون وجود دارد؛ ولی قوانین موجود ضمانت اجرایی ندارد.

در ادامه، دکتر غلامرضا حیدری رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات یکی از راهکارهای کنترل دخانیات در کشور را افزایش مالیات و گران شدن آن دانست و گفت: افراد سیگاری به دلیل اینکه در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند، بیشتر از افراد غیر سیگاری از بیمه استفاده می کنند.

این در حالی است که هزینه پرداختی وی به بیمه با فرد غیر سیگاری مساوی است. تجربه کشورهای دیگر نشان داده است که افزایش مالیات و گران شدن سیگار و مواد دخانی سبب افزایش درآمد و کاهش قاچاق در کشورها می شود.

وی اظهارکرد: بین آگاهی و عملکرد فاصله ای به نام باور وجود دارد و آن پزشکی که می داند سیگار ضرر دارد؛ اما باز هم سیگار می کشد، باور ندارد که نباید سیگار بکشد و از این رو باید روی باور مردم کار کنیم.

در پایان دکتر حسامی کارشناس ارشد مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با بیان اینکه نقش رسانه ها در کنترل دخانیات بسیار مهم و اساسی است، گفت: رسانه و شبکه های رادیویی نقش بسیار مهمی در آگاه سازی و اطلاع رسانی نوجوانان و جوانان در امر اعتیاد و مصرف دخانیات دارند. لذا نباید صرفاً به جنبه های پزشکی مصرف دخانیات پرداخته شود بلکه برنامه های جذاب همراه با سوژه های مردمی و عامه پسند مضرات مصرف سیگار و قلیان با افراد آموزش داده شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: سلامت ، رادیو ، دخانیات ، صدا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.