سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هفتمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال از نگاه داوران و دبیران جشنواره

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی رسانه های دیجیتال در بخش های تارنماهای اینترنتی و رسانه های برخط، بازی های رایانه ای و سرگرمی های دیجیتال شنبه 10 خرداد ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي،  روابط عمومی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، دبیر علمی هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال، با اشاره به روش ارزیابی آثار در بخش های مختلف جشنواره گفت: داوری آثار در جشنواره رسانه های دیجیتال براساس مدل ارزیابی رسانه های دیجیتال انجام شد. این مدل برمبنای استانداردهای جهانی و برای ارزیابی نرم افزارها و وب سایت ها طراحی شده است.

میثم عبدلی در ادامه افزود: این مدل حاصل تجربه شش دوره برگزاری جشنواره رسانه های دیجیتال و دو سال کار پژوهشی است که در نشریات معتبر بین المللی نیز نشر داده شده است.

وی، ارزیابی ثبات درونی و کارایی، طراحی و رابط کاربری، کیفیت و گستره محتوا، پشتیبانی و پاسخگویی را ملاک های ارزیابی آثار توسط داوران برشمرد و گفت: هدف اصلی جشنواره در ارزیابی ها بهبود مستمر کیفیت است. و این ارزیابی ها توسط داورانی متشکل از خبرگان و فعالان این حوزه صورت می پذیرد.

دبیر علمی هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال با بیان اینکه کمبود منابع مالی، تولیدات حوزه دیجیتال را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: در آثار ارسالی شاهد افزایش تولیدات فردی و نیمه حرفه ای بودیم اما اکثر شرکت های فعال رایانه ای با مشکلات اقتصادی روبرو هستند که این موضوع در کاهش تعداد محصولات نمایان بود.

عبدلی تاکید کرد: تا زمانیکه بازار مناسبی برای محصولات داخلی ایجاد نشود، نمی توانیم آن طور که باید شاهد تولیدات دیجیتالی با کیفیت باشیم.

** 50 اثر در بخش تارنمای اینترنتی به مرحله داوری نهایی رسید

به گفته دبیر بخش تارنمای اینترنتی و رسانه های برخط با اعلام فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال، 950 اثر در این بخش ارسال و ثبت شد.

سید پویان حسین پور با اشاره به مرحله غربالگری و انتخاب آثار، افزود: در مرحله اول، آثار به لحاظ دارا بودن معیارهای مختلفی از جمله دامنه پایگاه اینترنتی، همخوانی موضوع ثبت شده با محتوای موجود، سابقه فعالیت، عدم فیلتر و ... توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و در مجموع 430 اثر به مرحله بعدی ورود پیدا کردند.

این کارشناس فضای مجازی، ملاک داوری میانی را در چهار حوزه فنی، محتوایی، کاربردی - خدمات و نیز طراحی بر اساس استاندارهای بین المللی برشمرد و گفت: در این میان آثار بر اساس کسب مجموع امتیازها به مرحله داوری نهایی رسیدند.

حسین پور با بیان اینکه نزدیک به 50 اثر در بخش تارنمای اینترنتی و رسانه های بر خط به مرحله داوری نهایی رسیده است، عنوان کرد: در این مرحله داوران طی جلساتی با حضور تولیدکنندگان و اعضای هیات علمی جشنواره به معرفی آثار، ارائه مستندات و پاسخ به پرسش های داوران پرداختند.

وی در ارزیابی کلی آثار رسیده به بخش تارنمای اینترنتی و رسانه های بر خط، اظهار داشت: نزدیک به 43 میلیون کاربر فضای مجازی در ایران وجود دارد اما محتوای موجود متناسب با نیاز آنان نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: وب سایت ها موجود در فضای مجازی از نظر فنی، طراحی، کاربری آسان و... پیشرفت های قابل ملاحظه و رشد مطلوبی داشته اند اما در محتوا آن طور که باید نتوانسته اند نیاز مخاطبان را تامین کنند.

حسین پور با تاکید بر ضرورت ورود جدی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در حوزه های حمایت و هدایت امر تولید محتوا، خاطرنشان کرد: تعداد تارنماهای اینترنتی و رسانه های برخط از نظر کمی بسیار هستند اما آن طور که باید به لحاظ کیفی، محتوای موثر و اثرگذار را شاهد نیستیم که این خلا توجه به جنبه های حمایتی و هدایتی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال را بیش از پیش می طلبد.

** باید زمینه ورود ناشران دیجیتال به تمامی حوزه ها فراهم شود

دبیر بخش نرم افزارهای رسانه ای هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال با اشاره به شرکت 250 عنوان اثر در این بخش، گفت: همچون سنوات گذشته جشنواره رسانه های دیجیتال آثار رسیده با گذراندن مرحله انتخاب، داوری میانی و نهایی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

ناصر افشار پور، افزود: تنوع فعالیت، گستره مخاطبان آثار، تعداد و کیفیت تولیدات از جمله معیارهای ارزیابی آثار ناشران دیجیتال است.

وی عنوان کرد: در حوزه های مذهبی و ادبی شاهد آثار خوبی بودیم اما به طور کلی در حوزه فرهنگ و هنر آثار قابل ملاحظه ای را شاهد نبودیم. متاسفانه تولیدکنندگان کمتر مایل به سرمایه گذاری در این بخش هستند.

وی خاطر نشان کرد: با ایجاد انگیزه و حمایت های لازم باید زمینه ورود و رقابت را برای ناشران دیجیتال در همه حوزه ها فراهم سازیم.

**جشنواره، معیاری برای محک آثار تولید شده است

داور بخش بازی های رایانه ای و سرگرمی های دیجیتال، در ارزیابی آثار رسیده به بخش بازی های رایانه ای گفت: این جشنواره همچون سنوات گذشته عاملی برای ایجاد رقابت میان فعالان دیجیتال است و همین امر انتخاب آثار برگزیده را با مشکل مواجه کرده بود.

امیر محمدرضایی با بیان اینکه لازمه ارتقا کیفی بازی های رایانه ای، وجود بازار عرضه محصول و شبه توزیع داخلی است که حقوق تولید کننده و قانون کپی رایت در آن بدرستی انجام پذیرد، گفت: تنها نباید ورود به بازارهای بین المللی، هدف اصلی بازی سازان داخلی قرار گیرد. اگر در داخل ایران فروشگاه هایی همچون اپ استور و یا استیم داشته باشیم، تولید کننده بطور مستقیم به مصرف کننده بازی متصل می شود و در این صورت شاهد بوجود آمدن رقابت واقعی بین بازی سازها و سرمایه گذاری بیشتر در بخش های آموزش و تحقیقات خواهیم بود.

این فعال عرصه دیجتال، گرایش بازی سازان به ساخت بازی برای تلفن های همراه را پررنگ تر از گذشته ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بازی های رایانه ای با سرعت بسیار به سمت دانلود بر روی دستگاه های قابل حمل در حال تغییر است و قطعا به زودی تهیه لوح فشرده به فراموشی سپرده خواهد شد.

این بازی ساز در ادامه، جشنواره را عامل اصلی ایجاد رقابت سالم و ارتباط کاربران با صنعت بازی خواند و افزود: نقد و تشویق آثار در این جشنواره عاملی است که موجب افزایش انگیزه در میان فعلان این عرصه می شود. در واقع جشنواره معیاری برای محک آثار تولید شده در این حوزه است.

**جریان سازی و حمایت از تولید کنندگان، در راس کار سیاست گذاران قرار گیرد

داور بخش نرم افزارهای رسانه ای هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال گفت: آثار ارسالی به لحاظ کمی و کیفی با توجه به محدودیت های اجرایی و رکود تولید و عرضه نرم افزارهای چند رسانه ایی، درحد انتظار نبود.

مجید قادری، با تاکید بر لزوم تجدید نظر در روند تولید در جهت بالا بردن ارتقا کیفی محصولات افزود: برای اینکه شاهد ارتقا کیفی محصولات دیجیتال به ویژه نرم افزارها باشیم باید مدیران مرکز رسانه های دیجیتال در سیاست گذاری ها به امر تولید محتوا و حمایت از آن توجه بیشتری کنند.

وی با اعتقاد بر اینکه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در حوزه های محتوا، شکل و فرم باید به عنوان سیاست گذار نقشی فعال و تعاملی با تولیدکنندگان داشته باشد، گفت: سیاست گذاران رسانه های دیجیتال باید جریان سازی و حمایت از تولیدکنندگان را با توجه به توسعه فرهنگ و اقتصاد سرلوحه کار خود قرار دهند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.