سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن افرز گزارش داد:

آینده مصر پس از انتخابات چه خواهد بود؟

پایگاه اینترنتی فارن افرز در گزارشی باعنوان " مصر پس از انتخابات" نوشت: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در روزهای دوشنبه و سه شنبه ( فردا و پس فردا برابر با 26 و 27 مه) بنظر می رسد ژنرال عبدالفتاح السیسی اقبال بیشتری برای پیروزی داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، السیسی که در زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر فرمانده ارتش این کشور بود توانست پس از برکناری مرسی رهبری مصر را برعهده بگیرد. 
پس از گذشت 11 ماه از این رویداد بزرگ سیاسی ، حزب اخوان المسلمین بعنوان بزرگترین حزب مخالف این کشور بشدت از سوی نیروهای امنیتی قاهره سرکوب و اقدامات آن بطور قانونی ممنوع شد و متعاقبا طرفداران این حزب انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کردند.
السیسی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی رهبری این کشور را برعهده خواهد گرفت که با مشکلات فراوان اقتصادی، سیاسی و اقدامات شورشی روبرو است. پس از گذشت سه سال از قیام مردمی و چشم اندازهای سیاسی در مصر ،کارشناسان و تحلیل گران سیاسی در باره دولت آینده این کشور دیدگاههای متفاوتی دارند.
استیون .ای . کوک و حسیب جی صباغ کارشناسان سیاسی خاورمیانه بر این باورند که پس از تنظیم قانون اساسی جدید مصر در ژانویه،  انتخاب عبدالفتاح السیسی اساسا پایانی برای نقشه راهی است که می تواند سیاست های قاهره را پس از کودتای سوم ژوییه مدیریت کند. 
همانگونه که انتظار می رود  مقامات دولتی مصر و سخنگویان دولت این کشور از مدت ها پیش تلاش کردند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را بعنوان گامی مهم در " انتقال دموکراسی" قلمداد کنند.
از سوی دیگر، برخی از تحلیل گران معتقدند انتخاب السیسی نقطه عطفی در این کشور نیست بلکه ادامه تحولات سیاسی جهت تضعیف وعده های دموکراتیک قیام مردمی 25 ژانویه این کشور  توصیف می شود.
اگرچه همه فعالان عرصه سیاسی مصر بارها وفاداری خود را به انقلاب این کشور تکرار کرده اند با این وجود برخی تلاش می کنند اهداف خود را از طریق ابزار غیر دموکراتیک به پیش ببرند. این درحالی است که چنین رویکردی برای دولت موقت مصر و همچنین اخوان المسلمین و شورای عالی نیروهای مسلح کاربردهای خاص خود را دارد.
اکنون پس از چهار سال از سرنگونی حسنی مبارک هنوز نمی توان گفت مصر بطور کامل در مسیر دموکراسی قرار گرفته و توانسته است رویاهای گذشته را به حقیقت مبدل کند.
برغم همه طرح ها و برنامه های پیشنهادی السیسی، وی پاسخی برای اقدامات شورشی در صحرای سینا که منطقه بی ثبات مرزی توصیف می شود نخواهد داشت. قاچاق اسلحه، اقدامات تروریستی ، شرایط بحرانی، گروههای ناراضی و خشمگین، فعالیت حزب اخوان المسلمین که بر غیر قانونی بودن روند سیاسی و دولت جدید مصر تاکید دارد از جمله مهمترین چالش های فراروی مصر هستند.
شاید این تصور صحیح باشد که السیسی بمنظور اشراف بر چالش ها و برطرف کردن مشکلات سیاسی به زور و نیروهای نظامی و امنیتی قاهره متوسل شود اما چنین رویکردی جز دامن زدن به بی ثباتی و اغتشاش بیشتر فایده ای نخواهد داشت. از سوی دیگر، در صورتی که سیسی از رویکرد نظامی گری و امنیتی استفاده کند گواهی بر مستبد بودن رهبران آینده قاهره خواهد بود. هیچکدام از این سرکوبگری ها برای جامعه مصر مفید نخواهد بود.
ایساندار العمرانی، از پژوهشگران گروه بین المللی بحران در شمال آفریقا معتقد است ، 
ژنرال عبدالفتاح السیسی تنها یک هفته پیش از برگزاری انتخابات برنامه اقتصادی خود را منتشر کرد.
به گفته این پژوهشگر، درحالی که  اولویت های اقتصادی السیسی کاملا واضح و مشخص نیست  این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر مدعی است می تواند اوضاع آشفته سه سال گذشته کشور را بویژه در بخش های اقتصادی و اجتماعی دوباره به حالت اول بازگرداند.
العمرانی در نقد از ادعاهای سیسی می گوید در حالی که اصلاحات در این کشور هنوز اجرا نشده و سیسی در تازه ترین گفتگوی تلویزیونی گفته است" چیزی برای ارائه کردن ندارد!" پس برای محقق شدن رویاهای این ژنرال کهنه کار شهروندان مصری باید منتظر بمانند.
اساسا نمی توان گفت با تغییر در کرسی ریاست جمهوری مصر چالش ها کاهش و یا اوضاع کنونی این کشور بهتر می شود زیرا محمد مرسی نیز با معضلات مشابهی در کشور روبرو بود.
تامین سوخت، برق، یارانه مواد سوختنی، اشتغال زایی، توسعه و تقویت زیرساختها ، کاهش کسری بودجه، رفع وابستگی قاهره از کمک های خارجی مهمترین چالش های پیش روی روسای جمهوری مصر توصیف می شوند.این در حالی است که حمایت شدید مراکز و نهادهای دولتی از السیسی شاید تنها فرصت مناسب و امتیاز برای وی تلقی شود اما حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر امتیازات السیسی در قبال رقبای وی محسوب می شود.
به نظر می رسد آینده اقتصادی مصر با دو پرسش مهم روبرو ست. اول اینکه اختلاف و شکاف اجتماعی مصر ناشی از سرنگونی دولت محمد مرسی و همچنین سرکوب کردن اعضا و طرفداران اخوان المسملین و دیگر گروههای مخالف تا چه میزان می تواند مانع  از اجرای اصلاحات و دموکراسی در این کشور شود. السیسی تاکید کرد در آینده سیاسی مصر اخوان المسلمین هیچ جایگاهی ندارند و در صورت بروز اقدامات شورشی نیروهای امنیتی ناگزیر به مداخله خواهند شد.
سوال دوم عمدتا در باره افراد شاخص و حلقه اصلی دولت السیسی است که این روزها در حال شکل گرفتن است.برخی از افراد با نفوذ و لابی های مهم دوران حسنی مبارک که هنوز در مصر وجود دارند و با مشاوره ها و رایزنی های سیاسی خود تلاش می کنند دولتمردان قاهره را تحت تاثیر قرار دهند ، همچنان در تلاش برای ورود به بدنه قدرت هستند. برخی از این افراد روسای سازمان ها، شرکت های اقتصادی و تجاری هستند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.