سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امریکا برخی از همکاری‌های خود را با تايلند متوقف کرد

در پی کودتای نظامی در تایلند، آمریکا برخی همکاری‌های نظامی خود را با این کشور متوقف کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی،   پس از کودتای نظامی در تایلند، آمریکا برخی همکاری‌های نظامی خود را با این کشور متوقف کرده است. 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد در نتیجه کودتای نظامی در تایلند، آمریکا برخی از همکاری‌های نظامی خود را با این کشور به حال تعلیق درآورده است. معنای این حرف این است که آمریکا برخی از رزمایشهای مشترک خود را با نیروهای مسلح تایلند لغو می کند. آمریکا همچنین  برخی از تبادلات و دیدارهای میان مقامات ارشد نظامی دو کشور را که قرار بود در داخل آمریکا و تایلند انجام شود، لغو کرد.  البته این به معنای توقف کامل روابط نظامی آمریکا و تایلند نیست. اساسا آمریکا تمایلی به توقف کامل این روابط ندارد زیرا از نظر واشنگتن تایلند یکی از متحدان کلیدی آمریکا در آسیاست. البته کاهش برخی همکاریهای نظامی بر اساس قوانین آمریکا انجام می شود. زیرا بر اساس قانون آمریکا، هر گاه در کشوری کودتای نظامی اتفاق می افتد، آمریکا به طور خودکار باید در روابط خود با آن کشور تجدید نظر کند و برخی از کمک‌های نظامی و مشارکتهای نظامی خود را با آن کشور به حال تعلیق در آورد و این چیزی است که اکنون اتفاق می افتد. به علاوه آمریکا می خواهد با این کار به ارتش تایلند این پیام را بدهد که باید به کودتای نظامی خود پایان دهد و فورا کشور را به روند دموکراسی بازگرداند و اصول دموکراتیک را دوباره برقرار کند. آمریکا بر این باور است که لازم است تایلند راه روشنی را برای برگزاری انتخابات پیدا کند. آمریکا معتقد است تا زمانی که این اتفاق نیفتاده است به بازنگری در سطح روابط خود با تایلند ادامه می دهد.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی ضمن اعلام تصمیم تعلیق کمک 3.5 میلیارد دلاری به تایلند اعلام کرده است امکان لغو دیگر همکاری ها و کمک ها به تایلند وجود دارد. ماری هارف همچنین گفت وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این در حال بررسی امکان لغو کمک های دیگر به تایلند است.

" پرایوث چان اوچا" فرمانده ارتش تایلند که روز پنجشنبه با کودتا قدرت را در این کشور در دست گرفت در این کشور حکومت نظامی  برقرار کرده است، دستکم یکصد و پنجاه نفر را از جمله سیاستمداران، فعالان و شخصیت های دانشگاهی را طی سه روز اخیر زندانی کرده است. 

روز شنبه، حاکمان نظامی تایلند همچنین سنا را منحل کردند، که این مسئله قدرت قانون گذاری پرایوث به عنوان تنها حاکم این کشور را افزایش خواهد داد. 

"جان کربی "سخنگوی پنتاگون گفت مهم است که نیروهای مسلح تایلند به کودتا پایان دهند و حاکمیت دموکراتیک را در این کشور دوباره برقرار کنند که از جمله آن آغاز فرایند انتخابات شفاف است. 

تایلند و آمریکا مناسبات نظامی نزدیکی از زمان جنگ ویتنام دارند زمانی که تایلند با نیروهای آمریکایی متحد شد و به نیروهای آمریکایی اجازه داد در این کشور مستقر شوند. 

کربی گفت در حالی که آمریکا مناسبات نظامی دراز مدت و سازنده ای با تایلند دارد، براساس اصول دموکراسی  و قوانین آمریکا، این کشور باید کمک نظامی و تبادلات با تایلند را مورد بازنگری قرار دهد. 

پنتاگون تمرین های امسال خود و نیز سفر ماه ژوئن ادمیرال هری هریس فرمانده ناوگان نیروی دریایی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام را به تایلند و نیز سفر تاناسک پاتیماپروگورن فرمانده نیروهای مسلح تایلند را به پایگاه فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام را لغو کرده است. 

لغو این سفر پس از آن صورت گرفت که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وزارت خارجه آمریکا روز جمعه تصمیم تعلیق کمک 3.5 میلیارد دلاری به تایلند را اعلام کرد. ماری هارف همچنین گفت وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این در حال بررسی امکان لغو کمک های دیگر به تایلند است. 

وی گفت همانطور که پیش از این اعلام کردیم مهم است که ارتش تایلند به این کودتا پایان دهد و فرایند های سیاسی از جمله برگزاری انتخابات در این کشور را برقرار کند. 


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.