سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لبنان در آستانه خلأ انتخاباتی نامحدود

با پایان یافتن ریاست جمهوری «میشل سلیمان»، از اوضاع چنین برمی‌آید که لبنان در آستانه خلأ انتخاباتی نامحدودی قرار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران در حالی که ریاست جمهوری «میشل سلیمان» یافته است، برای پنجمین بار متوالی پارلمان لبنان موفق نشد،‌ بر سر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به توافق برسد.

جلسه پنجم پارلمان لبنان از حیث به حد نصاب نرسیدن با جلسات دیگر منعقده پارلمان حیث تفاوتی نداشت تا تاکید کند که انتخاب رئیس جمهوری لبنان در عمل به توافقات و تسویه‌های منطقه‌ای و طرف‌های تاثیرگذار در عرصه سیاسی لبنان منتقل شده و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان را واداشت تا جلسه آینده پارلمان این کشور را به بحث و گفت‌وگو درباره قانون تصویب حداقل دستمزدها اختصاص دهد که روز سه‌شنبه آتی برگزار خواهد شد.

دولت اداره امور را به دست می‌گیرد

قرار است، پس از 25 می که تاریخ پایان ریاست جمهوری میشل سیلمان است، دولت «تمام سلام» قدرت را در درست گیرد، در حالی‌که خبرهایی درباره احتمال تحریم جلسات قانونگذاری پارلمان از سوی نمایندگان مسیحی به گوش می‌رسد که در صورت تحقق با توجه به ورود کشور به خلاء ریاستی ضربه بزرگی به آن وارد خواهد شد و موجب عدم حضور نمایندگان مسیحی در جلسات پارلمان و تصویب قوانین خواهد شد که در راس آن باید از جریان «ملی آزاد» به رهبری ژنرال «میشل عون» سخن گفت تا نشان دهد که جریانی قوی و قدرتمند است.

گروه 14 مارس

در خصوص جریان 14 مارس باید گفت که این جریان همچنان بر نامزدی «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات لبنان» پافشاری دارد. در کنار جعجع که شانس چندانی برای پیروزی و موفقیت در انتخابات ندارد و با وتوی عربستان سعودی به نظر می‌رسد که شانس وی کمتر از سابق نیز شود.

این در حالی است که نباید تماس‌های جریان «المسقبل» به رهبری سعد الحریری و جریان «ملی آزاد» برای دستیابی به توافق برسر نامزدی میشل عون به عنوان نامزد مشترک و قانع کردن ریاض به این امر را فراموش کرد.

جریان 14 مارس غیر از جعجع که بر نامزدی آن اصرار و پافشاری دارد، دارای دو نامزد دیگر به نام‌های «امین الجمیل» و «پترس حرب» است. این درحالی است که جعجع در آخرین اظهار نظر خود گفته بود، آماده است، در صورت لزوم به سود جمیل یا حرب کناره گیری کند. وی براین باور است که عون از شانس چندانی برای موفقیت ندارد، چون طرح سیاسی عون تفاوت بسیاری با 14 مارس دارد، موضوعی که موجب می‌شود، 14 مارس همراهی چندانی با عون از خود نشان ندهد، مگر آنکه وی از حزب الله بخواهد سلاح خود را بر زمین بگذارد و از سوریه عقب نشینی کند.

به این ترتیب گروه 14 مارس اجازه نخواهد داد، عون به نتایج مورد نظر خود از انتخابات دست یابد.

گروه 8 مارس

اما درباره گروه 8 مارس به نظر می‌رسد که از روند انتخابات راضی کننده است. حزب الله و جنبش امل تاکنون نامزد نهایی خود را معرفی نکرده‌اند، اگرچه درباره عون اتفاق نظر دارند، اما این توافق به حدی نرسیده که بتواند، زمینه ساز ریاست جمهوری عون شود.

عون قرار است، دوشنبه آتی درباره مرحله آینده یعنی مرحله پس از ریاست جمهوری میشل سلیمان سخنرانی کند، به ویژه آنکه بحث تحریم جلسات پارلمان از سوی نمایندگان مسیحی به شدت مطرح است.

آنچه در خصوص لبنان پیش‌بینی شده، آن است که این کشور در آستانه خلاء انتخاباتی آن هم برای مدتی نامعلوم قرار دارد، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد، عربستان پرونده ریاست جمهوری لبنان را به تعویق انداخته و سوریه نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است که بازیگران بین‌المللی درباره آن اتفاق نظر ندارند. از سوی دیگر عربستان نیز هنوز پاسخ قاطعی درباره ریاست جمهوری عون نداده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.