سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخبارالخلیج:

"بحران گازی" در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس/ چشم امید این کشورها به ایران

روزنامه بحرینی نوشت کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس تشنه کمک رسانی در زمینه گاز هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه اخبارالخلیج در پایگاه اینترنتی خود نوشت: کویت، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هفته گذشته فقط 72  ساعت کمکهای گازی دو شرکت بی پی و رویال داچ شل را به ارزش 15 میلیارد دلار برای تامین تقاضای رو به رشدش مدیریت کرد. اما چرا با این که حدود سی درصد از منابع جهانی در منطقه قرار دارند کویت و نیز عربستان و امارات که همسایه و هر دو عضو اوپک هستند به گاز نیاز دارند؟ علت آن این است که گاز طی دهه های گذشته نادیده گرفته شده و این کشورها همه تلاش خود را روی بهره برداری از منابع نفتی گسترده شان متمرکز کرده اند. اختلافهای سیاسی و کاهش بهای گاز خانگی نیز موجب شده روند گسترش این سوخت پاک کند شود و در خرید آن از قطر بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان تاخیر بیفتد. شاید تقاضای سریع ناشی از افزایش جمعیت و رونق اقتصادی موجب تغییر تدریجی در خط مشی این کشورها شود هر چند بهره برداری از گاز در منطقه به چندین میلیارد دلار نیاز خواهد داشت. بیشتر ذخایر گازی منطقه کیفیت پائین و درصد بالایی از گوگرد دارند این مسئله استخراج گاز را دشوار و پرهزینه کرده است.

"کلی مالیکار" از شرکت خدمات مشاوره انرژی موسوم به ای.اچ. اس گفت: بیشتر تولیدکنندگان نفت خام در خاورمیانه هم اکنون به فواید اقتصادی و زیست محیطی افزایش تولید گاز -و وارد کردن آن در آینده نزدیک- به منظور پاسخگویی به مصرف رو به رشد برق پی برده اند. این دقیقا همان کاری است که کویت و امارات انجام دادند. این دو کشور وابستگی خود را به گاز وارداتی افزایش دادند تا بتوانند به تقاضای انرژی به ویژه در فصل تابستان که در آن مصرف به علت استفاده از دستگاه های خنک کننده هوا چند برابر می شود پاسخ دهند اما عربستان گاز وارد نمی کند. تلاشهای کویت برای خرید گاز هم ممکن است به علت اختلاف های سیاسی داخلی که موجب به تاخیر افتادن مذاکره با شرکت های بزرگ نفتی به منظور کمک به بهره برداری از ذخایر گازی شده است، به شکست بینجامد. کویت برای وارد کردن گاز مایع قراردادی پنج ساله با شرک بی پی به ارزش سه میلیارد دلار و قراردادی شش ساله با شل به ارزش دوازده میلیارد دلار امضا کرده است.
در همین حال بحث هایی درمورد شبکه خطوط لوله منطقه ای وجود دارد که می تواند به حل مشکلات امدادرسانی کمک کند اما اختلافات سیاسی اجازه اجرای این طرح را نیز نمی دهد.

ای.اچ.اس می گوید تقاضای گاز در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس احتمال دارد با بیش از 50 درصد افزایش از 256 میلیارد متر مکعب در سال 2011 به 400 میلیارد متر مکعب در سال دو هزار و سی برسد. اعتراضات عربستان-بزرگترین صادرکننده نفت جهان- طرح انتقال گاز قطر را به کویت ناکام گذاشت. مدت زمان زیادی است که برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر اختلاف مرزی دارند. همچنین بعید به نظر می رسد حتی درصورتی که ایران با قدرت های جهانی درخصوص برنامه هسته ای اش به توافق برسد و تحریم ها لغو شوند، کمک رسانی ایران، کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز در جهان، با روندی سریع افزایش یابد.

"والری مارسل" از "چتم هاوس" گفت البته ایران هم با تعدادی موانع مواجه است.

قطر -که پروژه های توسعه میدان های گازی جدید را به حالت تعلیق درآورد- پیشنهاد کمک ایران را برای به حد اکثر رساندن استفاده از میدان گازی جهان که هر دو کشور در آن حضور دارند، مطرح کرد. دوحه نگران است حفاری بیش از حد ایران به تضعیف میانگین استخراج هر دو کشور منجر شود.

گفتنی است، پیش بینی می‌شود تقاضای گاز طبیعی تا اوایل سال 2030 نسبت به سال 2011 که بالغ بر سه و نیم میلیارد فوت مکعب در سال بود، تقریبا دو برابر شود.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.