سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معمار اقتصاد دولت ریگان:

جهان از سلطه مالی آمریکا دور می‌شود/ شاهد آغاز امریکازدایی و دلارزدایی در جهان هستیم

"پل کریگ رابرتس"، معاون سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت ما شاهد امریکا زدایی و دلار زدایی از جهان هستیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "پل کریگ رابرتس" معمار اقتصاد دولت ریگان در گفتگو با شبکه خبری راشا تودی گفت با توجه به  قراردادی که چین و روسیه خارج از سیستم دلاری منعقد کرده اند ما شاهد آغاز امریکازدایی و دلار زدایی در جهان هستیم.
متن مصاحبه به شرح زیر است:

راشا تودی: تعدادی از تجار غربی نشست اقتصادی سنت پترزبورگ را تحریم کرده اند. آیا آنها می خواهند قطع رابطه کنند؟

پل کریگ رابرتز : من فکر می‌کنم این فقط یک راه نمادین برای سازگاری با واشنگتن است. فکر نمی کنم معنی دیگری داشته باشد، به عنوان مثال، من فکر نمی کنم شرکت های آلمانی، بخواهند به روابط  خود با روسیه  لطمه بزنند ، نه شرکت های فرانسوی چنین قصدی دارند. بنابراین  فکر نمی کنم  این کار آنها معنی زیادی داشته باشد. آنچه  که بسیار مهم تر است این است که تعدادی از کشورهای آسیایی که به این نشست می آیند ، و قرارداد انرژی امضا شده توسط روسیه و چین ، نشان میدهد که جهان در حال دور شدن از سلطه مالی آمریکا است.

این قرارداد بزرگ انرژی خارج از سیستم دلار انجام خواهد شد ، بنابراین اینجا آغاز دلار زدایی   وآغاز آمریکا زدایی است . این نشان میدهد که دو کشور بزرگ، روسیه و چین ، در حال تشکیل یک اتحاد استراتژیک  هستند زیرا آنها از آزار مکانیسم های غربی  خسته شده اند، آنها از تهدیدات خسته شده اند . بنابراین آنها در حال حرکت در مسیر جدیدی هستند، و بسیاری از کشورهای جهان را با خود همراه خواهند کرد. من فکر نمی کنم کشورهای اروپایی که روابط اقتصادی قوی با روسیه دارند بخواهند آن را از دست بدهند.

این آغاز چرخش  روسیه به طرف شرق است . پیش از این تمرکز اصلی روسیه پذیرفته شدن توسط غرب  و آمریکایی ها بود. روسیه سا‌ل‌ها منتظر ماند اجازه داده  شود به سازمان تجارت جهانی بپیوندد . من فکر می کنم این اشتباهی از جانب روسیه بود چرا که غرب بخش رو به رشد جهان نیست. بخش رو به رشد جهان شرق است.

 راشاتودی: ممکن است فشار واشنگتن دلیل نیامدن برخی از چهره های کسب و کار به نشست  محسوب شود، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد ؟

 رابرتس: آنها به همان دلیل نیامده اند.اگر فرصت هایی وجود داشته باشد که آنها بتوانند در سنت پترزبورگ از آن بهره ببرند، اگر آنها در نشست شرکت نکنند نتوانند قراردادی ببندند آن وقت تصمیم آنها تصمیم بدی است. من نمی دانم که در واقع  چند کشورتصمیم گرفته اند نیایند. من فکر می کنم  شرکت های کارت اعتباری آمریکا از تحریم هایی که واشنگتن از آنها صحبت می کند  لطنه دیده اند  زیرا این کار باعث شده روسیه شرکت های کارت اعتباری خود را توسعه دهد، که باید آن  را مدت ها قبل انجام می داد .

همواره این برای من  یک معما بوده است که چرا کشورهایی از لحاظ اقتصادی با ثبات هستند همچنان در چارچوب سیستم مالی آمریکا کار  می کنند. به عنوان مثال، آنها وابسته به شرکت های کارت اعتباری آمریکا هستند. آنها وابسته به شرکت های اینترنتی آمریکا هستند ، که به سادگی اجازه می دهد NSA(سازمان امنییت ملی امریکا)  در مورد  آنها بهتر جاسوسی کند. چرا آنها  چنین وابستگی به نهادهای اقتصادی آمریکا را قبول می کنند؟ من هرگز نفهمیدم . من فکر می کنم به یک معنا این تحولات برای روسیه خوب است زیرا اکنون  روسیه در حال توسعه زیرساخت های خاص خود است و برای ارتباطات ، امور مالی، اعتبار به زیر ساخت های واشنگتن وابسته نخواهد بود . بنابراین این  تحولات برای روسیه خوب است، و برای واشنگتن خوب نیست.

راشا تودی: انتظار می‌رود افراد بسیاری از آسیا برای نشست بیایند.  آیا می توان انتظار داشت که  قرارداد تجاری مهمی میان روسیه و  آن بخش از جهان منعقد شود ؟

رابرتس : من اینطور فکر می‌کنم . منظورم این است که همه کشورها به انرژی نیاز دارند و همه کشورها از زورگویی غرب، دسیسه غربی ، حس برتری بر جهان که واشنگتن دارد، خسته  شده اند. . از آن زمان که اوباما اعلام کرد که ایالات متحده کشوری استثنایی است، خیلی نمیگذرد. این بدان معناست که ما درجه اول هستیم، شما درجه  دوم . مردم دوست ندارند خود را درجه دوم تصور کنند ، بنابراین من فکر می کنم که این آغاز تغییر و تحولی است که مدت طولانی است در سازمان موسوم به BRICS  به طور ضمنی نمایان شده است .

راشا تودی : آیا شما فکر می‌کنید درغرب  واقعا نگرانی از روابط رو به رشد میان روسیه و چین  وجود دارد؟

رابرتس : بله، نگرانی بسیار زیادی وجود دارد. دکترین سیاست خارجی آمریکا  از واشنگتن می خواهد از ظهور دیگر قدرت های جهانی جلوگیری کند. بنابراین  امریکا در حال حاضر نه  تنها با ظهور دو قدرت جهانی  مواجه است، بلکه این دو قدرت یک اتحاد متقابل  با هم دارند و هر دو می دانند که واشنگتن آنها را با پایگاه های نظامی احاطه کرده است . واشنگتن پایگاه های زمینی در بالتیک، در شرق اروپا دارد . احتمالا در آذربایجان ، گرجستان، اوکراین نیز وجود خواهد داشت. و چین با پایگاه دریایی و هوایی جدید آمریکا مواجه است که کشتی هایی را که طریق دریای جنوب چین می گذرند کنترل می کند. بنابراین هر دو کشور می بینند که واشنگتن در  نظر دارد برای آنها قلدری کند ، از رشد آنها جلوگیری کند و آنها در حال تشکیل یک اتحاد استراتژیک هستند زیرا آنها باهمدیگر و در کنار هم قویتر هستند . این واشنگتن را بسیار نگران می کند.

من فکر می کنم امریکا زیاده روی کرده است ، باید همکاری روسیه بپذیرد ، نباید ظهور چین  را نوعی تهدید ببیند . اما واشنگتن اشتباه در دشمن جلوه دادن هر دو کشور اشتباه کرده است  و در تلاش است تا به شیوه ای عمل کند که رشد این دو کشور را  کند و یا از آن جلوگیری کند. این یک وضعیت بسیار جدی برای جهان است به دلیل آن است که  به مفهوم ضمنی یک جنگ جدی  است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.