سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

هواپیمایی که توریست‌ها برای دیدن آن به ایران می‌آمدند + تصاوير

بدون شک افراد علاقه‌مند به صنعت هوانوردی در ایران، خاطره‌ای را با هواپیمای بویینگ 707 دارند، پرنده‌ای قدیمی که طرفداران بسیاری را در سراسر جهان داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، معمولا اشیاء و اجسام کلاسيک در سراسر دنیا طرفداران بسياری دارند حتی هواپيماها نيز از اين قائده مستثنا نيستند و مدل‌های قديمی هواپيماها در جهان هنوز پرطرفدارند.

يکی از پرطرفدار‌ترين هواپيماهای قديمی در دنيا، بويينگ 707 است. بويينگ 707 يک هواپيمای باريک پيکر بود که در سال 1958 اولين پرواز خود را انجام داد و به همين علت از آن به عنوان اولين جت مسافربری ياد می‌شود که نسل هواپيماها بعد از آن متحول شده است.

بويينگ 707

اين هواپيما به چهار موتور توربو جت مجهز است و می‌تواند در حدود 180 مسافر را جابجا کند. بويينگ 707 به علت بالا بودن آلودگی صوتی و زيست محيطی در سال 1985 برای هميشه از رده خارج شد و تنها برخی نمونه‌های آن هم با تغيير در موتورها پروازهای تجاری (VIP) و پروازهای باربری را انجام می‌دهند.

نمای داخلی بويينگ 707

اما دو فروند از اين پرنده تا سال 1392 در يکی از خطوط هواپيمایی کشورمان پرواز می‌کردند و به عنوان شناخته شده ‌ترين جت‌های 707 در سراسر دنيا مشهور بودند و نام خود را به عنوان تنها بويينگ‌های 707 مسافربری دنيا به ثبت رساندند.

بسياری از علاقه‌مندان به صنعت هوانوردی از اقصی نقاط جهان برای پرواز با اين پرنده به ايران مسافرت می‌کردند که در بين نام يکی از برترين عکاسان هوانوردی به نام سام چویی (Sam Chui) به چشم می‌خورد. اين عکاس مشهور چندين بار برای پرواز با 707 مسافربری ايرانی به کشورمان سفر کرده است.

عکاس مشهور هواپيمایی در جهان Sam Chui

اين عکاس مشهور بارها در سفرهای خود از ايمنی پروازهای خطوط هوايی ايران با توجه به عمر نسبتا بالای ناوگان پروازی اظهار تعجب کرده و اعتراف کرده بود که شرکت‌های هواپيمایی در ايران از بهترين خطوط هوایی از نظر امنيت هستند.


اما در پايان به معرفی اين دو پرنده که ديگر پرواز مسافری انجام نمی‌دهند می‌پردازيم:

-

اولين هواپيما يک فروند بويينگ 707 از سری 300 بود. اين پرنده در ژوئن 1976 تحويل ايران شد. در ابتدا سوخت رسان نيروی هوایی بود و با علامت ثبتی EP-SHV به عنوان هواپيمای مسافربری استفاده و در سال 1392 زمين‌گير شد.


دومين بويينگ 707 نيز از سری 300 بود که در ماه آگوست 1976 به عنوان هواپيمای سوخت رسان تحويل نيروی هوایی شد. اين پرنده با علامت ثبتی EP-SHU به عنوان هواپيمای مسافربری استفاده و در سال 1392 از ناوگان مسافری خارج شد.

انتهای پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۷
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۱۲:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
هر چی باشه از پراید که بهتره
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
شهادت را باما تجربه کنید هواپیمای ایران
حسين
۰۷:۴۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
بابا مثل ماشين هاي خودمون يه موتور ميذاشتيد توش ميشد يه برند ملي بعد پوزش ميداديم هواپيماي ملي داريم
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
چقدر جاش تنگه
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
بی انصافیه بازهم خوب کار داده وسقوط نکرده خیلی عمر داشته مثل اتوبوس های نو نیست که تا میاند تو جاده چهل نفر را درجا میکشند
محسن
۱۳:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
اینم یکی از رکوردهای دیگرمان....
Sajad
۱۳:۰۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
وااااااای چه افتخاری نصیب ما ایرانیا شده.....
سعيد
۱۳:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
به متخصصين عزيز كشورمان در صنعت تعمير و نگهداري هواپيما ، افتخار مي كنيم .
domarnia
۱۲:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
پس بگو برا چی اینقدر سقوط هواپیماها تو ایران چیز عادی شده واستاندارد نیست بهتر به کسایی که میخواند سوار بشن یاد آوری کنن که شهادتین را هم بگن
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
توریست! واژه غریبی است! در دوران بچگی از آنها در ایران دیده ام اما سالها است که نسلشان در ایران منقرض شده!
مجيد
۱۱:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
« با توجه به عمر نسبتا بالای ناوگان پروازی اظهار تعجب کرده و اعتراف کرده بود که شرکت‌های هواپيمایی در ايران از بهترين خطوط هوایی از نظر امنيت هستند.»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سام چویی خوبي داداش؟چيني كلان فقط قلابيش مياد ايران
29 سال پيش دنيا هواپيما رو گذاشتن كنار تازه ما پارسال......؟
خدا بهمون رحم كنه
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
واقعا" کسانی که با این هواپیمای مربوط به جنگ جهانی دوم پرواز کرده اند جرات دارند
علی
۱۰:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
به موزه متحرک ایران خوش امدید .هواپیما 50سال، پراید 80سال ،پژو 60 سال ،پیکان قدمت مشخصی نداره به گفته باستان شناسان قبل از میلاد مسیح و اما پیر فرانسه زانتیا 40سال
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
بنده خودم چند سال پیش یه پرواز مشهد اصفهان با همین هواپیما و همین شرکت هوایی داشتم که با حدود 18 ساعت تاخیر پرواز انجام شد و بعد از اینکه ترس سقوط هواپیما را تجربه کردیم دوباره به فرودگاه مشهد بازگشتیم.یاد با آن روزگاران یاد باد!
كارشناس سازمان هواپيمايي كشوري
۱۰:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
سلام دوستان محترم ايمني با امنيت تفاوت دارد.با توجه به اينكه نهادهاي نظامي و انتظامي كشورمان مسئوليت تامين امنيت فعاليتهاي هوانوردي كشور را به عهده دارند ، لذا امنيت هوانوردي ايران در حد قابل قبول ميباشد اما ايمني فعاليتهاي هوانوردي كه مرتبط با ابعاد فني ناوگان و تجهيزات و تاسيسات هوانوردي و فرودگاهي ميباشد نيز عليرغم سن بالاي ناوگان و تحريم صنعت هوانوردي كشورمان با تلاش متخصصان پرتلاش و متعهد كشورمان قابل دفاع ميباشد اگرچه عقل حكم ميكند به سمت بهتر شدن حركت نماييم .
یاسر
۱۰:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
چی؟بهترین خطوط هوایی از نظر امنیت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ملتو چی فرض کردین با این نظراتون!!!؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
باحال بود دمت گرم
ایرانی
۰۹:۵۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
ای بابا مذاشتن چند هموطن ما رو میکشت خود به خود کنار میرفت . تازه از کجا معلومکه رنگ نزنن و اسمش عوض کنن دباره پرواز کنه
حسن
۰۹:۴۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
من با اين هواپيما مسافرت كردم وبسيار لذت بردم اين هواپيما باسرعت 0.8 ماخ سريعترين هواپيماي مسافري بعد از كنكورد بود
اصغررضايي
۰۹:۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
اين شوئي كه اومده ميگه بهترين امنيت رو داره خبر از كشته هاي خطوط هوايي ما نداره
خواب
۰۹:۰۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
درسته بازنشست شده تو کاردیگه مشغول خدمته به این میگن بهره وری بعضی ها یاد بگیرن البته حرف اون دوست بالاییم خیلی قابل توجه است اگه بخواییم .....
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
خوب این که افتخار نیست.از بس قدیمیه همه توریستها باهاش عکس میندازن ولی ماباهاش سفر میریم
همراه
۰۸:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
این هواپیما جون میده برای مهندسی معکوس و تمرین ساخت قطعات با مواد جدید تر و آزمایشگاه هوایی.
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
آخه اینم خبر بود؟؟؟!!!!
اونوقت میگن چرا ما عقب افتادیم از دنیا!!!
حمید
۰۸:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
به هر حال فکر میکنم از هواپیماهای روسی امنیتش بیشتر بود چون آمار سقوط ها رو بگیرین میبینین اکثرا روسی بودن
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
هاهاهاهاهاهاها
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
باعث افتخاره !!!!!
مود
۰۷:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
منو ياد كوبا (هاوانا)انداخت كه خودروهاشون همه مدلهاي ١٩٥٠ تا ١٩٦٠ است كه با اونا عكس ميكرفتىم ؟
نا شناس
۰۷:۵۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
لااقل مثل خودرو پیکان با تشریفات به موزه می بردنش و بعد از مدتی وانت بارش را بیرون می دادندکه تا ابد کار کند.
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
عقب ماندگی ما از دنیا باعث افتخار مان شده
رویا
۰۷:۴۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
نظر این آقای عکاس در مورد توپولوف چیه؟
وطن
۰۷:۳۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
حیف نبود زمین گیرشون کردین ؟؟؟!!!
بودن حالا..................
افق
۰۲:۴۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
ناوگان ما امنیت داره!!!
به حق چیزای ندیده!
وحيد
۰۲:۲۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
اين اقا رو بد نبود يك پارك ارم مي بردن سوار ترن
هوايي مي شد ، هيجانش كمتر از پرواز با بوئينگ ٧٠٧ نبود
محمد اقا
۰۱:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
به احتمال زیاد دیگه نتونسته از زمین بلند بشه ار ناوگان هوایی خارجش کردن
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
همه از فناوریهای جدیدشون خبر میدن اونوقت ما!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
سلام من خلبانم پنج شش بار این به پستم خورد پدرم که سهله جد ابادم اومد جلوی چشمم تا تونستم این ابر گرازه رو هدایت کنم خر بود بهتر هدایت می کردم بخدا
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
من خودم سال91 باهمین بوئینگ 707 از تهران به مقصد مشهد رفتم راستشو بخواین تا قیافه هواپیمارو دیدم دلم لرزید خواستم قید پروازو بزنم که به اصرار یکی از دوستام سوارشدم و هیچ وقت لحظه نشستنش رو باند رو یادم نمیره که چقد وحشتناک بود.
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
اینم دست ارتش بوده که تا الان کار کرده
خدا بهشون رحم کرده
عین الله
۲۲:۵۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
س هرزمان خودمان توانستیم این قبیل هواپیما بسازیم که 38سال کارکند افتخار است نه نگهداری ازاین قبیل هواپیماها
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
برا یه توریست ما را الاف کردی بابا
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
درست شبیه یه اتوبوس درازه.
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ای بایا. هواپیما به این خوبی مگه چش بود؟ یه باره چند تا هواپیما از زمان جنگ جهانی اول هم می آوردیم تو ناوگان حمل و نقل هواییمون.
محمدجواد
۲۲:۱۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ميتونيم از فرودگاهامون به عنوان موزه استفاده كنيم...!
ali reza
۲۲:۰۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
متاسفم واسه خودمون فقط ادعا میکنیم که هستیم
هنوز از هوا پیما های رده خارج جهان تو ناوگان هوایی کشورمون استفاده میکنیم چه در نظامی چه در مسافر بری
بله ما میتوانیم...
محمد
۲۱:۵۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
در سال مگه چند نفر میاد این هواپیما را ببینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خیلی احساس غرور کردم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
۲۱:۵۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
من خیلی از این قدیمی تر هم سوار شدم 330 فقط بگم صندلی نداشت
رضا
۲۱:۲۸ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
حالا توپولوف بهتره يا بويينگ اينا
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ناوگان هوایی ایران امنه؟؟؟؟؟اینجوری که معلومه مردم ما با معجزه و سلام و صلوات پرواز میکنن نه با ناوگان هوایی,:-)
حامد
۲۱:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
من تا حالا 10 بار با این هواپیما مشهد رفتم ... عالی بود
حامد
۲۰:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ناوگان رو خیلی خوب اومدید همتون
alish
۲۰:۰۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
با قاطعیت بگم ناوگان ایران امن ترین ناوگان جهانههههههههههههههههههههههه ه ه ه هههههههههههههههههه
منصور
۱۹:۵۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
سان شویی اگه بجه پولداره یکی از هواپیما را دستی گل و گو شش بکشید و بندازید بهش
محسن
۱۹:۴۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
پس شانس آورديم سقوط نكردن
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
دمتون گرم چطور این رو تا حالا سرپا نگه داشتین؟؟؟
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
حیفه به خدا...کمه کمش تا موقعی که سقوط میکردند جذب توریست داشتند....
والله به خدا...
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
اگه ناوگان هوایی امنیت داشت ک هواپیمای تیم ملی نوجوانان جودو ایران در راه ارمنستان سقوط نمیکرد و الان تو رده بزرگسالان قهرمان المپیک داشتیم.به یاد بازیکن تیم ملی جودو شهید سعید رسولی و مربیشون علی محدث.
یک خلبان
۱۹:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
لطفا در مورد موضوعات جدی شوخی نکنید
من که خیلی ناراحت شدم این هواپیماها از رده خارج شدند اینها جزو آثار باستانی این مرزو بوم محسوب می شوند
hamidreza
۱۹:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
فکر کنم اگه به دنیا بگیم چیزایی که خیلی وقته تو دنیا منقرض شده هنوز توی ایران کار میکنند صنعت گردشگریمون رتبه اول دنیا بشه پیکان،بوینگ707،و...
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
با ما طعم شهادت را تجربه کنید...هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران...
ج اس
۱۹:۳۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
حدا راشکر که ازیک چیز ماتعریف کردند البته مال خودشان
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
هواپیما هواپیما های قدیمی
واللا از هواپیماهای الان که بهتر بوده
سهیل
۱۹:۳۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
اقا این هواپیما هنوز توی نیرو هوایی میپره همین هفته پیش از تهران پرید به چابهار
heh
۱۹:۲۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
خندم میگیره که به این گاری ها چه پزی هم میدین
مهدی
۱۹:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
اگر میدونستم بیشتر از پرواز باهاش لذت میبردم..یادش بخیر اسفند 90 از کیش به تهران با این هواپیما اومدم.
نشون میداد که چقدر خسته است اما فکر نمیکردم اینجوری یه روزی خبرساز بشه
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
گفتی امنیت ها ها ها ها ها
از قــــــــــــــــــم
۱۹:۵۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
اااااااااااااااااا وااااااااااااااااااااااااااااقعا
amin
۱۹:۲۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
درود به همه هم وطننان عزیز. واقعا تا سال قبل پرواز با این پرنده آزاد بود جلل خالق
عرفان
۱۸:۴۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
چرا روغن ریزی موتور داره ؟مگر ازش خوب نگهداری نکردید؟حالا از کی هواپیما بخریم>؟
اشکان
۱۷:۳۸ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
به قول بزرگی : مرگ حقه و حالا بوئینگ 707 وسیله ...
بالاخره مرگ حقه دیگه : یه روز پراید میشه وسیله
یه روز توپولوف
یه روز اسکانیا
یه روزم 707 مگه اشکالی داره ؟
مهدی
۱۷:۳۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
فکر کنم آقای سان شویی به قصد خودکشی سوار اون هواپیما شده بودند!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
هواپيمايي كه توريست براي بازديد آن.......!!
رضا
۱۷:۰۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
آدم از عکسش میترسه چه برسه که سوارش شه .
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
اتفاقا هواپیمای سرحالیه . فقط یه دست رنگ وآچارکشی نیاز داره برای پرواز مجدد.
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
همه 40 سال از عمرش گذشته میذاشتن 70 ساله میشد.
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
احتمالا شکست عشقی داشته
اریان
۱۶:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
هی آمو ... این ارابه مرگ رو چند میفروشن مو بخروم؟؟
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
ببخشيد شما مدير خريد عــــــــــــــزرائيل هستيد يااز طرف شركت سازنده ي ‍بر..1..يدي
اریان
۱۶:۱۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ارابه مرگ...
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ناوگان ما امنیت داره؟ هان ن ن ن
hadese
۱۹:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
نزن این حرفارو ناوگان هوایی ما همیشه امنیت داشته و خواهد داشت!!!!!
محسن
۰۹:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
آره بابا ،خداییش با این اوضاع وخیم هواپیماها و نبود لوازم یدکیش باید یک روز درمیون یه سقوط داشته باشیم.
ح پ
۱۰:۲۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
بازم ایول به ناوگان ما نهایتش (خدا نکن) سکوت میکنه اجساد و پیدا میکنیم ولی فکر ناوگان کشورهای دیگه هواپیما به اون بزرگی با اون جمعبت یه هو کم بشه کسیم ندونه کجاست!!!
اصغراقا
۱۵:۵۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
این سان شوئی هم مثل اینکه مخش تاب داره .حالا اومده که چی بشه خواهش کنه هواپیماروباز واداربه پروازکنن
aaaaaa
۱۴:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
حالا چرا از ناوگان هوایی خارجشون کردن؛ اقلا میزاشتن تا موقعی که سقوط کنن به پرواز ادامه بدن. حیف سالم برن کنار.
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
خیلی باحال گفتی. دمت گرم.
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ماشالله به ایده کلی خندیدم با خانومم
فرزاد
۱۹:۰۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
ای ول با نظرت موافقم
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
داداش دلشون به حال مسافرا که نسوخته گفتند شاید بتونیم به موزه ای بفروشیمش
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
یه خدایی نکرده هم بگو خو!
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
از هواپیماهای فوکر 100 هواپیمایی شرکت آسمان که خیلی بهتره
بی طرف
۰۷:۳۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
دمت گرم گل گفتی فقط جان انسانهاست که تو این کشور هیچ ارزشی نداره
sss
۱۰:۰۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
چون توریست جذب میکرد
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
به نظر من این دیوینه هایی که دنبال بلیط یه طرفه به مریخ می گردند باید بیان اینجا بلیط یه طرفه به آخرت رو بگیرن
سعادتیار
۱۴:۰۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
یعنی تا چند ماه پیش هم مسافربری میکرد ؟
92؟
یک مسافر
۱۸:۴۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
چهار پنج سال پیش من مسیر تهران عسلویه زیاد زیاد با این هواپیما پرواز کردم
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
1972 تا 2014 (1392) يعني 42 سال از زمان تحويل به ايران كار كرده تازه اينكه سال توليد هواپيما چه تاريخي بوده هم مسئله است!