سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوفی عنان:

جهان هر روز به میانجیگری بی‌میل‌تر می‌شود/ سوریه رها شده است

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد گفت بی میلی جامعه جهانی به میانجیگری در چند بحران همزمان، تلاش برای ایجاد صلح را مختل می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، کوفی عنان که مدتی نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه بود در گفتگوی اختصاصی با "گاردین" گفت: جهان از سوریه پشتیبانی نکرده است. کشورهای همسایه سوریه به جای همکاری، جنگ نیابتی می‌کنند .

عنان نه تنها واکنش جهانی به بحران سوریه را ضعیف ارزیابی کرد، بلکه شیوه مدیریت بحران در سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، اوکراین و نیجریه را هم ضعیف توصیف کرد و گفت ظاهراً جامعه بین‌المللی توان تمرکز بر بیش از یک موقعیت اضطراری را در یک زمان ندارد و هر روز به میانجیگری بی‌میل‌تر می‌شود.

عنان در اوت 2012 از سمت نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه استعفا کرد. ا

دیپلمات هفتاد و شش ساله غنایی که از سال 1997 تا 2006 دبیرکل سازمان ملل متحد بود افزود گفت: سازمان ملل متحد می‌تواند همان اندازه که جامعه بین‌الملل از این سازمان توقع دارد، قدرتمند باشد. یعنی اگر آن‌ها می‌خواهند قدرتمند باشند، باید منابعش را فراهم کنند؛ تصمیم بگیرند و آن‌ را اجرا کنند. پیش تر از جنگ‌های نیابتی شکایت می کردیم که آمریکا و روسیه بانی اش بودند،‌ اما امروز شاهدیم قدرت‌های منطقه ای جنگ نیابتی به راه می اندازند. به دور و بر نگاه می کنم، کشورهایی می بینم که از قدرت‌های منطقه‌ای بیش از ابرقدرت‌ها هراس دارند، چون ابرقدرت‌ها در فواصل دورتر هستند و دخالت مستقیم ندارند، اما قدرت‌های منطقه می‌توانند در هر کشوری که اراده کنند اوضاع را مختل کنند.

عنان تصریح کرد هر چند مداخله نظامی راه حل هر بحران داخلی - ازجمله سوریه - نیست، اما نبرد های خونبار در افغانستان و عراق سبب شد بسیاری کشورها بر لزوم بی خطر بودن عملیات نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل پافشاری کنند. در قضیه سوریه هیچ کشوری مایل به مداخله نیست، چون مردم این کشورها به ویژه آمریکا می گویند ماجراجویی نظامی بس است. 

عنان بی نتیجه ماندن تلاش برای حل بحران سوریه را اختلاف در سطح ملی، منطقه‌ای و شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کرد و گفت : از مردم سوریه حمایت نکردیم. در حالی که با هم اختلاف داریم و انگشت اتهام را به سوی یکدیگر گرفته ایم، آن‌ها بهایش را با جانشان می پردارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.