سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه نگار آمريکايی:

مقامات آمریکا و اسرائیل باید در دیوان بین المللی کیفری محاکمه شوند

روزنامه نگار آمریکایی تصریح کرد باید به جنایتهای اسرائیل و آمریکا در سوریه رسیدگی شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، جیم دین سردبیر نشریه وترنز تودی در گفتگو با شبکه پرس تی وی از شهر آتلانتا در ایالت جرجیای آمریکا گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مسئله سوریه تشکیل جلسه داد. قطعنامه پیشنهادی فرانسه و متحدانش با وتوی چین و روسیه مواجه شد. از ابتدا نیز مشخص بود این قطعنامه راه به جایی نخواهد برد و فقط تلاشی درعرصه تبلیغاتی بود که غرب به راه انداخته بود. این برای چهارمین بار بود که روسیه و چین ، قطعنامه ای درباره سوریه را وتو می کردند. باتوجه به مفاد پیش نویس قطعنامه که درباره دیوان بین المللی کیفری و ارجاع مسئولان جنایت در سوریه به این دیوان بود و با توجه به اینکه آمریکا به دیوان بین المللی کیفری نپیوسته است، فرانسه بانی اصلی این قطعنامه شد.

در این قطعنامه تاکید شده بود که باید به جنایتهای ضدبشری درسوریه رسیدگی شود که به رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همچنین شبه نظامیان مخالف حکومت منتسب است. اما نکته جالب توجه اینکه در این قطعنامه به اقدامات آمریکا و اسرائیل در سوریه اشاره ای نشده بود. این درحالی است که آمریکا و اسرائیل در اقدامات ضدبشری در سوریه دخیل بوده اند. در این حال با آنکه از چنین قطعنامه هایی سخن گفته می شود بازهم رویکرد نظامی درباره سوریه و مداخله نظامی در این کشور دنبال می شود. این رویکرد را بغیر از جنگ نامتقارن چه می توان نامید، که براساس آن از نیروهای شبه نظامی و تروریستها استفاده می شود تا در سوریه فعالیتهایی انجام شود.

وی در ادامه افزود:رویکرد نظامی برای حل مناقشه سوریه اشتباه و بی نتیجه است. همه کشورهای دخیل در مسائل سوریه ازقبیل قطر و عربستان سعودی و ترکیه باید در رویکرد خود تجدیدنظر کنند. نیروهای این کشورها درسوریه فعالیت دارند و اگر قرار است مسببان جنایتها در سوریه به دیوان بین المللی کیفری ارجاع داده شوند باید نیروهای این کشورها نیز در این زمره قرار بگیرند. باید به بعد اقدامات تروریستی در سوریه توجه ویژه ای شود. کشورهای عربی منطقه با مداخله هایی که در سوریه دارند منافع راهبردی خود را دنبال می کنند. برای نمونه آنها می خواهند خط لوله ای در شمال سوریه برای انتقال نفت احداث کنند تا اینکه این خط لوله جایگزین منبع تامین انرژی اروپا از روسیه شود. کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهند چنین نقشی را از طریق سوریه ایفا کنند. آنها برای رسیدن به چنین هدفی یکصد و پنجاه هزار نفر را در سوریه به کشتن داده اند و حاضر هستند شمار بیشتری از افراد نیز در سوریه کشته شوند. بی تردید، مقامات آمریکا و متحدان منطقه ای اش به علت چنین اقداماتی در جنگ تهاجمی و تجاوزکارانه، باید در دیوان بین المللی کیفری محاکمه شوند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.