سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکایت سازمان میراث فرهنگی از ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه تپه ازبکی/ تپه ازبکی تعیین حریم شود

سازمان میراث فرهنگی به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه تپه ازبکی از یک مالک خصوصی شکایت کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، ابوالفضل عبیدی رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در جمع خبرنگاران در محل تپه ازبکی گفت: کاوش‌های تپه تاریخی ازبکی از سال 80 تا سال 84 توسط یوسف مجیدزاده باستان شناس در چند فصل انجام شد و از آنجایی که وی پرسش‌های خود را درباره این محوطه باستانی پیدا کرد ، هم‌اکنون این محوطه نیازی به کاوش ندارد.

وی افزود: دو کتاب نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی مجیدی‌زاده از تپه ازبکی چاپ شد و با توجه به آنکه حفاری‌های صورت گرفته علمی بوده در حال حاضر نیازی به حفاری‌های مجدد نداریم.

عبیدی تصریح کرد: سال گذشته اعتباری به حفاظت و مرمت تپه ازبکی اختصاص داده شد، امسال هم 50 میلیون اعتبار از ردیف اعتبارات ملی درنظر گرفته خواهد شد.

رییس میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت: حفاظت و مرمت تپه ازبکی دو سال پیش حدود 35 میلیون تومان هزینه در بر داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اطراف تپه ازبکی ملک خصوصی قرار دارد و مالک در اطراف آن باغ احداث کرده از لحاظ حقوقی سازمان میراث فرهنگی پیگیری و شکایت کرده است،  به این دلیل که نباید در عرصه تپه ازبکی ساخت و ساز و درخت کاشته شود.

عبیدی تصریح کرد: تپه ازبکی امسال تعیین حریم خواهد شد و تمامی اشیا کشف شده از حفاری‌های باستان شناسی به موزه ملی انتقال داده شده است.

وی ادامه داد: یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به طور مرتب از این محوطه تاریخی بازدید می‌کند و در پی سه سال گذشته هیچگونه حفاری‌های غیرمجاز صورت نگرفته است.

گفتنی است: تپه ازبکی یکی از نخستین سکونت‌گاه‌های اولیه بشر در فلات مرکزی ایران با قدمت 7 هزار سال بوده و شامل 7 تپه ازبکی مرکزی، دوشان تپه، گموش تپه، مارال تپه، جیران تپه و یان تپه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، سازمان ، تپه ، ازبکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.