سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بک کارشناس اندیشکده بلفر: احترام غرب به ایران، اوضاع منطقه را تعییر می دهد

کارشناسان اندیشکده بلفر معتقدند که تعامل غرب با ایران بر اساس احترام اوضاع خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز بلفر، یک کارشناس این اندیشکده بر این باور است که اگر غرب با ایران ، به عنوان یکی از قدرت‌های با اهمیت در منطقه خاورمیانه ، بر اساس احترام و عدم توسل به تهدید، رقتار کند و اگر از سویی دیگر روابط ایران ـ عربستان خوب شود ، خشونت در منطقه به پایان می رسد
 
در طی چند ما پیش از این خشونت و ناآرامی سیاسی در سراسر منطقه خاورمیانه افزایش چشم گیری یافت .
 
 
از زمان اوج گیری این خشونت‌ها، که به نحوی مرتبط با مسائل منطقه هستند، پیشرفت‌هایی صورت گرفت. همانطور که پیشتر از این هم پیش‌بینی می‌شد، تغییرات مثبت در دو مورد از سه مورد که عبارتند از روابط میان ایران و گروه 1+5 و روابط میان عربستان سعودی و ایران اوضاع را بهتر کرد. در مورد اول ادامه مذاکرات برای حل مسئله هسته‌ای ایران و برطرف شدن تحریم‌ها مد نظر است. سومین روابط حساس و مهم، روابط اعراب ـ اسرائیل است که هنوز هم اتفاق مهم و مثبتی در آن رخ نداده است.
 
مذاکرات هسته ای ایران در مرحله نهایی خود برای رسیدن به توافقنامه قرار دارد کهدر پی آن قرار است غنی سازی اورانیوم در داخل ایران را برای اهداف صلح‌آمیز به رسمیت شناخته و تحریم‌های بین‌المللی از روی این کشور برداشته شود.از سوی ئیگر عربستان  هم از مقامات بلند پایه ایران برای دیدار از ریاض دعوتکرده است. این دو تغییر و تحول مهم، بستر لازم برای بازگرداندن خاورمیانه به سمت اوضاع عادی ، آماده می‌کند.
 
ایران در این دو تغییر و تحول سیاسی  نقش محوری دارد. تنش‌های میان ایران و عربستان و ایران و قدرت های  غرب باعث اغزایش گرانی‌هاییشده که ریشه در تهدیدات واقعی  ندارند؛ بلکه این تنش‌های حاکی از تهدیدات ایدئولوژیک مفروض و نگرانی‌های نامرتبطی هستند که ناامنی‌های سیاسی را منعکس می‌کنند.
 
اگر احساس مشترک و معیارهای غیر نژادی اساس کار قرار گذاشته شود و در مذاکرات پیشرو مدنظر قرار گیرند، شکی نیست که ایران اختلافات خود را با گروه 1+5 حل کرده و روابط سعودی با ایران به حالت عادی باز می‌گردد. بنده اعتفاد دارم هیچ د شمنی واقعی میان عربستان.  ایرانی وجود ندارد، زیرا این دو کشور به لحاظ نظامی برای هم تهدید نیستند.

ایران و عربستان قدرت‌های منطقه‌ای هستند که باید با برقراری روابط دوجانبه مناسب و بالا بردن سطح توسعه اقتصادی اجتماعی در دیگر کشورها منطقه، با همکاری هم و دیگر شرکای کوچکتر، می‌توانند این را عملی کنند .

روابط میان ایران و غرب و ایران و  گروه 1+5 نیز همین طور است. این روابط باید بر روابط اقتصادی و تجاری که برای هر دو طرف مطلوب است لنگر اندازد. توافقی که احترام متقابل در آن حفظ شده و ایران را تهدید نکند یا آن را در برابر محدودیت‌های هسته‌ای که شامل حال دیگر کشورها نمی‌شود قرار ندهد. ایران باید یکی از قدرت‌هایی باشد که غرب در خاورمیانه با آن تعامل خواهد داشت به ویژه با در نظر گرفتن ظرفیت‌های انسانی و مادی، همگرایی ارزشی و ارتباطات گسترده منطقه‌ای که این کشور از آنها بهرمند است.
 
اگر روابط ایران و غرب و ایران و عربستان به سمنت همکاری فعال تغییر جهت دهد، تأثیر عمیق و مثبتی بر شرایط سرتاسر منطقه خواهد گذاشت. و همچنین تغییرات مهم و مثبت در اوضاع داخلی و روابط خارجی ابتدا در لبنان ـ سوریه ـ عراق لمس خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بلفر ، ایران ، عربستان ، رفتار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.