سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

سبزوار یاقوتی 5 هزار ساله در دل تاریخ شرق کشور است

معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سبزوار یاقوتی پنج هزار ساله در دل تاریخ شرق کشور و جایگاه مهمی از دیرباز داشته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حسین عباس‌زاده عصر امروز در مراسم افتتاح نخستین موزه این شهر اظهار داشت: این اقدام بزرگی است که در سال جاری برای نخستین بار در سطح استان رخ داده و سبزوار توانسته است در راه ایجاد موزه گام بردارد.

وی با بیان اینکه آثار تاریخی هر شهری نماد آداب و رسوم،شناسنامه و تمدن آن منطقه است تصریح کرد: باید در زمینه حفظ رگه‌های تاریخی و فرهنگی تلاش زیادی صورت گیرد و این تلاش تنها متوجه سازمان میراث فرهنگی نیست و همه دستگاه‌های اجرایی و حتی مردم باید در این زمینه تلاش کنند.

وی با اشاره به پیشینه شهر تاریخی سبزوار و تاریخ سربداران نیز گفت: سبزوار یاقوتی پنج هزار ساله در دل تاریخ شرق کشور است و جایگاه مهمی از دیرباز داشته است.

عباس‌زاده تصریح کرد: با توجه به قرارگیری سبزوار در مسیر جاده ابریشم این شهر دارای جایگاه تنوع غنی فرهنگ، تاریخ، سنن و آثار و ابنیه‌های تاریخی محسوب می‌شود.

معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین به کاوش‌های باستان شناسی محوطه تاریخی تپه دانغانی در سبزوار اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین اشیای کشف شده در این مکان متعلق به 3 هزار و 500 قبل تا دوران ساسانی است.

وی از تپه دامغانی به عنوان کتاب قطور فرهنگی، معماری، هنری این شهر یاد کرد و از تبدیل این مکان به سایت موزه غنی در حوزه‌های مردم‌شناسی، تاریخی، فرهنگی و... خبر داد.

این مسئول با اشاره به اینکه باید به سمت توسعه صنعت گردشگری در این شهر حرکت کرد یادآور شد: سبزوار می‌تواند تبدیل به نخستین ایستگاه گردشگری و جذب توریست در مسیر زائران حضرت رضا (ع) شود که این امر به توسعه اشتغال و کار آفرینی نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه جاذبه‌های تاریخی شهر سبزوار بسیار زیباست و تورهای گردشگری می‌توانند طی 2 روز از اماکن این شهر دیدن کنند؛ افزود: امروز باید به شهر تاریخی سبزوار به عنوان پایگاه جذب توریست نگاه کرد و با این دیدگاه و همدلی می‌توان در راه توسعه صنعت گردشگری گام برداشت.

عباس‌زاده به موزه شهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: موزه شهر در حقیقت نماد تمدن شهر است و امروز گام مهمی توسط شورای شهر و شهرداری برداشته شده که برای نسل‌های بعدی و آیندگان می‌تواند مانند کتابی تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اظهار اینکه با مشارکت بخش خصوصی در راستای اصل 44 قانون اساسی این مهم می‌تواند محقق شود، از حمایت حداکثری سازمان میراث فرهنگی استان در حوزه‌های فرهنگی گردشگری خبر داد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: مشهد ، سبزوار ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.