سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه آنچه در سفر روحانی به شانگهای گذشت/

"اجلاس سیکا"؛ گذرگاه تعامل ایران با کشورهای همسایه

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان 30 اردیبهشت ماه به منظور شركت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا به کشور چین سفر کرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان 30 اردیبهشت ماه به منظور شركت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیكا) با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد شانگهای چین ترک کرد.

رئیس‌‌جمهور کشورمان پیش از عزیمت به چین در کنفرانس خبری با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رئیس‌جمهور چین برای شرکت در کنفرانس سیکا انجام می‌شود، گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس برای ما اهمیت دارد چرا که روز به روز جایگاه کنفرانس‌های قاره‌ای و منطقه‌ای در جهان از لحاظ تأثیرگذاری بر صلح و ثبات منطقه و تعامل میان کشورها افزایش می‌یابد.

گفتنی است با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و بدرقه رسمی رئیس‌جمهور چین از وی اجلاس سیکا در روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه در شهر شانگهای چین برگزار شد.

رئیس‌جمهور کشورمان در افتتاحیه اجلاس جهانی سیکا با ایراد سخنرانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس دکترین دفاعی و مبانی اخلاقی و دینی خود، با تسلیحات اتمی مخالف است ولی استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را حق خود و همه کشورها می‌داند و براین باوراست که با رویکرد برد- برد و به دور از زیاده‌خواهی و تهدید می‌توان مذاکرات جاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به توافق نهایی رساند.



دکتر روحانی همچنین در حاشیه اجلاس سیکا با رئیس‌جمهور قزاقستان، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه،بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس‌جمهور سریلانکا دیدار کرد.

دکتر روحانی در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان با بیان‌اینکه این کشور به عنوان یکی از همسایگان برای ایران کشوری حائز اهمیت است، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تقویت روابط و همکاری‌های مشترک با این کشور تاکید کرد.

رییس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار با پوتین با تاکید بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط همه جانبه با روسیه گفت: توسعه مناسبات میان ایران و روسیه نه تنها به نفع دو کشور و دو ملت است بلکه همه ملت‌های منطقه از این رابطه بهره‌مند خواهند شد.

دکتر روحانی همچنین در دیدار با دبیرکل سازمان ملل این درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کردند.

دكتر حسن روحانی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد و آرزوی موفقیت برای وی در فعالیت‌های سخت و پیچیده بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به مسایل منطقه بویژه موضوع سوریه نگرانی دارد.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز دیگر کشورهای منطقه نظیر عراق، لبنان، مصر و لیبی نیز با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه هستند، گفت: معتقدیم برای حل مشکلات و معضلات، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید دست به دست هم داده و با تروریسم مبارزه کنند.




گفتنی است در بیانیه پایانی اجلاس سیکا سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) با ستایش از ابتکار دولت جمهوری اسلامی ایران در ارائه پیشنهاد «جهان عاری از خشونت» و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر حمایت و مشارکت کشورهای عضو برای تحقق این پیشنهاد تأکید کردند.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در اولین روز سفر کاری خود به کشور چین با همتای سریلانکایی خود دیدار و درباره موضوعات مرتبط با توسعه روابط دو کشور و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر تبادل نظر کردند.

رییس‌‌جمهور کشورمان در این دیدار تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط تجاری و اقتصادی در بخش‌های مختلف بین تهران – کلمبو است و باید در جهت گسترش تعاملات و مراودات دو کشور برنامه‌ریزی کنیم.



دکتر روحانی در اولین روز حضور خود در کشور چین در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه خبری CCTV چین در شانگهای و در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره روابط ایران و آمریکا خاطر نشان کرد: مردم ایران در سال های گذشته مشکلات فراوانی از بابت سیاست‌های خصمانه آمریکا متحمل شدند و انتظار دارند سیاستمداران کاخ سفید اعلام کنند که نمی‌خواهند مناسبات و رفتار گذشته خود را در زیر پا گذاشتن منافع آنان تکرار نمایند.

رئیس‌جمهور کشورمان شامگاه روز چهارشنبه با حضور در جمع ایرانی‌های مقیم چین با بیان اینکه شاید همین جاده ابریشم بوده که فرهنگ اسلام و ایران را به این سرزمین آورده است. این موضوع را نشان از بزرگی ملت ایران دانست و گفت: البته در مقاطعی ظلم‌هایی به ناروا به ملت ایران شده اما می‌توانیم این ظلم‌ها را جبران کرده و شرایط نوینی را برای کشور بوجود بیاوریم.
رییس‌جمهوری با اشاره به طرح پیشنهاد مقابله با خشونت و افراطی‌گری از سوی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: عده‌ای در ابتدا مخالف این پیشنهاد بودند و عنوان می‌کردند که در دنیای کنونی هیچ کشوری زیر بار قبول این پیشنهاد نخواهد رفت، اما دیدیم انتخابات ایران و صدای این ملت در این انتخابات، آوایی رسا در جهان بوده است.

دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه سفر خود به کشور چین در روز دوم در شهر شانگهای مورد استقبال رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت و با وی دیدار کرد.



حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار با تشکر از پذیرایی گرم دولت و ملت چین از هیأت ایرانی در اجلاس سیکا، نتایج این نشست را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: مطمئناً در دوره ریاست چین در این کنفرانس شاهد تحرک به سوی ایجاد نهادی مثبت در آسیا خواهیم بود.

رییس‌جمهور با اشاره به مذاکرات گذشته روسای جمهور دو کشور در بیشکک بر تلاش در جهت حرکت به سمت ایجاد روابطی راهبردی و جامع میان ایران و چین تأکید کرد و گفت: ایران و چین نقش مهمی در ایجاد ثبات و امنیت در قاره آسیا بر عهده دارند و تاریخ روابط و دوستی دو کشور می‌تواند نوید رابطه‌ای بسیار عمیق را بدهد.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در جریان سفر به کشور چین با نخبگان این کشور دیدار کرد.

دکتر روحانی در این دیدار با بیان اینکه در شرایط امروز منطقه‌ای و جهانی تهران خواهان توسعه روابط با پکن است، به حجم مبادلات ۴۵ میلیارد دلاری دو کشور اشاره کرد و گفت: پیوند ایران و چین هنگامی مستحکم‌تر می‌شود که در کنار مسایل اقتصادی تبادل علمی و تحقیقاتی بویژه در حوزه گردشگری مد نظر قرار گیرد.

رئیس‌جمهور کشورمان پیش از ترک چین به مقصد تهران در کنفرانس خبری با نمایندگان رسانه‌های مختلف در شانگهای گفت: جمهوری اسلامی ایران نه در مذاکره و نه در رسیدن به توافق نهایی با ۱+۵ عجله ندارد، اما معتقد است، انجام این توافق بازی برد – برد است که نفع طرفین را به دنبال دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رویترز گفت: اگر ۱+۵ حسن نیت داشته باشد و نسبت به لابی‌های پشت پرده اعتنا نکند، دستیابی به توافق تا پایان تیرماه (جولای)‌غیرممکن نیست.

روحانی تصریح کرد: اگر پس از پایان دوره قرارداد موقت، توافق نهایی حاصل نشود می‌توانیم قرارداد موقت را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم. البته نشانه‌هایی از طرف مقابل وجود دارد که حاکی از دستیابی توافق تا پایان مدت اعلام شده است.



لازم به ذکر رئیس‌جمهور کشورمان امشب پس از اتمام سفر 3 روزه خود به کشور چین وارد خاک کشورمان خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، روحانی ، چین ، سیکا ، اجلاس ، پوتین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.