سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

خانه ی لطفلیان ملایر موزه ا ی مردم شناسی با قدمت یک قرن / موزه ملایر میزبان 50 شی ء جدید تاریخی

خانه ی لطفلیان ملایر با قدمت بیش از یک قرن با معماری ایرانی وتبدیل شدن به موزه مردم شناسی پذیرای گردشگران است.


مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان گفت :این موزه خانه ای است با دیوارهای بلند کاهگلی ، حیاطهای بزرگ ، پنجره های مشبک با شیشه های رنگی ، اتاقهای متعدد باغچه های زیبا که پر از گل و درخت است با حوض کاشی بزرگ . این خانه  دارای عمارت بزرگ وزیبایی است که با هشتی های بزرگ به صحن حیاط و ساختمان ارتباط پیدا می کند در طبقه زیرین سالن وسیعی است به نام حوض خانه که در گذشته نهر آبی از آن عبور می کرده و در تابستان محل استراحت ساکنین خانه بوده است.
علیرضا ایزدی افزود : اتاق های پنجدری ، شاه نشین ، حیاط خلوت ، زیزمین های متعدد ، حسینیه ، حمام اختصاصی ، اصطبل و دیگر وسایل خانه بسیار دیدنی و چشم نواز است.ا ین خانه متعلق به دو تن از خوانین بزرگ ملایر به نامهای میرزا مهدی خان مصدقی و مرتضی خان لطفلیان بوده است.
وی گفت: خانه لطفعلیان مربوط به اواخر دوره قاجار است و در ملایر، خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه شهید علیرضا شهبازیان واقع شده است.
وی افزود : تا یک ماه آینده به مدت10 روز این موزه میزبان 50 شی ء تاریخی کشف شده در تپه پری و نوشیجان ملایر است که از موزه ملی به استان انتقال داده شده اند و سپس این اشیا به موزه ی ملی فرستاده می شوند.
این موزه و بنای تاریخی خانه لطفلیان  در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت۴۸۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./س
برچسب ها: موزه ، لطفعلیان ، ملایر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.