سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری در چين؛

روحانی: مسائلی که با دنیای خارج در گذشته داشتیم، مربوط به سوءتعبیر غرب از ایران بوده است/ احتمال توافق هسته‌ای تا پايان ماه ژوييه زياد است

رئیس جمهور در نشست خبری در چین گفت در ملاقات امروز با رئیس جمهور چین درخصوص مسائلی در زمینه همکاری های دو کشور، از اقتصاد تا مسائل مربوط به فرهنگ و علمی و منطقه ای و بین المللی بحث کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ رئیس جمهور گفت: در حاشیه اجلاس ملاقات هایی با برخی از سران از قبیل روسیه ، قزاقستان و سریلانکا و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد انجام دادیم.

وی با بیان اینکه امروز برنامه سفر دوجانبه ما با مقامات چینی بود ، افزود: در ملاقات امروز با رئیس جمهور چین درخصوص مسائلی در زمینه همکاری های دو کشور، از اقتصاد تا مسائل مربوط به فرهنگ و علمی و منطقه ای و بین المللی بحث کردیم.

روحانی گفت: مواردی که ما در بیشکک با رئیس جمهور چین مطرح کردیم و در این چند ماه هیئت های دو طرف آن را دنبال می کردند برخی از آن را در مذاکرات امروز نهایی کردیم.

رئیس جمهور افزود: این مذاکرات مقدمه ای برای تحول بیشتر و روابط دوجانبه و سایر روابط بود.

آقای روحانی تصریح کرد: چین اولین شریک تجاری ایران است و در زمینه های مختلف منطقه ای همکاری داریم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: این سفر پایه ای باشد برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه و همچنین سیکا بتواند راهی را بپیماید که در آینده به نهاد تأثیرگذاری در منطقه آسیا تبدیل شود.

رئیس جمهور گفت: سیاست خارجی دولت، تعامل با جهان با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران است.

آقای روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری شینهوا که پرسید "دولت جدید درها را به روی خارج باز کرده و مذاکرات هسته ای نیز در حال پیشرفت است و دیپلماسی فعال تری داشته است، برای آینده سیاست خارجی چه تصمیماتی خواهد داشت؟" افزود: مسائلی که با دنیای خارج در گذشته داشتیم مربوط به سوء تعبیر و برخی برداشت های نادرست غرب از ایران و گاهی نیز ایران از دنیا بوده است.

وی گفت: با این حال می توانیم در سایه تعامل، منطق و گفتگو اگر مسائلی با برخی کشورها وجود دارد آنها را حل و فصل کنیم.

روحانی افزود:  این چند ماه گذشته نشان داد که بسیاری از موارد بین ایران و برخی کشورها که اختلاف شدید بوده، کاهش یافته و برخی از آنها نیز حل شده است.

وی گفت: اصول سیاست ما تفاهم، تعامل و اعتمادسازی با جهان و کاهش تنش هاست.

رئیس جمهور گفت: در دنیای امروز کشورها چاره ای ندارند جز اینکه مسائل خودشان را از طریق گفتگو و تفاهم حل و فصل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود در شانگهای همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی اینکه شعار جهان عاری از خشونت در اجلاس سیکا چقدر مورد توجه قرار گرفت گفت: اساسا در دنیای امروز مشکلات فراوانی از نظر ثبات و امنیت وجود دارد و اختصاص به منطقه ما هم ندارد.

وی افزود: البته منطقه خاورمیانه در مقایسه با برخی مناطق دارای تنش بیشتری است و امروز افراط گرایی در این منطقه گاهی بیشتر از مناطق دیگر است اگرچه در افریقا و بخش هایی از آسیای شرقی افراطی گری را احساس می کنیم و این افراط در کشورهای غربی هم کم و بیش وجود دارد اما در منطقه ما شاید بیش از مناطق دیگر باشد.

رئیس جمهور گفت: برای اینکه این افراطی گری و خشونت از بین برود نیاز به هماهنگی، تعامل و همکاری کشورهای منطقه و جهان داریم مسلما تروریسم، خشونت و افراطی گری در منطقه و نقطه ای خاص ساکن نیست و در حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر قرار دارد و در بسیاری از موارد کشورها و قدرت های بزرگ نقش پشتیبان و خط دهنده را درمورد گروه های تروریستی بازی می کنند.

آقای روحانی افزود: برای اینکه بتوانیم به ثبات در منطقه برسیم راهی نداریم جز اینکه همه کشورهای منطقه باهم تعامل داشته باشند و در واقع پیشنهادی که جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد برای مقابله با خشونت و افراطی گری مطرح کرد بر همین مبنا بود که با تعامل با سایر کشورها با خشونت و افراط مبارزه کنیم البته خشونت و افراط علل مختلفی دارد که برای ریشه کنی آنها باید به علل اصلی پرداخت.

رئیس جمهور گفت: علل گاهی می تواند اقتصادی باشد اما عمدتا مسائل فرهنگی و گاهی مداخلات خارجی است که باید با همه آنها مقابله شود تا منطقه بتواند روی امنیت و ثبات را به خود  ببیند.

رئیس جمهور گفت: مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در حال حاضر از 45 میلیارد دلار بالاتر رفته است.

روحانی در در پاسخ به خبرنگار بخش فارسی رادیو بین المللی چین درباره دستاوردهای این سفر و انتظارات ایران از چین افزود: چین قدرت بزرگ آسیایی و همچنین جهانی است و خوشبختانه دو کشور در طول تاریخ مناسبات خوبی داشتند و هیچ گاه روابط ما دچار خصومت نبوده است.

رئیس جمهور گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به ویژه در دهه اخیر مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و انتظار داریم در همه زمینه های  مختلف برای دستیابی به منافع مشترک همکاری ها را بیشتر کنیم.

آقای روحانی افزود: با چین درباره مسائل بین المللی هم روابط خوبی داریم و چین از اعضای گروه 1+5 است که در حال مذاکره هستیم.

رئیس جمهور گفت: چین همچنین از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و در بسیاری از زمینه ها می توانیم همکاری ها را گسترش دهیم از جمله اینکه چین به منابع انرژی ایران مانند نفت ، گاز ، پتروشیمی و معادن نیاز دارد و ما هم می توانیم بخشی از نیازهای صنعتی و فناوری خود را از چین تأمین کنیم که این روابط گسترش خوبی دارد.

آقای روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران پل ارتباطی مهمی برای چین در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و حوزه قفقاز محسوب می شود و می توانیم با سرمایه گذاری های مشترک در صنایع هم بخشی از نیاز داخلی را تأمین کنیم و بخشی از تولیدات را نیز به کشورهای منطقه صادر کنیم.

رئیس جمهور گفت: در این سفر علاوه بر مسائل اقتصادی درباره موضوع های فرهنگی ، علمی و دانشگاهی هم مذاکرات خوبی شد و خوشبختانه در همه مسائل به توافق نهایی رسیدیم و در بخشی از مسائل هم تا رسیدن به توافق نهایی تلاش می کنیم .

خبرنگار مجله امور مالی و اقتصادی چین با طرح دو سؤال از رئیس جمهور کشورمان پرسید با توجه به اینکه روابط روسیه و امریکا در حال بدتر شدن است آیا این می تواند تأثیری در روابط این دو کشور داشته باشد و سؤال دوم اینکه آیا ایران از کمتر شدن تحریم ها ازجانب امریکا و غرب رضایت دارد؟ ایران انتظار دارد آنها چه امتیازاتی به تهران بدهند؟ 

روحانی در پاسخ به این دو سؤال گفت: در موضوع تحریم اساس تحریم راه غلطی بود که غرب  انتخاب کرده است،‌ هم از نظر بین المللی و حقوقی و هم از نظر حقوق بشری. 

وی افزود: در یک مسئله ساده اگر نیاز به اعتمادسازی وجود دارد بهترین راه، ‌راه منطق و گفتگو و بدترین آن تهدید و تحریم است که متأسفانه غرب بدترین راه را انتخاب کرد که این راه به مقصد نمی رسد.

آقای روحانی گفت: مسیر از ابتدا اشتباه بوده است بعد از صدای رسای مردم در انتخابات سال گذشته مشخص شد که آنها با فشار نخواهند توانست راه به جایی ببرند چرا که مردم همواره در صحنه های مختلف حاضر هستند و مصمم به احیای حقوق خود؛ ملت ایران راه تعامل و گفتگو را در پیش دارد و می‌خواهد با منطق حرف بزند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر چه  در گذشته لحن ها بهانه ای برای غرب ایجاد می کرد اما این دولت راهی را انتخاب کرده است که بهانه ای وجود نداشته باشد و این راه یا با موفقیت است یا اگر موفق نباشد به معنای لجبازی غرب است، دولت امروز با منطق و تعامل با دنیا حرکت می کند.

آقای روحانی افزود: آنچه ما از دنیا انتظار داریم این است که به مقررات بین المللی عمل کند در چارچوب حقوق بشری با ملت‌ها رفتار و عمل کند و اگر مشکلی وجود دارد در چارچوب حقوق بین الملل آن را پیش ببرد.

رئیس جمهور در خصوص اختلافات امریکا و روسیه گفت: در مورد اختلافات و مشکلات میان روسیه و امریکا اگر چنین اختلافاتی وجود دارد نمی تواند تأثیر چندانی در موضوع مذاکرات هسته ای داشته باشد چرا که مذاکرات در همان مرحله اول به نقطه ای رسید که نشان داد دو طرف با گفتگو و منطق می توانند به تفاهم برسند. 

آقای روحانی افزود: توافق شش ماهه کار آسانی نبود و نشان داد که دو طرف می توانند به تفاهم کامل برسند ایران در توافق شش ماهه به تعهدات خود به طور کامل عمل کرد که هم غرب و هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن واقفند.

رئیس جمهور در عین حال گفت: اما  غرب می توانست  در اجرای تعهداتش سرعت عمل بیشتری داشته باشد هر چند دو طرف کم و بیش به تعهدات خود عمل می کنند ولی مذاکرات به مراحل حساس و سختی رسیده است که باید شرایط فعلی مذاکرات را مد نظر قرار دهید. 

آقای روحانی افزود: ‌موضوعی که سال‌ها محل اختلاف بود نباید انتظار داشته باشیم با چند دور مذاکره به نتیجه برسد ولی این به آن معنی نیست که به تفاهم کامل بدبین باشیم ولی هنوز زمان وجود دارد که بتوانیم به تفاهم کامل برسیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز از لحاظ ‌اقتصادی، ‌سیاسی و بین‌المللی شرایط به مراتب بهتری از سال‌های اخیر دارد و هیچ عجله ای برای به نتیجه رساندن مذاکرات با 1+5 ندارد.

روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه برخی خبرها حاکی از دستاوردهای ناچیز در مذاکرات ایران با 1+5 است، آیا زمان برای توافق به پایان رسیده و ایران در مذاکره با قدرت‌ها در موضع ضعف قرار گرفته است و آیا ایران برای دستیابی به توافق عجله دارد گفت: هیچ عجله ای برای رسیدن به توافق نداریم اما وقتی معتقد به  توافق برد-برد هستیم اگر توافقی حاصل نشود همه زیان می کنند و اگر توافق حاصل شود برد نصیب همگان خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: ‌امروز وضع ایران از سال قبل خیلی بهتر است آمارهای اقتصادی حاکی از کاهش تورم و آغاز دوره رونق اقتصادی است، دولت سال گذشته را بدون کسر بودجه به پایان رساند.

آقای روحانی وجود نشاط و امید به آینده در میان مردم را دلیلی برای وضع مطلوب اوضاع اجتماعی دانست و گفت: از نظر بین المللی نیز وضع ایران نه تنها نسبت به سال قبل، بلکه در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر است لذا ما هیچ عجله ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نداریم.

وی افزود: با وجود این، معتقدم فرصت باقیمانده تا پایان ژوئیه زمان مناسبی برای به نتیجه رساندن مذاکرات است اگر برخی کشورهایی که پشت پرده درصدد ایجاد مشکل هستند مانع از آن نشوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: معتقدم زمان برای رسیدن به توافق کافی است و حس من این است که می توانیم در فرصت باقیمانده به توافق دست یابیم.

رئیس جمهور  در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایسنا مبنی بر مهم‌ترین مسائل در دیدارها با مقامات عضو اجلاس سیکا، گفت: دیدارهایی با سران برخی از کشورها و دبیر کل سازمان ملل متحد انجام شد.

روحانی افزود: در دیدار با دبیر کل سازمان ملل که  درخواست وقت کرده بود، عمدتا بحث هایی درباره همکاری بیشتر در مسائل منطقه از جمله درباره سوریه مطرح شد.

وی ادامه داد: با کشورهای دیگری نیز از جمله با رئیس جمهور روسیه گفتگو کردیم و چارچوب هایی را برای گسترش روابط دو کشور در بیشکک و دیگر ملاقات ها بنا نهادیم که در طول این مدت از طریق وزرا و نمایندگان دو کشور انجام شد.

رئیس جمهور گفت: با رؤسای جمهور قزاقستان و سریلانکا نیز مذاکراتی برای همکاری های بیشتر انجام شد.

همچنین رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار اورینتال مورنینگ پست درباره پیشنهاد سال گذشته رئیس جمهور چین و ایجاد کمربند اقتصادی از طریق جاده نوین ابریشم گفت: ما با احیای جاده ابریشم موافقیم.

 آقای روحانی افزود: در گذشته در این قالب با کشورهایی ارتباط های تاریخی، اقتصادی و فرهنگی داشتیم و احیای این جاده می تواند تفاهم و توافقات بین کشورها را بیشتر کند.

وی گفت: البته بین دو کشور ایران و چین در بحث کریدور جنوب-شمال توافقاتی از قبل بوده است و در مذاکرات امروز با رئیس جمهور چین نیز در این باره صحبت کردیم.

رئیس جمهور افزود: در قالب این طرح از طریق ریلی کشورهای چین، قزاقستان، تاجیکستان و افغانستان به بندر چابهار و آبهای آزاد متصل می شوند.      

آقای روحانی گفت: ما اقدامات خودمان را در این مسیر انجام می دهیم یعنی بندر چابهار را تجهیز می کنیم از چابهار خط ریلی را آغاز کرده ایم تا به آسیای مرکزی متصل شویم.

وی افزود: طرح ریلی دیگری برای اتصال به ترکمنستان و قزاقستان نیز وجود دارد که ما بخش ریلی را در این طرح تا مرز رسانده ایم و قزاقستان نیز این کار را انجام داده است و فقط بخشی از ترکمنستان باقی مانده است که تا سال 2014 نهایی و افتتاح می شود و مسیر جدیدی برای کریدور جنوب به شمال است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ارتباطات حمل و نقلی بین ایران و چین در زمینه های مختلف وجود دارد گفت: طرح جاده ابریشم نوین می تواند موفق باشد و ایران نیز با آن موافق و در حال همکاری در این زمینه است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.