سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز سفر سه روزه "جو بايدن" به قبرس

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه سفری سه روزه را به قبرس آغاز کرد. این سفر بایدن به قبرس به منزله حمایت آمریکا از تلاش های مجدد صلح در این جزیره به شمار می رود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان؛ این نخستین سفر یک معاون رئیس جمهور آمریکا به قبرس در 52 سال گذشته است.
بایدن به محض ورود در فرودگاه لارناکا گفت :« من به قبرس آمده ام تا مشارکتی راهبردی ایجاد کنم ».
بایدن روز پنجشنبه با نیکاس آناستاسیادس رئیس جمهور قبرس و درویش اروغلو رهبر بخش ترک نشین قبرس برای گفتگو در خصوص پیشرفت مذاکرات صلح با هدف دستیابی به راه حلی دائمی، دیدار خواهد کرد.
معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین قرار است با مقامات سازمان ملل متحد، رهبران مذهبی، اعضای احزاب سیاسی و صاحبان صنایع و بازرگانان برجسته که در روند صلح نقش ایفا کرده اند، دیدار کند.
از دیگر مسائل مهم در دستور کار سفر بایدن به قبرس می توان به کشف ذخایر گاز طبیعی برون ساحلی اشاره کرد که ظرفیت تبدیل کردن قبرس را به یک تولید کننده بزرگ انرژی در منطقه دارد.
قبرسی متحد می تواند به انتقال گاز قبرس و اسرائیل به اروپا از طریق خط لوله ای از ترکیه کمک کند. این مسئله می تواند اتکای اروپا را به گاز روسیه کاهش دهد.
مسکو تهدید کرده است انتقال گاز به اروپا را بر سر مناقشه با اروپا و آمریکا در خصوص اوکراین متوقف کند.
بایدن همچنین قرار است در خصوص نگرانی های قبرس مبنی بر این که تحریم ها علیه روسیه می تواند اثری منفی بر اقتصاد این جزیره داشته باشد، گفتگو کند.
قبرس در پی حمله نظامیان ترکیه به شمال این جزیره در سال 1974 میلادی به دو بخش تقسیم شده است.
بخش های ترک نشین و یونانی نشین قبرس فوریه گذشته تلاش ها را برای وحدت مجدد این جزیره از سر گرفتند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.