سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الشرق الاوسط:

گفتگوی عربستان و ایران می تواند به حل و فصل مشکلات منطقه منجر شود

مقاله‌نویس روزنامه الشرق الاوسط با استقبال از بهبود روابط ایران و عربستان نوشت: گفتگو با ایران می تواند سرآغازی برای ایجاد قواعد و اصول منطقه‌ای به منظور تعامل با وضعیت سوریه و پیامدهای آن در عراق و لبنان چه در حال حاضر و چه در آینده باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای با عنوان "گفتگو با ایران درباره مسائل منطقه" به قلم "عبد المنعم سعید" نوشت: روابط میان کشورها بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که بسیاری از مفسران و تحلیگران تصور می کنند. این روابط اسیر روابط قدرتها، به رغم اهمیت زیادی که دارند، نیست همان گونه که محکوم به تبعیت از ایدئولوژیها هم نیست گرچه بی تاثیر از ایدئولوژی هم نیست و نمی توان گفت نظام بین المللی روابط میان کشورها را هدایت می کند و به پیش می برد، ارجح آن است که روابط میان کشورها ترکیبی از همه اینها است و یک عنصر مهم دیگر هم در آن تاثیر دارد و آن عنصر زمان است. این عنصر بی طرف نیست و تاکنون به هیچ وجه سابقه نداشته است که عملیات تغییر در هرآنچه به بشریت، ملت ها و جوامع مربوط است در کنار عنصر زمان متوقف شده باشد این عنصر در اوضاع منطقه ما در طول سالهای اخیر بسیار سریع و گذرا بوده است. همه این ها در خصوص روابط کشورهای عربی با ایران صدق می کند. و به رغم آن که این مسئله درباره روابط دیگر هم صدق می کند اما در خصوص ایران جایگاه ویژه ای دارد. ولی واقعیت به این سادگی هم نیست، بلکه بهای آن به ویژه در جنگ ایران و عراق سنگین بوده است و زمانی که مسئله به برنامه هسته ای رسید معنای آن درگیری مستقیم با جهان غرب و عرب بود.

الشرق الاوسط نوشت: در همین چارچوب می توان دعوت عربستان سعودی از وزیر امور خارجه ایران برای انجام گفتگوهایی درباره مسائل منطقه را درک کرد. زیرا با وجود پذیرش وضعیت ایران اما نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که ایران از نظر اصولی تعامل در مورد برنامه هسته ای را پذیرفته است و تفاوتی نمی کند که این اقدام واقعی یا نوعی مانور بزرگ باشد. به نظر می رسد انتخاب روحانی رویکرد عملی و عملگرایانه تر را در عرصه تصمیم گیری ایران تقویت کرده است. بنابراین مسئله ایران مسئله هسته ای با غرب نبوده بلکه مسئله اقتصادی با ترکیه بوده است همان گونه که با چین و هند و روسیه و دیگر کشورها سیاسی بوده است.

الشرق الاوسط نوشت: دعوت عربستان سعودی در اینجا مشتمل بر نوعی تعامل است که مشکلات فیمابین را حل و فصل می کند و در عین حال دنبال راه حلی برای مسائل مشترک منطقه ای به حکم نزدیکی جغرافیایی و واقعیات موجود است. سوریه مسئله اصلی است زیرا براساس موقعیت جغرافیایی و همچنین تاریخ آن، با مسئله عراق و لبنان در هم تنیده است و دنباله های آن تا اردن و فلسطین کشیده می شود. ایران در همه این مسائل می‌تواند نقش‌آفرین باشد. بعنوان مثال عراق به مناطق و گروههایی تقسیم شده است که بیشتر آنها خواستار کسب دوستی ایران هستند.

مقاله‌نویس روزنامه الشرق الاوسط نوشت: اکنون سوریه به شدت از هم پاشیده است. این وضعی است که مشاهده می کنیم، بنابراین، استعفای اخضر ابراهیمی نشانه تعطیل شدن تلاش های دیپلماتیک است و همچنان جنگ میان دولت و تروریست ها و همچنین میان یک نوع از تروریست ها با نوع دیگر از این تروریست ها(دو جناح داعش و جبهه النصره) ادامه دارد. چنین وضعیتی هزینه های سنگینی بر همه طرف ها تحمیل می کند. گفتگو با ایران شاید سرآغازی برای ایجاد قواعد و اصول منطقه ای به منظور تعامل با وضعیت سوریه و پیامدهای آن در عراق و لبنان چه در حال حاضر و چه در آینده باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.