سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام/

ایلام مهد کشاورزی جهان

فرانک هول باستان شناس نامدار آمریکایی استان ایلام را با پیشینه 11 هزار سال تمدن و تاریخ مهد کشاورزی جهان خواند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ پروفسور ˈفرانک هولˈ  دیروز در ˈهمایش ایلام مهد کشاورزی باستانˈ در محل سرسرای همایش های دانشگاه ایلام  گفت: دهلران برای نخستین بار توجه جهانیان را از لحاظ تمدن کشاورزی به خود جلب کرد و در کاوش ها و تحقیق های خود در مورد موقعیت کشاورزی دهلران، تحولات این منطقه از 9 هزار سال پیش تاکنون شناسایی و مورد بررسی قرار داده است.

فرانک هول ادامه داد: 9 هزار سال پیش در این منطقه برای نخستین بار در جهان اهلی سازی دانه های گیاهی آغاز شد و بشر در منطقه ˈتپه علی کشˈ شهرستان دهلران به کشاورزی پرداخته است.

وی گفت: در سال های دور یک پروفسور آمریکایی به مطالعات در خصوص کشاورزی باستان در ایران پرداخت و بنده شاگرد این پروفسور بودم و راه ایشان را ادامه دادم.

هول یادآور شد: ابتدا در کرمانشاه مطالعات و کاوش خود را آغاز کرده تا سرانجام به دهلران رسیدیم و متوجه شدم در این منطقه کشاورزی پیشینه و عمر بیشتری دارد.

این باستان شناس امریکایی افزود: روند گسترش کشاورزی و اسقرار بشر در دهلران به سه دسته تقسیم می شود که نخستین مورد گروه کشاورزان دیم، دومین گروه کشاورزان آبی و گروه سوم گروه دامداران بودند که این سه گروه در طول تاریخ مکمل یکدیگر بوده و با هم پیوند کاملی داشته که بعدها بر اثر وقوع تحولات آب و هوایی و دیگر مسائل، این منطقه شاهد افزایش، کاهش یا فقدان گروه های انسانی بوده است.

هول افزود:  کاری که باستان شناسان می کنند این است که محوطه را پیدا کرده و بعد کاوش و نقشه را در آنجا بررسی می کنند.

وی گفت: کاوش های زیادی بر روی دانه های زغالی دهلران انجام شد تا با این روش بتوان از کشاورزی در زمان های دوران باستان بیش از پیش پرده برداشت و در این مورد راجع به کشاورزی صحبت کرد.

هول افزود: رودخانه های منطقه دهلران در دوران باستانی نشان دهنده استفاده از کانال ها و شیوه های پیشرفته انسانی است در صورتی که در دیگر مناطق جهان چنین چیزی وجود نداشته است.

بگفته این باستان شناس آمریکائی ادوار فرهنگی شناسایی شده در دهلران 12 دوره بوده است که در آنها جمعیت نوسان، افزایش یا کاهش داشته که علت اصلی آن تغییرات آب و هوایی بوده است.

فرانک هول بیان کرد: فقدان اطلاعات در مورد تاریخ منطقه دهلران پس از دوره باستان به علت جنگ های متعدد و آثار به جامانده از دوران خشکسالی بوده است.

وی افزود: مناطق فرخ آباد، دشت عباس، علی کش و میمه طبق بررسی های باستان شناختی محل اسکان گروه های انسانی ابتدایی بوده که در کاوش ها و تحقیقات انجام شده پیشینه منحصر به فرد آنها مشخص شده است.

همایش ملی ایلام مهد کشاورزی باستان از دیروز در دانشگاه ایلام آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان می دهد.
مهم ترین محورهای این همایش دو روزه سخنرانی های گوناگون و بررسی مطالعات باستان شناسی، تحولات زیست محیطی، اقلیم ها و پدیده های طبیعی، تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، دانش بومی، کشاورزی نوین، توسعه پایدار در مدیریت بهینه منابع و نهاده ها و گردشگری است.

مهمان ویژه این همایش پروفسور ˈفرانک هولˈ باستان شناس برجسته آمریکایی است که سال های دهه 40 شمسی با حضور در منطقه تپه علی کش شهرستان مرزی دهلران به مدت سه سال تحقیقات گسترده ای را در زمینه وجود آثار تمدنی در این منطقه انجام داد.
بر پایه یافته های وی برای نخستین بار در جهان گندم و غلات در این منطقه از استان ایلام کشت شده است.
شهرستان دهلران در جنوب باختری استان ایلام و همسایگی کشور عراق قرار دارد.
تپه علی کش بخش موسیان شهرستان دهلران در فاصله 235 کیلومتری شهر ایلام واقع است./س

برچسب ها: ایلام ، کشاورزی ، جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.