وی با اشاره به در مضیقه بودن کشور ایران از بعد استانداردهای بینالمللی و همچنین امکانات داخلی تصریح کرد: بخشی از این مباحث و مشکلات به دلیل تحریمها است اما همه آنها به تحریم مربوط نیست و ما در این همایش قصد داریم به بخشهایی از مشکلات که به تحریم مربوط نمیشود، بپردازیم.
به گفته شفتی امروزه در دنیا مهمترین عامل در داشتن حمل و نقل هوایی ایمن را مربوط به سازماندهی و مدیریت میدانند و در واقع ایمنی به مدیریت و ساماندهی کار بستگی دارد و عواملی چون ایمنی و خطای انسانی که در دهههای گذشته مطرح میشد کمتر در بحث ایمنی پرواز مطرح میشود.
رییس اسبق سازمان هواپیمایی با بیان این که در یک مقطع زمانی شرکتهای هواپیمایی ملی ما بهترین شرکتهای هواپیمایی دنیا بودند، تصریح کرد: باید بررسی شود که چه موضوعی باعث شده که در حال حاضر با مشکلات فعلی مواجه باشیم. ما در این همایش پس از آسیبشناسی از صاحبنظران این موارد را در اختیار دولت و مجلس قرار میدهیم. البته پس از آسیبشناسی باید با نگاه ترکیبی نتیجهگیری شود و ما در این مسیر این آمادگی را داریم که تا پایان راه جلو رفته و برنامه راهبردی در این زمینه تقدیم دولت و مجلس کنیم.
وی با بیان این که تقریبا به ازای هر بیش از دو هزار ایرانی یک صندلی هواپیما داریم، تصریح کرد: رییس جمهور اعلام کردند که این عدد را باید به هزار برسانیم که این موضوع نیازمند یک توانمندی در مباحثی چون آموزش، هواپیما و مدیریت است.
شفتی در پایان اظهار امیدواری کرد که دولت نیز از کانونهای تفکری که بدون جهتگیری منافع ملی را در نظر میگیرند برای تصمیمگیریهای خود بهرهمند شود.
یوسف شفاهی، دبیر این همایش و استاد دانشگاه صنعتی شریف هم با بیان این که از یک سال گذشته فعالیتهای لازم جهت برگزاری این همایش صورت گرفته است، گفت: بیش از 110 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوریهای به عمل آمده طی این همایش 32 مقاله به صورت شفاهی و 27 مقاله به صورت پوستر ارائه میشود.
به گفته وی عمده محورهای مقالات ارسالی شامل ایمنی و امنیت، برنامهریزی در قسمتهای مختلف حمل و نقل هوایی، مدیریت اقتصاد، تکنولوژی و فناوری اطلاعات و غیره است.