سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از آزادسازی خرمشهر تا فتح قلعه‌ی خیبر

آزادسازی خرمشهر، فتح قلعه‌ی خیبر، اعدام رهبر گروهک ضاله فرقان، کشف فلز "روی"، مخابره اولین پیام تلگرافی توسط مورس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 24 رجب 1435 هجری و 24 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

آزادسازی خرمشهر پس از 578 روز اسارت در جریان عملیات بیت‌المقدس (1361 ش)
چهارمین مرحله عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس در اول خرداد 1361 به قصد آزادسازی خرمشهر آغاز گشت. این عملیات که با رمز "یا محمدبن عبداللَّه (ص)" شروع شد در مراحل اولیه با تصرف پاسگاه مرزی کوشک همراه بود. همچنین ضربات هولناک و سختی بر تیپ‌های گارد مرزی دشمن وارد آمد و تعداد کثیری از مزدوران بعثی به اسارت لشکریان جبهه توحید درآمدند که در میان آن‌ها افسران عالی‌رتبه رژیم بعثی نیز به چشم می‌خوردند. به دنبال این پیروزی‌های بزرگ بود که خاکریزهای دشمن یکی پس از دیگری به تصرف قوای اسلام درآمد و فرماندهان مزدور عراقی در اوج وحشت و هراس، پی در پی فرمان عقب‌نشینی صادر می‌کردند.

در ساعت 6 و 15 دقیقه بامداد روز یکشنبه دوم خرداد سال 1361 شمسی سپاهیان اسلام، خرمشهر را به محاصره خویش درآورند و دشمن زبون را که چاره‌ای جز فرار نداشت با بلندگو دعوت به تسلیم کردند. تا ساعت 9 بامداد بیش از 5/000 نفر از قوای کفر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. روز سوم خرداد، مزدوران بعثی کفر به قصد باز پس‌گیری مناطق آزاد شده اقدام به پاتک نمودند که با هوشیاری دلاوران اسلام این پاتک دفع شد و تعداد زیادی از آنان کشته و زخمی و بیش از 3/000 نفر دیگر به اسارت درآمدند. الطاف و امدادهای غیبی الهی ادامه داشت تا این که خرمشهر پس از 578 روز اسارت در چنگال دشمن بعثی آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی ایران بازگشت. نتایج نهایی عملیات بزرگ بیت المقدس عبارت‌اند از: آزادسازی 5400 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی از جمله خرمشهر و تأمین 180 کیلومتر خط مرزی؛ 19 هزار اسیر و 16 هزار کشته و زخمی از دشمن؛ انهدام 60 فروند هواپیما، 3 فروند هلی کوپتر، 418 دستگاه تانک و ده‌ها دستگاه خودرو؛ به غنیمت درآوردن یک فروند هلی کوپتر، 105 دستگاه تانک و نفربر، 95 هزار عدد انواع مین و هزاران قبضه سلاح انفرادی. سالروز آزادسازی خرمشهر، به عنوان یک روز ملی - مذهبی در کشور گرامی داشته می‌شود و از رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام و شهیدان سرافراز، تجلیل به عمل می‌آید. امام خمینی (ره) در این باره فرمودند: "خرمشهر را خدا آزاد کرد".

اعدام رهبر گروهک ضاله فرقان و فروپاشی این گروه (1359 ش)
گروهک فرقان، تشکیلاتی به ظاهر مذهبی بود که در اواخر دوره پهلوی با هدف مبارزه با رژیم طاغوت به سرکردگی فردی با نام اکبر گودرزی شکل گرفت. پیدایش خلأ فیزیکی متفکران اسلامی در سطح جامعه به دلیل سیاست سرکوب توسط رژیم و گرفتاری در زندان و تبعید از یک سو و به وجود آمدن دیدگاه‌های افراطی و برداشت‌های نادرست از مکتب انسان‌ساز اسلام از سوی دیگر باعث شد تا مجموعه‌ای از جوانان غافل و ناآگاه حول یک محور فکری گرد هم آمده و به اقداماتی خطرناک روی آورند. فعالیت گروهک منحرف فرقان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابعاد گسترده‌ای به خود یافت و برنامه حذف فیزیکی چهره‌های بارز روحانیان و عوامل انقلابی مؤثر، به عنوان شاخص‌ترین رویکردهای این گروه قرار گرفت، در این حال آنان با شعار "اسلام، منهای روحانیت" دست به ترورهای متعددی زدند که ترور استاد علامه، آیت‌اللَّه مرتضی مطهری، آیت‌اللَّه دکتر محمد مفتح و نیز ترور ناموفق حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی، همچنین ترور و شهادت سپهبد ولی اللَّه قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش پس از پیروزی انقلاب و چندین جنایت دیگر، از جمله اقدامات عملی این گروه منحرف و خونریز بود. این گروه، همکاری با رژیم پهلوی، همکاری با رژیم ضد توحیدی جمهوری اسلامی، عضویت در شورای انقلاب، همکاری غیرمستقیم در بازسازی ارتش و مواردی از این قبیل را به عنوان اتهامات علما و روحانیان مطرح نموده و آن‌ها را مصداق "مُفسد فی الارض" می‌دانستند. در نهایت در طی سال‌های 58 و 59، افراد گروهک فرقان دستگیر شده و بر اساس دادگاه عدل اسلامی به سزای اعمال خود رسیدند. اکبر گودرزی، رهبر این گروهک نیز سرانجام در سوم خرداد 1359 به جوخه اعدام سپرده شد و پرونده جنایات این گروه گمراه، خاتمه یافت.

مانور بزرگ ولایت با حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت‌اللَّه "خامنه‌ای" (1375 ش)

روز مقاومت و پیروزی

تولد نعمت حقیقی فیلم ساز برجسته ایران 1318 ش
نعمت حقیقی در سال 1318 در تهران به دنیا آمد وی سال‌های نوجوانی‌اش را با گریز و پرهیز از درس و مدرسه سپری کرد و کم کم به سینما علاقمند شد. در آن زمان به کمک برادرش با یک دوربین عکاسی ارزان قیمت برای دل خوشی عکس می‌گرفت و در سال چهارم متوسطه تحصیل را برای همیشه رها کرد. وی در نیمه اول دهه 1340 تعدادی فیلم تبلیغاتی از نوشتن طرح تا فیلمبرداری تدوین و صداگذاری را وی انجام داد. حقیقی در سال 1352 تنگسیر را برای امیر نادری در سازمان سینمایی پیام فیلمبرداری کرد. وی مدیریت فیلم‌برداری آثاری مانند شازده احتجاب، سفیر، دزد عروسک‌ها، عروس، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما، روز فرشته، معجزه خنده، فصل پنجم، جهان پهلوان تختی و شوکران را در کارنامه هنری خود دارد. نعمت حقیقی، فیلم‌بردار باسابقه سینما در سال 1389 پس از مدت‌ها رنج از عارضه قلبی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) دفن شد. برخی از آثار نعمت حقیقی: سفیر (فریبرز صالح - 1361) دادشاه (حبیب کاوش - 1362) ردپایی بر شن (محمدرضا هنرمند - 1366) کوچک جنگلی (مجموعه، 1367) دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند - 1368) تویی که نمی‌شناختمت (ابراهیم سلطانی فر - 1369) عروس (بهروز افخمی - 1369) مهاجران (مهدی صباغزاده - 1371) روز فرشته (بخشهای تهران، بهروز افخمی -1371) روز شیطان (بخش‌های اعظم فیلم، بهروز افخمی - 1373) معجزه خنده (یدالله صمدی - 75/1374) فصل پنجم (رفیع پیتز - 1375) جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی - 1376) شوکران (بهروز افخمی - 1377) مارال (مهدی صباغزاده - 1379)

گشایش موزه دفاع مقدس کرمان
موزه دفاع مقدس خاطرات جنگ و دوران دفاع مقدس و دلاور مردی‌ها و رشادت‌های لشکر 41 ثارالله را در دوران دفاع مقدس خاطرات دفاع و روزهای جنگ و انقلاب را در خود برای نسل‌های آینده نگه می‌دارد. این موزه در مرکز شهر کرمان در کنار میدان شهدا در شهر کرمان قرار گرفته است و دسترسی به آن برای کلیه بازدیدکننده‌ها بسیار ساده است. ماکت یزرگ عملیات کربلای 5 و ولفجر 8 از جمله بخشهای دیدنی این موزه است. همچنین مرقد مطهر 8 شهید گمنام در این موزه قرار گرفته است.

دکتر هوشنگ نهاوندی گروه بررسی مسائل ایران را تشکیل داد (1352 ش)


جنازه یپرم خان در تهران با تشریفات شکوهمند در حالیکه جنازه را روی لوله توپ گذاشته بودند تشییع شد. (1291 ش)
در مراسم تشییع کلیه مقامات دولتی شرکت داشتند. جنازه یپرم در مدرسه کوشش واقع در خیابان نادری دفن گردید. حین الفوت 40 سال داشت

وفات دانشمند کبیر "ابونصر فارابی" معروف به "معلم ثانی" (339 ق)
محمد بن طرخان، حکیم و فیلسوف شهیر، معروف به ابونصر فارابی، در سال 260 ق در روستایی نزدیک فاراب در خراسان قدیم به دنیا آمد. فارابی از بزرگ‌ترین دانشمندان اسلامی قرن چهارم هجری بوده و به معلم ثانی، استاد الفلاسفه و مَلِک الحُکما خوانده می‌شود. وی پس از تحصیل مقدمات در فاراب، به بغداد رفته و زبان عربی، ریاضیات و فنون حکمت را آموخت. فارابی با هوش سرشاری که داشت، در تحصیل، دقتِ بسیار می‌ورزید و با وجود عدم بضاعت مالی، به سرعت در علوم پیشرفت کرد. وی همچنین در طب، منطق، موسیقی و زبانشناسی استاد کامل بود. فارابی در اثر تسلط بر زبان‌های متعدد، کتب یونان قدیم را به عربی ترجمه کرد. آراءُ اهلِ المدینةِ الفاضِله، اِحصاءُالعلوم، القیاس و ده‌ها اثر دیگر از تالیفات اوست. وی در 79 سالگی در دمشق وفات یافت ودر آن شهر به خاک سپرده شد.

درگذشت محمدرضا آقاسی (شاعر انقلاب) 1384 ش
محمدرضا آقاسی، ۲۴ فروردین ماه سال ۱۳۳۸ در تهران در خانواده‌ای مذهبی و شاعر متولد شد. وی به علت اختلاف نظر با مسئولین هنرستان تجسمی ادامه تحصیل نداد و به مدرک سیکل اکتفا کرد. آقاسی قبل از انقلاب، در سالهای ۵۵ و ۵۶ به عضویت انجمن‌های ادبی آن زمان درآمد و بعد از انقلاب نیز از محضر اساتیدی چون مهرداد اوستا و یوسف میرشکاک استفاده نمود. زنده یاد مرحوم آقاسی زنده یاد مرحوم آقاسی - عاشقونه دات کام وی از سال ۵۱ شروع به سرودن شعر نمود اما عمده اشعار وی متعلق به سالهای ۶۸ به بعد است.

آقاسی مدتی نیز در جبهه‌های جنگ در مناطق شوش دانیال و جزیره مجنون و سه راه جفیر و شلمچه بود. از وی که با مثنوی بلند شیعه در جامعه شناخته شد، اشعار زیادی در خصوص جبهه و اهل بیت بر جای مانده است. محمدرضا آقاسی، شاعر و مثنوی‌سرای اهل بیت عصمت‌وطهارت، در سن ۴۶ سالگی، بامداد سه شنبه سوم خرداد ماه ۸۴ به علت عارضه قلبی در مرکز تخصصی قلب تهران دار فانی را وداع گفت. پیکر وی ۵ خردادماه از مقابل معراج الشهدای تهران تشییع و در قطعه ۲۵ شهیدان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

درگذشت "عمربن عبدالعزیز"، خلیفه‌ی اموی (101 ق)
عمر بن عبدالعزیز را نیکوکار بنی امیه می‌دانند. وی چون به خلافت رسید، سنت زشتی را که معاویه در دشنام و لعن علی (ع) رایج کرده بود، پس از 60 سال منسوخ کرد. عمر بن عبدالعزیز لشکریان اسلام را از چپاول ممالک اطراف بازداشت و باغ فدک را به اولاد علی (ع) باز گردانید. مرگ او را بر اثر زهر مروانیان گفته‌اند.

فتح قلعه‌ی خیبر به دست توانای "حضرت علی"(ع)(7 ق)
خیبَر، سرزمین حاصلخیزی در 32 فرسخی شمال مدینه، دارای هفت قلعه و بالغ بر بیست هزار سَکنه‌ی یهودی بود. یهودیان خیبر، همچون پایگاه دشمن در نقطه‌ای حساس در حکومت اسلامی، برضد اسلام عمل می‌کردند. یهودیان فرصت‌طلب، علی‌رغم پیمانی که با مسلمانان داشتند، خیبر را کانون مبارزه با اسلام قرار داده و تا می‌توانستند، مشرکان را بر ضد اسلام می‌شوراندند و کمک می‌کردند. پیامبر اسلام (ص) تصمیم گرفت این آخرین کانون ضداسلامی دشمن در مدینه را نیز نابود کند و ریشه‌ی فتنه را درآوَرَد. پیامبر اکرم (ص) با هزار و ششصد نفر، با روش غافلگیرانه، خود را به قلعه‌های خیبَر رساندند. یهودیان به قلعه‌های خود پناه برده و قلعه‌ها را به روی خود بستند. مسلمانان قلعه‌ها را یکی پس از دیگری گشودند ولی فتح دو قلعه‌ی آخر ده روز به طول انجامید. حضرت رسول اکرم (ص) پس از این که عده‌ای از اطرافیانش موفق به فتح آن دو قلعه نشدند، فرمود: فردا پرچم جنگ را به مردی می‌دهم که جنگجویی است که فرار نمی‌کند، خدا و رسول خدا (ص) را دوست دارد، خدا و رسولش نیز او را دوست دارند و خدای تعالی خیبر را به دست او فتح می‌کند. فردا حضرت علی (ع) حاضر گشت و حضرت رسول (ص) پرچم را به دست او سپرد. حضرت علی (ع) به سوی خیبر شتافت و پس از آن که پهلوانان یهود را به هلاکت رساند قلعه‌ی خیبر را به دست مبارک خویش فتح کرد.

رحلت علامه‌ی شهیر و دانشمند کم نظیر "سیدمحمدمهدی بحرالعلوم" (1212 ق)
سیدمحمدمهدی فرزند سید مرتضی طباطبایی بروجردی از نسل امام حسن مجتبی (ع) در سال 1155 ق در کربلا به دنیا آمد. پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح، به درس خارج پدرش راه یافت و پس از پنج سال و در حالی که جوانی بیش نبود به اجتهاد رسید. وی همچنین از اساتید نجف و کربلا همچون وحید بهبهانی، شیخ یوسف بحرانی، میرزا ابوالقاسم مدرس و... بهره جست و سرآمد روزگار گردید. سید بحرالعلوم هفت سال در مشهد و دو سال در حجاز اقامت گزید و در آن جا منشأ خدمات ارزنده‌ای گردید و حتی باعث شیعه شدن امام جمعه‌ی مکه در سن هشتاد سالگی شد. در محضر این عالم بزرگوار، عالمانِ فراوانی پرورش یافتند که شیخ جعفر کاشف الغطاء، ملااحمد نراقی، محمدباقر شفتی، سیدمحمدجواد عاملی و... از آن جمله می‌باشند. همچنین الفوائدُ الرّجالیه، اُرجوزَةُ فی الامامَه، لُؤلُؤالبحرین و... از جمله کتب ارزشمند این فقیه بزرگ می‌باشند. سیدبحرالعلوم که به علت بیماری در منزل به مطالعه و تألیف می‌پرداخت، سرانجام در 24 رجب (یا 24 ذیحجه) سال 1212 ق در 57 سالگی از دنیا رفت و در کنار مرقد شیخ طوسی در نجف اشرف مدفون شد.

روز استقلال "اکوادور" از استعمار اسپانیا (1822 م)
اکوادور یکی از کشورهای امریکای جنوبی است که با رهبری سیمون بولیوار، انقلابی معروف ونزوئلایی، پس از سه قرن استعمار توسط اسپانیا، مستقل شد و به اتحادیه کلمبیای بزرگ پیوست. اما این اتحادیه به زودی فرو پاشید و کشورهای عضو آن، از جمله اکوادور، نظام جمهوری را برای خود برگزیدند. اکوادور با بیش از 272 هزار کیلومتر مربع مساحت در شمال غربی امریکای جنوبی و در ساحل اقیانوس آرام قرار دارد و با پرو و کلمبیا همسایه است. چون خط استوا از منطقه شمالی آن می‌گذرد، به اکوادور موسوم گردید که در زبان اسپانیایی به معنای "خط استوا" می‌باشد. جمعیت اکوادور قریب به 13 میلیون نفر است و پیش‌بینی جمعیت آن تا سال 2025 م بیش از 17 میلیون نفر خواهد بود. اکثریت سکنه اکوادور ملیت دو رگه و سرخ‌پوست داشته و پیرو مذهب کاتولیک هستند. زبان رسمی مردم اکوادور، اسپانیولی و خط رایج در آنجا لاتین است. واحد پول اکوادور دلار امریکا و پایتخت آن کیتو می‌باشد. نظام سیاسی حاکم بر اکوادور جمهوری است.

درگذشت "نیکلا کوپرنیک" ریاضی‌دان و ستاره شناس مشهور لهستانی (1543 م)
نیکلا کوپرنیک، در 19 فوریه 1473 م در شهر تورن لهستان به دنیا آمد. در سی سالگی اعلام کرد که با نظریه مبتنی بر حرکت دوَرانی زمین موافق است و قبول نمود که زمین، هر 24 ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد. او با این عمل خود، مطلبی را که هجده قرن پیش مطرح شده بود زنده کرد و دو مرتبه همان مخالفت‌ها و مشکلات را به وجود آورد. ولی کوپرنیک برای این‌که لطمه‌ای بر زندگی آرامِ وی وارد نشود، نزدیک به چهل سال تمام، از انتشار افکار و عقاید خود چشم‌پوشی نمود. ولی عاقبت تصمیم به انتشار عقایدش درباره نجوم گرفت و در اواخر عمر، اثر ارزش‌مند خویش را به نام دوران اجسام آسمانی به رشته تحریر در آورد. این کتاب در دانش آن زمان، تحول ایجاد کرد. کوپرنیک اولین کسی نبود که با تئوری جنجالی "خورشید در مرکز گیتی است" شهرت پیدا کرد، با این حال از آن جا که کوپرنیک، در قرون معاصر، به عنوان نخستین فرد اروپایی است که به گردش زمین به دور خورشید پی برد، وی را پدر علم نجوم لقب داده‌اند. البته چند قرن قبل از کوپرنیک، ابوریحان بیرونی، دانشمند مسلمان و منجم شهیر ایرانی، گردش زمین به دور خورشید را کشف و در یکی از آثارش به آن اشاره کرده بود. نیکلا کوپرنیک سرانجام چند روز پس از انتشار کتابش، در 24 مه 1543 م در هفتاد سالگی درگذشت.

کشف فلز "روی" توسط "پاراسْلوسْ" شیمی دان سوئیسی (1541 م)
در 24 مه 1541 م فلز روی پس از سه سال آزمایش، توسط پاراسْلوسْ، شیمی‌دان و پزشک سوئیسی کشف شد. تا قبل از آن، بشر اطلاعی از فلز روی نداشت و از آن پس، موارد استعمال روی چنان فراوان شد که در حال حاضر، کاربرد وسیعی در صنعت دارد. روی، اولین فلز کشف شده در عصر جدید است و تا پیش از آن، تنها طلا، نقره، مس، سرب و آهن برای آدمی شناخته شده بود. باراسلوس هم‌چنین سفرهای متعددی به مشرق زمین کرد. او در این سفرها، ضمن آشنایی با علم کیمیا، با بسیاری از داروهای شرقی نیز آشنا شد که پزشکان اروپایی تا آن زمان از وجود اثرات شفابخش این داروها بی‌اطلاع بودند.

مخابره اولین پیام تلگرافی توسط "ساموئل مورس" در امریکا (1844 م)
الفبای موُرْسْ عبارت است از سلسله علامت‌هایی مرکب از نقاط و خطوط که توسط ساموئل مورْسْ، مخترع و هنرمند امریکایی وضع گردیده‌اند. واحد الفبایی مورس، شامل نقطه‌ای است که از فشار کوتاهی بر دستگاه مخابره تلگراف به دست می‌آید. مورس قبل از ساخت این دستگاه، در ابتدا با دیدن یک آهنربای الکتریکی، به این نتیجه رسید که اگر وجود الکتریسیته در هر نقطه‌ای از مسیر جریانش قابل تشخیص باشد، پس می‌توان هر پیامی را به وسیله آن از هر نقطه‌ای به نقطه دیگر رسانید. پیگیری عملی این اندیشه بعد از سال‌ها پژوهش و آزمایش، به ساخت نمونه اولیه تلگراف اختراعی مورس منجر گردید. مورس این دستگاه را که در آزمایش‌ها، موفق عمل نموده بود، به دولت امریکا عرضه کرد اما مورد استقبال قرار نگرفت. از این رو، آن را در اروپا ارائه نمود که در آن‌جا نیز با پذیرش مواجه نشد.

در نهایت، کنگره امریکا در سال 1843 م بودجه‌ای معادل 30 هزار دلار در اختیار مورس قرار داد و او پس از تکمیل مقدماتی دستگاه خود، آن را در 24 مه 1844 م در حد فاصل بوستون و واشینگتن امریکا با موفقیت آزمایش نمود. موفقیت او در ابداع الفبای مورس باعث شد تا تجربیات خود را درباره کابْلِ زیردریایی برای تلگراف به کار بندد. هرچند اختراع مورس به زودی درتمام جهان پیچید و شهرت فراوانی برایش به ارمغان آورد، ولی چون این اختراع ساده بود، افراد بسیاری ادعا کردند که نظیر آن را ساخته‌اند. این مساله باعث شد که مورس همه آن‌ها را به محاکمه کشد و محکوم سازد.

کشف واکسن ضد حصبه (1888 م)
واکسن بیماری حصبه کشف شد. این واکسن را دو دانشمند فرانسوی بنام‌های وایدال و شانتمس کشف کردند و بعدها این کشف مهم آنان را هاوکن دانشمند انگلیسی کامل‌تر کرد باکتری بیماری حصبه از طریق دستگاه گوارش به بدن انسان وارد می‌شود از این رو مصرف خوراک و آب آلوده و یا تماس با بیمار مبتلا به حصبه موجب سرایت این بیمارمی شود.

مرگ "جان فوستر دالس" وزیر امور خارجه و سیاست‌مدار امریکایی (1959 م)
جان فوسْتِر دالِسْ، سیاست‌مدار امریکایی در 23 دسامبر 1889 م به دنیا آمد. دالس معتقد بود که در برابر کمونیست‌ها باید با شدت عمل و خشونت برخورد کرد. وی در این زمینه از همکاری برادرش آلن دالس که ریاست سازمان جاسوسی امریکا، سیا، را برعهده داشت استفاده می‌کرد و نقشه‌های خود را پیش می‌برد. هم‌چنین در طول این سال‌ها، به درخواست برادرش، آلن، جاسوسان زیادی را به عنوان دیپلمات، روانه سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای خارجی کرد به طوری که در بعضی سفارتخانه‌ها تعداد جاسوسان بیش از تعداد کادر دیپلماتیک سفارت بود. جان فوستر دالس، در نهایت، به علت بیماری از کار کناره گرفت و چندی بعد در 24 مه 1959 م در هفتاد سالگی درگذشت.

روز ملی و استقلال کشور افریقایی "اریتره" از "اتیوپی" (1993 م)
در سال 1952 م، ایتالیا، اریتره را که بخشی از اتیوپی به شمار می‌رفت و در سال 1936 م اشغال کرده بود، بار دیگر به اتیوپی بازگرداند. اما مردم اریتره که اکثراً خواستار استقلال بودند، مبارزه با حکومت اتیوپی را آغاز کردند. در سال 1991 م، جبهه آزادی بخش اریتره، به همراه انقلابیون اتیوپی به چهارده سال حکومت دیکتاتوری هایله ماریام در اتیوپی خاتمه دادند و توافق کردند که در سال 1993 م با برگزاری یک همه‌پرسی، سرنوشت اریتره را مشخص کنند. در این همه‌پرسی، اکثریت قاطع شرکت کنندگان، رأی به استقلال دادند و این کشور در 24 مه 1993 م استقلال خود را اعلام کرد. اریتره در کنار دریای سرخ، 121/144 کیلومتر مربع مساحت دارد و با کشورهای اتیوپی، سودان و جیبوتی، هم‌مرز است. از جمعیت قریب به 4 میلیون نفری در حدود 70% مسلمان‌اند. پیش‌بینی جمعیت اریتره تا سال 2025 م بیش از 6 میلیون نفر خواهد بود. زبان رسمی و ملیت مردم، تیگرینیا و پایتخت این کشور، اَسمره می‌باشد. واحد پول، ناکفا و از شهرهای مهم آن عصب، کرن و مصوع است. نوع حکومت آن دولت انتقالی با یک مجلس قانون‌گزاری موقت است.

انتقال یهودیان اتیوپی به سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی (1991 م)
رژیم صهیونیستی در عملیات سلیمان برای دومین بار، با ایجاد یک پل هوایی، 14400 یهودی اتیوپیایی دیگر را به فلسطین اشغالی منتقل کرد. در سال 1984 م نیز این رژیم در اقدامی مشابه با عنوان عملیات موسی، هزاران تن از یهودیان اتیوپی را که فلاشه نامیده می‌شوند به سرزمین‌های اشغالی منتقل کرده بود. یهودیان اتیوپی که بر اثر مهاجرت و ازدیاد نسل، تعداد آن‌ها در فلسطین اشغالی رو به افزایش بود، به دلیل وعده‌های سران تل آویو مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی‌شان، به این سرزمین رفتند. اما یهودیان اتیوپیایی با تبعیض فراوان اقتصادی و اجتماعی در فلسطین اشغالی روبرو شدند و به همین دلیل در تجمعات و اعتراضات متعدد، خواهان بازگشت به سرزمین اصلی خود شده‌اند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.