سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

خسارت خشکسالی به 150 هزار هکتار جنگل و مرتع در استان

خشکسالی های اخیر، 150 هزار هکتار از زمین های جنگلی و مرتعی استان چهارمحال و بختیاری را دچار پدیده خشکیدگی کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: اگر چه در فصل بارشی گذشته، برخی بارش های جوی به صورت برف اتفاق افتاد، نتایج آمار ایستگاه های هواشناسی این استان، افت 16 درصدی بارش ها نسبت به بلند مدت را نشان می دهد.

علی محمد محمدی افزود: این عامل بر توان تولیدی مراتع استان چهارمحال وبختیاری تاثیر منفی گذاشته و کاهش حدود 10 تا 20 درصدی تولیدات این مراتع را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: خشکسالی های اخیر همچنین با کاهش رطوبت خاک، توان مقابله گونه های درختی و درختچه ها را در برابر آفات و بیماری ها کاهش داده و گونه های جنگلی نظیر بلوط، بنه، افرا و زبان گنجشک را نیز در معرض خشکیدگی قرار داده است.

محمدی، وقوع خشکسالی های اخیر را از عوامل موثر بر بروز پدیده خشکیدگی و زوال گونه های جنگلی و مرتعی استان چهارمحال و بختیاری خواند و افزود: عوامل دیگری نیز بر گسترش این پدیده موثر بوده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: خشکسالی های دهه گذشته باعث بروز ضعف عمومی در گونه های گیاهی مراتع شده و آفات نیز به عنوان عامل ثانویه، برخی گونه های با ارزش مرتعی را در معرض نابودی قرار داد.

وی، اجرای طرح هایی نظیر مدیریت چرای دام در مراتع، رعایت الگوی ظرفیت چرای دام در این عرصه ها، اجرای دقیق تقویم چرا و کاهش تعداد دام ها در مراتع را از اقدامات این اداره کل برای کاهش آسیب های ناشی از خشکالی های اخیر بیان کرد.

محمدی اضافه کرد: در اراضی جنگلی نیز طرح حفاظت از عرصه های جنگلی، جلوگیری از شخم و شیار و کاهش حضور دام در رویشگاه ها به منظور حفظ این عرصه ها اجرا شده است.

86.6 درصد مساحت استان چهارمحال وبختیاری را عرصه های منابع طبیعی شامل زمین های جنگلی و مرتعی تشکیل می دهد.

بر اساس گفته کارشناسان؛ 30 درصد از جنگل ها و مراتع این استان دچار خشکیدگی کامل تاج درخت و تک پایه شده است.

درختان بلوط، بنه، زبان گنجشک، نارون و بادام کوهی در جنگل ها و گونه های گون و دافنه در مراتع استان چهارمحال و بختیاری، از جمله گونه هایی است که به پدیده زوال و خشکیدگی دچار شده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.