سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دیدار رئیس قوه قضائیه عراق با آیت‌الله هاشمی شاهرودی عنوان شد

تبریک آیت‌الله شاهرودی به مناسبت انتخابات موفق عراق/ "مدحت محمود": نتایج انتخابات عراق سدّی مقابل چالش‌های این کشور است

"مدحت محمود" رئیس قوه قضائیه عراق عصر امروز - سه‌شنبه 30 اردیبهشت ماه - با "آیت‌الله هاشمی شاهرودی" رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه، در دفتر آیت الله شاهرودی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "مدحت محمود" رئیس قوه قضائیه عراق عصر امروز - سه‌شنبه 30 اردیبهشت ماه - با "آیت‌الله هاشمی شاهرودی" رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه، در دفتر آیت الله شاهرودی دیدار کردند.
 
آیت الله هاشمی شاهرودی در این دیدار با اشاره به انتخابات عراق اظهار داشت: این انتخابات تجربه موفقی بود و ملت عراق در آن پیروز شدند و نشان داده شد که هیچ کشور عربی از نظر مردم سالاری با حجم و کم و کیف مانند عراق نیست که بتواند دو سه مرتبه انتخابات را به خوبی برگزار کند.
 
وی افزود: امید داریم مسئولینی که روی کار می‌آیند و انتخاب می‌شوند، کمر همت ببندند و به صورت متحد به مردم خدمت کنند.
 
رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه تصریح کرد: عراق از کشورهای مهم منطقه است که از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، مرکزیت تمدن اسلامی، حوزه‌های علمیه، مراکز عتبات ائمه معصومین (ع) و نخبگان اسلام اهمیت بسیاری داشته است.
 
آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: منتخبان ملت عراق هر چقدر بتوانند به مردم خدمت کنند و عراق را از هر جهت مستقل و آباد به رشد و توسعه برسانند، کار بسیار بزرگی است و در تاریخ ثبت خواهد شد.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز در خدمت ملت عراق بوده و هست و آنگونه که اطلاع دارید، هرگونه کمک و حمایتی کرده و می‌کند لذا آمادگی دارد تا تجربه موفق خود را در زمینه‌های مختلف در خدمت مسئولین مخلص و ملت عزیز عراق قرار دهد.

*آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت ارائه تجارب ارزنده دستگاه قضایی به مسئولین قضایی عراق
 
رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه اظهار داشت: مخصوصا در بعد قوه قضائیه، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران نیز قوانین بسیار ارزشمند و گران سنگی درباره مسائل قضا و احکام قضایی، آئین دادرسی ، قوانین مادر مانند قانون مجازات اسلامی چه در بخش محتوایی و چه در بخش شکلی تجربیات بسیار ارزنده ای دارد که در اختیار مسئولین قضایی عراق قرار دهد.
 
آیت الله هاشمی شاهرودی خطاب به رئیس قوه قضائیه عراق تصریح کرد: حضرتعالی که در سفر روسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی در تهران شرکت کردید، از نزدیک با دستاوردهای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران که تبدیل به قانون شده و قابل ترجمه به کشورهای اسلامی دیگر است، آشنا شدید.
 
در ادامه این دیدار، "مدحت محمود" رئیس قوه قضائیه عراق گفت: من زبانی در اختیار ندارم که بتوانم تعبیراتی را که نشانگر آن چیزی است از سوی من و همکارانم بابت تقدیر فوق العاده بالا نسبت به حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی که از اعلام فقه اسلامی هستند، بیان کنم.
 
وی افزود: ایشان نه تنها در این کشور خوب، بلکه در کل جهان اسلام شناخته شده هستند و علم و دانش ایشان به دورترین نقاط نیز رسیده است. حضرت آیت الله شاهرودی مورد احترام و اعتماد همگان هستند.

* قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از استقلال محکمی برخوردار است
 
رئیس قوه قضائیه عراق تصریح کرد: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و برادر از استقلال محکمی برخوردار بوده و گامهای بسیار مهمی با اراده قوی در این راه برداشته شده است.
 
وی گفت: وقتی کنفرانس قوه قضائیه کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، از نزدیک لمس کردم که حضرت آیت الله شاهرودی در نزد همگان مورد احترام هستند و در نزد نمایندگان هند و پاکستان و اندونزی و همه کشورهای عربی دیدیم که ایشان منزلت زیادی دارند.
 
مدحت محمود اظهار داشت: ایشان با تلاش‌های صادقانه و فقاهت و اجتهاد گسترده توانستند به اینجا برسند که ما و همه همکارانمان دوست داریم به آن برسیم و از دیدار با وی بسیار خشنودیم.
 
رئیس قوه قضائیه عراق با تبریک گفتن به آیت‌الله شاهرودی به خاطر دستاوردهای قضایی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: این کشور دوست و برادر نه تنها زمانی که جنابعالی به عنوان رئیس قوه قضائیه حضور داشتید، بلکه در سایر دستگاه‌ها نیز دارای این دستاوردها بوده و به آنها نیز راه یافته است.

* دستگاه قضایی عراق توانست با حمایت جمهوری اسلامی ایران استقلال کامل خود را بدست بیاورد
 
وی افزود: دستگاه قضایی عراق هم توانست با حمایت برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران و رجال قضایی مخلص در کشور عراق، استقلال کامل خود را بدست بیاورد و با قانون اساسی یک قوه مستقل در کنار قوه مجریه و مقننه باشد.
 
مدحت محمود گفت: استقلال قوه قضائیه در عراق دیگر صرفا یک نوشته نیست، بلکه حقیقتی است که قوه قضائیه خودش را اداره می کند و از طریق شورایعالی قضایی به نصب قضات، بازنشستگی آنها، کادرهای متوسط و در اختیار داشتن ساختمان ها و بودجه می پردازد و دیگر مسائل با خود قوه قضائیه است که مایه خوشوقتی و خوشحالی برادران عزیزمان در کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
 
رئیس قوه قضائیه عراق افزود: سپاسگذاری خود را از آرزوهای برادر بزرگوار حضرت آیت الله شاهرودی درباره پیروزی و موفقیت انتخابات 30 آوریل در عراق اعلام می‌کنم.
 
وی تصریح کرد: خوشحال هستم که بگویم به همراه من دوتن از کسانی که در هیئت بررسی لیست‌های انتخاباتی حضور داشته اند هستم و دستگاه قضایی در این باره بسیار قوی برخورد کرد.
 
مدحت محمود گفت: کار این هیئت در نهایت بیطرفی و قوت بود و این هیئت تعدادی از نامزدها را که کنار گذاشته بودند، به انتخابات برگرداند و بعضی‌ها را نیز براساس مصوبات قانونی کنار گذاشت و در این کار چیزی جز واقع بینی را مدنظر نداشته و هیچ گونه وابستگی حزبی، مذهبی، قومی و نژادی را مدنظر قرار نداده و از این رو برای خود اعتبار بدست آوردند.
 
رئیس قوه قضائیه عراق افزود: دیروز نتایج انتخابات به کمیساریای عالی انتخابات ارجاع شد تا مصوبات این کمیساریا صادر شود و در دادگاه تجدیدنظر نهایی مورد بازبینی قرار گیرد و پس از آن نقش ما برای تائید نتایج نهایی انتخابات یا احیانا اعتراضاتی که نسبت به تخلف از شرایط قانونی وجود دارد، است که این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

*اگر در هر کشوری شرایط قانونی در انتخابات وجود داشته باشد، آن کشور به جلو می‌رود
 
وی اظهار داشت: اگر در هر کشوری شرایط قانونی در انتخابات وجود داشته باشد، آن کشور به جلو می‌رود وگرنه در غیر این صورت دولت‌ها پوشالی خواهند بود که فورا سقوط می‌کنند، همانطور که رژیم سابق عراق دارای نهادهای واقعی نبود و خودشان افراد را بر سر کار می‌گذاشتند و دیدید که آن دولت سقوط کرد.
 
وی افزود: کشور برادر و دوست جمهوری اسلامی ایران نظام‌های حقوقی واقعی وضع کرده و با انصاف حقوق مردم را می‌دهد و این کار بزرگی بوده، علی رغم همه چالش‌هایی که داشته‌ایم.
 
مدحت محمود گفت: من به شما اطمینان می‌دهم عراق علی رغم حمله‌ها و تهاجم‌هایی که از سوی بیگانگان علیه مردم عراق می‌شود، به خیر می‌گذرد و بعضی حوادث که رخ می‌دهد، در عراق وارداتی و غریب است و واقعی نیست لذا نتایج انتخابات و تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس جمهوری و رئیس مجلس می‌تواند جلوی این چالش‌ها را بگیرد.  
 
وی اظهار داشت: این تخلف‌های خلاف قانون امیدواریم با کمک همه کشورهای برادر، صلح دوست و خواهان دمکراسی که در کنار عراق می‌ایستند حل شود، زیرا موجب قدرت عراق می‌شود و قدرت عراق قدرت همه برادران عراق در منطقه و حتی جهان است و این ترقی متعلق به همه ملت‌های جهان خواهد شد، مانند آنچه که برای کشور برادر و دوست، جمهوری اسلامی ایران پیش آمد و با کمال خوشحالی به این دستاورد‌ها رسیده و امیدواریم فرا‌تر هم برود.  
 
رئیس قوه قضائیه عراق در پایان خاطرنشان کرد: مجددا خوشحالی و خوشوقتی خود را به همراه برادران اعضای هیئت همراه از این دیدار با حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی اعلام می‌کنم و آرزو می‌کردیم که دیدار ما از کشور دوست و برادر، جمهوری اسلامی ایران طولانی‌تر شود و چه در بغداد و نجف و چه در ایران بازهم با یکدیگر دیدار داشته باشیم.  
 
گفتنی است؛ در این دیدار، رئیس قوه قضائیه عراق پس از معرفی تک تک اعضای هیئت همراه خود برای آیت الله شاهرودی به نشانه احترام یک جلد کتاب و نشان قضایی عراق را تقدیم آیت الله هاشمی شاهرودی کرد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مصوبات ، کمیساریا ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.