سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در چهارمین روز هشتمین جشنواره شعر فجر؛

بانوی صلح به خانه هنرمندان آمد/ غنی نژاد: تعدد و تکثر، آستانه تحمل حضار را بالا می‌برد

بانوی صلح "ری را عباسی" به واسطه برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر صلح در کشورمان به چهارمین روز هشتمین جشنواره شعر فجر آمده و متن منشور صلح را به همراه خوانش "اشک‌های رسمی" به جشنواره آورد.

به گزارش خبرنگار ادبیات  باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری چهارمین روز فعالیت جشنواره شعر فجر که عصر امروز در خانه هنرمندان برگزارشد: ری راعباسی بانوی صلح پس از آنکه روی سن قرار گرفت گفت: برای من جالب است که در اینجا چندین برنامه قرار بود که در مورد صلح برگزار شود که متأسفانه محدودیت داشتیم و امروز می‌خواهم اینجا از صلح بگویم.
 
وی ادامه داد: خیلی کار دشواری است که در جمع متفاوت شعر بخوانی و در این جا حس می‌کنم که از خط قرمز، چپ و راست دارم می‌گذرم و می‌خواهم از خط قرمزها گذشته و آنها را بشکنم. 

به گفته عباسی وی در سال 1376 جشنواره بین‌المللی شعر صلح را با دست‌های خالی که هنوز هست برگزار کرده است.


 
بانوی صلح اظهار داشت: چرا نباید شعر صلح تداوم داشته باشد از مسئولان می‌خواهم که دیوار بین من و شما را کوتاه کنند. جشنواره آغاز چند صدایی است و باید برای چند صدایی‌ها تلاش کنیم.

وی در ادامه به خوانش شعری با عنوان "اشک‌های رسمی" پرداخت و گفت: این شعر واقعیت زندگی من است.

بانوی صلح در ادامه متن منشور شعر صلح را بر این اساس خواند. شعر صلح وابسته به انسان فارغ از نژاد، مذهب، جغرافیا و جنسیت است و ناگزیر یک سوی نگری به هر یک از ابعاد پر رنگ و یا کمرنگ نمایی آن نقض اصول و پیام ذاتی صلح است. 

همچنین فهیمه غنی‌نژاد دکتر زبان‌شناسی تاریخی و سراینده کتاب شعر "نه چَه چَهی نه جیک جیکی" در بخش دیگری از مراسم چهارمین روز هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: از روزی که قرار شد اینجا جمع شویم و شعر بخوانیم یک چیزی فکر من را به خود مشغول کرد و فکر کردم که چه خوب شد که بعد از چند سال برگزاری جشنواره‌های مختلف از میان جشنواره‌ها جشنواره‌ای هم به شعر اختصاص داده شد.

به گفته غنی نژاد همین تعدد و تکثر از صداها است که محیط را رنگین کرده که حضار علاوه بر شنیدن شعر مورد علاقه‌شان با گونه‌های دیگر شعر آشنا شوند و با شنیدن و تحمل شعرهایی که دوست ندارند آستانه تحملشان را بالا ببرند. 

غنی نژاد در ادامه به خوانش اشعاری با عناوین بی‌معجزه، پاییز آن سال، اغوا، چکمه و چراغ و حمام پرداخت. 

گفتنی است: که از شاعران دیگر حاضر در بخش اول، روز چهارم هشتمین جشنواره شعر فجر می‌توان به رزا کمالی، شیوا ارسطویی، فاطمه راکعی، لیلا کردبچه، موسی بیدج و رفعت فلاح اشاره کرد. 

گفتنی است: موسی بیدج در بخش پایانی اولین قسمت چهارمین روز جشنواره شعر فجر گفت: چند صدایی که الان داریم می‌شنویم را خود من چند دهه است که رعایت می‌کنم، زیرا  شعر بیش از 150 شاعر ایرانی را ترجمه کرده‌ام هر شاعری را فقط شعرش را دیدم و شعوری را که در آن ریخته شده است. 

بیدج خاطر نشان کرد: امروز کتابی را آورده‌ام که پیش درآمد یک اثر 500 صفحه‌ای بوده که در آینده در شهر باهره منتشر خواهد شد و درحال حاضر در مرحله نگارش قرار گرفته است. 

چند صدایی در شاعران همان تک صدایی است 

بهروز یاسمی در بخش دیگری از چهارمین روز فعالیت هشتمین جشنواره شعر فجر گفت:  با دیدن زحمات برگزارکنندگان هشتمین جشنواره شعر فجر متوجه شدم که حتی اگر سالهای متمادی بگذرد بخش خصوصی نمی‌تواند جشنواره شعر فجر را به صورتی که امروز برگزار شده برگزار کند. 

به گفته یاسمی وابستگی شعر به دولت از زمان فردوسی تا به امروز ادامه داشته است، دولت‌ها و حکومت‌ها می‌توانند بدون دخالت حمایت کنند.  
وی ادامه داد: جشنواره شعر فجر تا زمانی که به جایی نرسد که حکومت‌ها بدون دخالت از آن حمایت کنند واقعا کار را برای بخش خصوصی سخت می‌کنند. 

این شاعر در ادامه تصریح کرد: با وجود اینکه چندصدایی شعار هشتمین جشنواره شعر فجر بوده همه صداهایی که تا به امروز در آن شنیده شده‌اند یکی بودند البته جالب آن است که شاعران هم در میان خود مرزبندی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: چند صدایی در شاعران همان تک صدایی‌ است. 

بیایید فاصله‌ها را کم کنید 

همچنین محمد سعید حجاری شاعر کشورمان در بخش دیگری از محافل چهارمین روز هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: آیا ما واقعا نوین بودن خود را اثبات کرده‌ایم و بار امانت سنگینی را که طبع لطیف الهی در ما گذاشته ادا کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: ما در میان خود نتوانستیم شعری را که دوست نداشتیم تحمل کرده و بپسندیم آیا ما با دلی مالامال از عشق شعر عرب را گوش کرده‌ایم؟
 
حجاری اظهار داشت: من اگر زبان فارسی نمی‌خواندم نمی‌توانستم زبان خود را هم بخوانم واقعیت این است که زبان فارسی به همه تعلق دارد اما نمی‌توان به جزیره‌های زیبای کنار آن بی‌توجهی کرد بیایید فاصله‌ها را کم کنیم.
 
حجاری در ادامه به خوانش اشعاری که بر دو فصل روی مقبره سعدی و حافظ سروده بود پرداخت.

  باید سپاسگزار حنجره‌هایی باشیم که صداهای ما را در شب‌های اردیبهشت طنین‌انداز کردند

عبدالجبار کاکائی دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر در بخش دیگری از مراسم چهارمین روز این جشنواره گفت: باید سپاسگزار حنجره‌هایی باشیم که صداهای ما را در شب‌های اردیبهشت طنین‌انداز کردند.
 
در این شب‌ها صداهای انقلاب که تا سال گذشته تحمل شنیدن صدایی دیگر را نداشتند، پذیرای همه صداها بودند این اراده شکل گرفت و در کمیته اتاق فکر که با همین نام در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها مغلوب شد.  

باحضور نحله‌ها در مکانیزم همایشی که شکی برای ادبیات کشورمان بود قرار گرفتیم باید بپذیریم که راهبردهای بنیادی‌تری لازم است.

وی ادامه داد: باید از بنیادهایی که راجع به آرام کردن کسانی که با جریان هشتمین جشنواره شعر فجر که مطابق با قانون اساسی کشورمان بوده مخالفت کردند کمک بگیریم. 

وی خاطر نشان کرد: دوستان دست یاری دادند و علیرغم پارازیت‌ها حرکت هشتمین جشنواره شعر فجر گام‌هایی برداشت و امیدواریم که این حرکت تا زمانی که اهالی ادبیات خود برای ادبیات تصمیم بگیرند ادامه داشته باشد. 

گفتنی است: که در مراسم چهارمین روز هشتمین جشنواره شعر فجر علاوه بر شاعرانی چون: محمدحسین جعفریان، بهروز یاسمی، محمدسعید حجاری و گروس عبدالملکیان، سینا کاکائی فرزند عبدالجبار کاکائی دبیر جشنواره شعر فجر نیز به شعرخوانی پرداخت. 

انتهای پیام/
برچسب ها: شعر ، ابعاد ، منشور ، جشنواره ، فجر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.