سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسولی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ضرورت تسلط حقوقدانان به علوم مختلف/ حفظ مصالح و منافع ملی اولویت اصلی کشور است

یک وکیل دادگستری گفت: حقوقدانان کشور دارای رسالت دفاع از منافع ملی هستند و برای انجام این رسالت افزون بر دانش حقوقی، لازم است که به تاریخ و جغرافیا و مصالح و منافع این کشور نیز آشنا باشند.

"محمد رسولی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به وظایف حقوقدانان در جامعه امروز، اظهارداشت: حقوقدان در هر جامعه‌ای مسئولیت مهمی دارد، اما در شرایط ایران امروز این قشر جامعه باید مصالح و منافع ملی را تشخیص و با استفاده از توانی که علم حقوق به آنان داده است به دنبال حفظ مصالح و منافع ملی باشند.

وی افزود: برای تحقق این منظور باید حقوقدانان علاوه بر حقوق با مسائل سیاسی، اجتماعی که ارتباط با کل جامعه دارد نیز آشنا شوند و آن‌گاه با استفاده از علم حقوق و با به کارگیری سایر دانسته‌ها با داد و عدل از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: خوشبختانه در هریک از گرایش‌های اصلی حقوق می‌توان به نوعی به عموم مردم و منافع ملی خدمت کرد، ولی برای این مهم باید حقوقدانان آشنا به مسائل تاریخی و سیاسی و اجتماعی نیز باشند.

وی با اشاره به حقوق دریای مازندران و وظایف حقوقدانان در مقابل این میراث ملی، اظهارداشت:  در حال حاضر حقوق ما در دریای مازندران در معرض خطر است، چرا که نیمی از آن دریا متعلق به ایران است.

رسولی افزود: با این وجود اینکه در خصوص رژیم حقوقی دریای مازندران بین ایران و ۴ کشور از واحدهای ناشی از فروپاشی شوروی سابق مورد بررسی و اختلاف است اما اینک باید حقوق‌دانان رشته‌های حقوق بین‌الملل و حقوق عمومی به یاری دولت شتافته و با اشراف به تاریخ حقوقی این «دریاچه» از حق مسلم پنجاه درصدی ایران بر آن، دفاع کنند.

این کارشناس مسایل حقوقی با بیان این که همه حقوقدانان باید مصالح ملی را بشناسند، ادامه داد:‌ حقوقدانان باید منافع و مصالح ملی را بشناسد و بدانند منفعت و مصلحت جمع یعنی کل کشور در چه مسائلی است.

وی افزود: برخی موارد و مسائل است که به کل کشور مربوط می‌شود، آن‌ها‌‌ همان مصادیقی از منافع ملی است و به عنوان مثال پاسداشت زبان فارسی یکی از آن‌هاست. بنابراین حقوقدانان با آگاهی از قوانین اساسی و سایر مبانی حقوقی می‌توانند از زبان فارسی به خوبی پاسداری کنند و از مبادی قانونی، کوتاهی‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های دولتی را مورد انتقاد و تذکر قرار دهد.

رسولی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران از سوی غرب، تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانهٔ جهان استکبار علیه ایران یکی از موارد نقض حقوق بین‌المللی است و داشتن دانش غیر حقوقی کمک شایانی به حقوقدانان در دفاع از منافع ملی و ایرانی خواهد کرد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: حقوقدانان کشور دارای رسالت دفاع از منافع ملی هستند و برای انجام این رسالت افزون بر دانش حقوقی، لازم است که به تاریخ و جغرافیا و مصالح و منافع این کشور نیز آشنا باشند.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
شهاب
۲۲:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
بسیار مفید بود
ناشناس
۲۳:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
درود بر این فهم و تشخیص دقیق و ظریف .