سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

بحران دریاچه ارومیه در طول 10 سال به وقوع پیوسته است

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: بررسی کارشناسانه بیانگر این است که بحران دریاچه ارومیه در طول 10 سال به وقوع پیوسته و احیای آن نیازمند عزم همگانی است.

رحیم حب‌النقی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست بوم گیاهی کشور است.

وی افزود: دریاچه ارومیه در سال 1352 به عنوان پارک ملی و در سال 1354 جزء مهم‌ترین تالاب‌های جهان که زیستگاه پرندگان کمیاب بوده است به ثبت جهانی رسیده است.

رئیس دانشگاه ارومیه تصریح کرد: دولت جدید با مطرح کردن دریاچه ارومیه و دستور تشکیل کار گروه ضمن پایبندی به اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته شده نشان داد که احیای دریاچه ارومیه از ضروریات است.

حب‌النقی خاطرنشان کرد: با روند فعلی که نتیجه سیاست‌های غلط بوده زمان زیادی برای خشک‌شدن نمانده که باید با هم‌فکری، آخرین بازمانده آب دریاچه را احیا کنیم.

وی افزود: بررسی کارشناسان بیانگر این نکته بوده که بحران دریاچه ارومیه در طول 10 سال به وقوع پیوسته و موثرترین عامل خشکی این دریاچه عوامل انسانی است.

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: توسعه بی‌رویه و بدون مطالعه کشت در بخش کشاورزی و عدم مدیریت صحیح مصرف آب در این بخش از دیگر عوامل مهم خشکی دریاچه ارومیه است.

حب‌النقی به ارائه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: تلاش انسانی بدون انکار بوده و باید با بکارگیری روش عالمانه بحران خشکی دریاچه ارومیه حل شود.

وی تصریح کرد: در میان مردم شهر ارومیه تصور قدیمی وجود دارد که اگر مسجدی ویران شود، هزینه بازسازی آن زیر ستون‌های آن مسجد است، بنابراین راه‌حل احیای دریاچه ارومیه هم در خود دریاچه نهفته است.

رئیس دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: اگر با عوامل انسانی دریاچه به سمت خشک شدن کشانده شده با اندک تلاش و تفکر خواهیم فهمید که خداوند احیای دریاچه ارومیه را در بستر همین دریاچه فراهم ساخته است.

حب‌النقی گفت: با خشکی دریاچه ارومیه، گسترش بی‌رویه کشاورزی، کاهش سطح آب، تبعات اجتماعی و بیکاری برای آن متصور است که با نگاه عالمانه و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان آن را احیا کرد.

وی افزود: از دیدگاه‌ دانشگاهیان استفاده از نمک، املاح، لجن و پرورش آرتیمیا به جای کشت چغندرقند جزء راه‌حل‌هایی است که هزینه آن از خود دریاچه به طور مستمر تامین می‌شود و این امر در کنار احیای دریاچه، باعث احیای زیست‌بوم نیز می‌شود/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
زهرا
۱۸:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
کاش کسی هم پیدا می شد از دریاچه بختگان هم می گفت از نابودی این دریاچه از وزش باد های این دریاچه که نمک بلند میشه وروی زمین های اطراف می نشینه