سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر مطرح شد

"سیدعباس صالحی": میزان تولید کتاب دینی نصف شده است

میزان تولید کتاب‌های دینی امسال در مقایسه با سال گذشته نصف شده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر عصر دیروز با حضور "سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین "سید مهدی خاموشی" رییس سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین "هادی موسوی هوایی" دبیر جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر در حوزه هنری برگزار شد.
 
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین "مهدی خاموشی"، رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: فکر می‌کنم جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر که پنجمین دوره آن برگزار می‌شود هدف مشخصی را دنبال می‌کرد بررسی، گزینش و تقدیر از کسانی که در حوزه دین تحقیق می‌کنند یا مجموعه‌هایی در این حوزه دارند از وظایف ذاتی سازمان تبلیغات اسلامی است.
 
وی افزود: حتما از لفظ دین، اسلام مد نظر است و در مجموعه‌ای که کلیات آن در جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر نمایش داده شده اسلام مد نظر قرار می‌گیرد ما که ادعای فرهنگ و تمدن و تاسیس فرهنگ و تمدنی را در عصر حاضر داریم باید مطالعات اسلام ناب را مد نظر داشته باشیم.
 
رییس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: اگر در گذشته قاعده‌ای به نام نفی سبیل را بیان می‌کردیم اکنون در 1+5 گرفتار همین قاعده هستیم پژوهشگران ما اسلام را مورد توجه قرار دهند و براساس آن درباره قوانین مورد نیاز پژوهش کنند اگر نظام سلطه تفکر ما را قبول ندارد با تفکر ما به نوع دیگری تقابل می‌کند.
 
خاموشی بیان کرد: ما تفکر عجین شده با قرآ« و عترت را مطرح می‌کنیم نگاه انقلاب اسلامی با تفکر جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر باید عجین باشد جهان امروز نیاز فراوانی به شناخت اسلام دارد فهمیدن کلام وحی سختی خود را دارد و پژوهشگران باید فهم آن را برای مردم آسان کنند امام خمینی (ره) تفکر انقلابی خود را با قرآن و عترت عجین کرده بود و مقام معظم رهبری نیز به همین گونه تفکر خود را با قرآن و عترت همراه کردند.
 
حجت الاسلام و المسلمین "هادی موسوی هوایی" دبیر جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر در ادامه مراسم عنوان کرد: جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر توانایی حرکت در زمینه‌های کرسی آزاد اندیشی، پاسخ به شبهات نسبت به اسلام و تشیع و تولید علم دینی را دارد، زیربنای فکری جشنواره حرکت به سمت ایجاد و احیای تمدن اسلامی است.
 
وی افزود: دبیرخانه جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر از فروردین 1391 فعال و 4521 اثربه دبیرخانه جشنواره ارسال شد پس از تعیین شورای علمی جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر از 62 نفر به منظور داوری آثار دعوت به عمل آمد.
 
دبیر جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر اظهار داشت: در طی شش ماه در 25 جلسه کاری آثار ارسالی به جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر، بررسی شد در رشته قرآن و علوم حدیث از میان 750 اثر ارسالی یک اثر برتر و یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد.
 
موسوی هوایی بیان کرد: در جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر از میان 370 اثر ارسالی در زمینه فقه یک اثر برتر و یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد همچنین داوران از میان 1006 اثرارسالی به جشنواره یک اثر برتر و یک اثر شایسته تقدیر، 600 اثر در زمینه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی یک اثر برتر و یک اثر شایسته تقدیر 310 اثر در زمینه ادبیات داستانی تنها دو اثر شایسته تقدیر 720 اثر کودک و نوجوان یک اثر شایسته تقدیر و در مجموع 13 اثر را به عنوان برگزیده انتخاب کردند.
 
در ادامه مراسم حسین استاد ولی برگزیده جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر اظهار داشت: یکی از مشکلات کتاب‌های حدیث ما ترجمه حدیث بدون توضیح و شرح است اینگونه کتابها برای مخاطب خطر دارد بسیار از علمای اخباری مسلک توجهی به محتوا ندارند و فقط روایت را بیان می‌کنند.
 
 "عبدالوهاب فراتی" برگزیده جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر در ادامه مراسم پیرامون کتابش توضیحاتی داد و عنوان کرد: تلاش‌های بی‌شائبه آیت‌الله حائری، حضرت امام خمینی (ره) که روحانیت را از حاشیه به متن آورد و مقام معظم رهبری که همواره از روند رو به رشد تحولات درون حوزه حمایت می‌کنند سبب درک عمیق‌تر روحانیت کنونی از مفهوم تجدد شده است.
 
در ادامه مراسم مخبر دزفولی دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی رهبری انقلاب هدفی را به عنوان دستیابی به تمدن اسلامی مطرح کردند به منظور دستیابی به این هدف باید تئوری سازی‌هایی در عرصه اقتصاد و زیرساخت‌های علمی و فناوری شکل بگیرد.
 
وی افزود: اگر پسوند تمدنی، اسلامی باشد هر یک از مولفه‌ها و ویژگی‌های مرتبط با آن را در زمینه نقش کتاب و پژوهش‌ها در ابعاد دینی باید پیدا کرد و برای اجرای این هدف باید طراحی‌هایی شود در صورتی که جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر متناسب با هدف بزرگ، هدفی برای خود تعیین کند موفق است.
 
دبیرشورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در صورتی‌که برنامه‌ریزی در حوزه دین صورت بگیرد فضای نقد علمی و تخصصی با نگرشی کاملا متفاوت از قشری نگری فراهم می‌شود دین پژوهی خود را نشان می‌دهد اگر این جاده را سپری کردیم کار برای تولید آثار فاخر نمایشی به وجود می‌آید.
 
در ادامه مراسم با حضور مخبر دزفولی سید عباس صالحی موسوی هوایی و حجت الاسلام و المسلمین خاموشی از برگزیدگان جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر تقدیر شد.
 
در پایان مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری یاد کردند کتاب به عنوان مادر تمدن سازی و دین به عنوان روح فرهنگ و جان مایه انسانی است و ترکیب این دو، ترکیب مقدس و ویژه‌ای می‌سازد جشنواره‌ها می‌توانند در حد تکریم پدید آورندگان بمانند همچنین می‌توانند افق‌های روشنی در پیش روی داشته باشند.
 
وی افزود: رصد و پایش اتفاقات در حوزه کتاب به خصوص در زمینه دین می‌گذرد جشنواره‌ها رصد پایش کتاب است در حوزه کتاب به طور عام و به طور خاص دینی نیاز به رصد دارد در زمینه کتاب رصدهای کمی با شاخص‌های متفاوت و متنوع لازم است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: چند روز قبل براساس آمار و اطلاعات معاونت فرهنگی از تاریخ اول فرودین 93 تاکنون در فضای یک ماهه و چند روز حوزه دین پنجمین حوزه پس از رمان، ادبیات، کودک  و نوجوان و اجتماعی در زمینه تعداد کتابها بود که درمقایسه با سال گذشته این حوزه به نصف تقلیل پیدا کرده است.
 
صالحی بیان کرد: در مقایسه آمار امسال با سال گذشته در زمینه میزان مطالعه کتابهای دینی به تحلیل‌های دیگری می‌رسیم این یک رصد ساده کمی در حد عناوین است که می‌توانند مبناساز برای حرکت در این زمینه باشد کتابهای دینی در زمینه جذابیت‌های ظاهری در چه وضعیتی هستند مهمترین مسئله رصد کیفی محتوا است.
 
وی اظهار داشت: جشنواره‌های ادبی که زیاد هستند برای رصد و پایش کتابهای دین دست به دست هم دهند اگر جشنواره‌های ادبی با نگاه کیفی به آثار، ترمیم شوند فرصتی را به منظور پایش عرصه مکتوب دینی فراهم می‌کند اگر می‌خوانیم اتفاقی در زمینه تمدن سازی بیفتد کتاب است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر باور داریم دین روح تمدن اسلامی است زیبنده است جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر با نگاه ترمیمی به مجموعه‌هایی که در این عرصه هستند بتوانند برای رصد و پایش فرهنگ اقدام کنند.
 
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.