سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"روح‌الله جعفری" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شعار تئاتر برای همه در هشت سال گذشته فریبی بیش نبوده است/ آوردن نابازیگران عروسک نمای چشم رنگی راهکاری جعلی برای جذب مخاطب به تئاتر

با توجه به شعار تئاتر برای همه در سال‌های اخیر ارائه حدود 25 بلیت رایگان در سالنی مانند چهار سوی تئاتر شهر در هر روز اجرا، به مدیران، مسئولان و دیگر مهمانان خود یک آسیب جدی برا گروه اجرا کننده است.

"روح‌الله جعفری" کارگردان، نویسنده، دراماتورژ تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص بلیت‌های مهمان نمایش‌های در حال اجرا گفت: طی سال‌های اخیر متاسفانه سیاست نانوشته‌ای میان مدیران سالن‌های نمایش با گروههای اجرایی، اتخاذ شده که تعدادی بلیت مهمان به مدیران و عوامل سالن نمایش ارائه داده شود.
 
وی ادامه داد: گروه‌های تئاتری در خصوص ارائه بلیت به اهالی خبر و منتقدان، هنرمندان هیچگونه اعتراضی ندارند و این اتفاق کاملا به حق و شایسته است زیرا اصحاب رسانه مهمان تئاتر نیستند بلکه خود میزبان یک نمایش هستند.
 
با وجود فقر در حوزه هنرهای نمایشی و اختصاص بودجه نامناسب به نمایش‌های در حال اجرا، اگر پوشش خبری رسانه‌ها نباشد، مشکلات و معضلات اجراها چند برابر می‌شود و صدای هنرمندان به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد.
 
جعفری افزود: به دلیل کمبود بودجه و سخت افزار مناسب که همان نبود سالن‌های مناسب در سطح شهر تهران است، وجود بلیت‌های رایگان به نوعی کم لطفی به مخاطبان علاقه‌مند به تئاتر و دست‌اندرکاران این کالای فرهنگی است.
 
وی که اسفند و فروردین گذشته در سالن چهار سو مجموعه تئاتر شهر نمایش "من چجوری ممکنه یه پرنده باشم؟" را اجرا کرد، اظهار داشت: سالن چهار سو 122 صندلی دارد و از این تعداد حدود 25 صندلی در هر روز ویژه مهمانان خواهد بود به صورتی که هشت بلیت ویژه مدیریت، هشت بلیت ویژه گروه اجرایی و هشت بلیت ویژه اصحاب رسانه است، که از این تعداد تنها هشت بلیت مخصوص رسانه‌ها قابل قبول است و مابقی آنها مورد اعتراض هنرمندان قرار می‌گیرد به نظرم هنرمندان باید متحد شوند و ارائه بلیت رایگان به ارگانها، نهادها ومدیران را قطع کنند، مانند اتفاقی که در نمایش اخیر به من رخ داد و تنها بلیت‌های اصحاب رسانه به صورت رایگان ارائه شد.
 
جعفری در خصوص عملی کردن این فکر گفت: زمان اجرای نمایش "من چجوری ممکنه یه پرنده باشم؟" این گام را از لغو بلیت‌های مهمان ویژه گروه آغاز کردم و تنها بلیت‌های مخصوص رسانه را به روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ارائه دادم، این عمل باعث کدورت خاطر مسئولان شد اما باید این فکر از یک نمایش شروع و عملی می‌شد.
 
وی ادامه داد: پر کردن سالن نمایش با ارائه بلیت رایگان افتخارآمیز نیست، بلکه باید به نقطه‌ای برسیم که با ارائه کیفیت مناسب یک اثر هنری جذب مخاطب داشته باشیم و سالن‌های نمایش را مملو از تماشاگر کنیم، بنابراین نه با اختصاص بلیت رایگان و نه با استفاده از راهکارهای جعلی همچون آوردن نابازیگران عروسک نمای چشم رنگی به تئاتر، نباید به فکر جذب مخاطب باشیم، بار دیگر تاکید می‌کنم کیفیت اثر باید حرف اول را برای جذب مخاطب بزند.
 
این کارگردان و پژوهشگر تئاتر در خصوص ارائه نکردن بلیت رایگان به مسئولان و عوامل سالن اجرا، برای نمایش اخیر خود گفت: در 34 اجرایی که در سالن چهار سو داشتیم، هر شب این سالن پر از تماشاگر بود و گروه تئاتر "گیتی" در این اجراها واقعا میزبان مخاطبان علاقه‌مند به این کالای فرهنگی بود.
 
جعفری اظهار داشت: باید جذب مخاطب از راه درست باشد و نه به شکل ناجوانمردانه و استفاده از راههای غیر خردورزانه، و در نهایت نباید آمارهای اشتباه به مدیران کلان فرهنگی در خصوص استقبال مخاطبان ارائه شود.
 
وی در خصوص شعار "تئاتر برای همه" گفت: متاسفانه این شعار از سوی مدیران کلان فرهنگی به خصوص در هشت سال گذشته فریبی بیش نبوده است و مدیران به دنبال طراحی الگوی عوامل اثرگذار بر فرهنگ تئاتر و تعیین جایگاه آن در اوقات فراغت اقشار کم درآمد و پر درآمد جامعه نبوده‌اند.
 

انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.