سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحولات اخیر لیبی/

انفجار قوی طرابلس را لرزاند/ آمريکا نيروهای بيشتری را نزديک مرز ليبی مستقر کرد

تحولات اخیر لیبی از انفجار در پایتخت این کشور و پیوستن پايگاه دريايی بنغازي به عمليات الکرامه تا استقرار نیرو‌های آمریکایی در مرز لیبی، بسته شدن مرز مصر و لیبی و ربوده شدن یک تبعه انگلیسی در بنغازی را شامل می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری گزارش داد انقلابیون لیبی در واکنش به تحولات جدید در شهر بنغازی بیانیه صادر کردند.

در این بیانیه آمده است تلاش هایی برای مخدوش کردن وجهه و جایگاه انقلابیون لیبی و ایجاد بی ثباتی و ناامنی در کشور در جریان است. تلاش هایی برای انتشار دروغ ها و وارونه جلوه دادن واقعیت ها صورت می گیرد. ما هرگونه عملیات کشتار و انفجار را محکوم می کنیم. ما برائت خود را از این اقدامات اعلام می کنیم و خواستار تحقیق درباره آن هستیم.

انقلابیون بنغازی نیز اعلام کردند ما با هرگونه تلاش برای بازگرداندن دیکتاتوری به لیبی مقابله می کنیم. 
ما حمله به کنگره ملی لیبی و تلاش برای کودتا علیه دولت را رد می کنیم.

بر اساس این بیانیه ، برخی از طرف های منطقه ای از تلاش برای کودتا در لیبی حمایت می کنند.

همچنین شبکه تلویزیونی العربیه در خبری گزارش داد پایگاه دریایی بنغازی از الحاق به عملیات الکرامه خبر داد.

این در حالی است که سامان دهندگان عملیات الکرامه طرح پیشنهادی دولت لیبی را برای حل بحران این کشور رد کردند.

در همین حال شبکه تلویزیونی المیادین در خبری گزارش داد انفجار قوی طرابلس پایتخت لیبی را لرزاند.

خبرنگار المیادین در طرابلس گفت این انفجار ناشی از اصابت یک موشک از نوع گراد به یک منطقه مسکونی در مسیر جاده فرودگاه بین المللی پایتخت بود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد مسئولان آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند با افزایش ناآرامی ها در لیبی، این کشور تعداد تفنگداران دریایی و هواپیماهای خود مستقر در جزیره سیسیل را که ممکن است برای تخلیه آمریکایی ها از سفارت آمریکا در طرابلس فراخوانده شوند افزایش داده است. 

 این مسئولان افزودند حدود شصت تفنگدار دریایی جدید و چهار هواپیمای دیگر از نوع اوسپری از پایگاهشان در اسپانیا به پایگاه دریایی-هوایی سگونلا در سیسیل اعزام خواهند شد. 

این مسئولان آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند به این ترتیب تعداد تفنگداران دریایی که در اقدامی احتیاطی در سیسیل منتقل می شوند به حدود 250 نفر می رسد. حضور آنان در ایتالیا که نزدیک به لیبی است به آنان برای نشان دادن واکنش سریع به تحولات لیبی کمک خواهد کرد. 

به گفته یک مسئول آمریکایی، نیروهای آمریکایی در پایگاه سگونلا در آمادگی کامل به سر می برند. 
تفنگداران مستقر در این پایگاه بخشی از یگان واکنش سریع در زمان بروز بحران ها هستند که ماموریت آنها تامین امنیت سفارتخانه ها است. این یگان بعد از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در 11 سپتامبر 2012 تشکیل شد که طی آن "کریستوفر استیونس" سفیر آمریکا در لیبی و سه آمریکایی دیگر کشته شدند. 

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد ، "سرتیپ العنانی حموده" مدیر اداره امنیت استان «مطروح» در غرب مصر اعلام کرد این کشور از امروز سه شنبه سفر شهروندان خود به لیبی را ممنوع کرده است و از ورود شهروندان لیبیایی به خاک خود نیز جلوگیری می کند. این تدابیر تا زمانی که اوضاع در لیبی به حال عادی بازگردد ادامه خواهد یافت. 

سرتیپ حموده در بیانیه ای اعلام کرد رفت و آمد کامیون ها بین دو کشور طبق توافقی که در این خصوص صورت گرفته است ادامه خواهد یافت. 

لیبی مدتی است صحنه ناآرامی‌های خونین است و روز یکشنبه نیز ساختمان کنگره ملی لیبی (پارلمان) هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.


از سوی دیگر شبکه تلویزیونی العربیه در خبری  گزارش داد افراد ناشناس یک تبعه انگلیسی را در بنغازی ربودند.

این تبعه انگلیسی مدیر یک مدرسه بین المللی در بنغازی بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.