سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صمصامی:

تحقق صحیح هدفمندی یارانه‌ها نیازمند اصلاح نظام بانکی و امور مالیاتی است

سرپرست سابق وزارت اقتصاد گفت: اولویت اصلی ما در بحث هدفمندی، یارانه‌ها نبود، بلکه اصلاح نظام بانکی و امور مالیاتی اهمیت بیشتری داشت و بعد از اصلاح این امور امکان اجرای هدفمندی به صورت مطلوب محقق می‌شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حسین صمصامی سرپرست سابق وزارت اقتصاد و دارایی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در همایش "هدفمندی یارانه‌ها و چالش‌های آن" که ظهر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: طرحی که در سال 88 تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد طرحی ناقص بوده که باعث کاهش تولید و افزایش تورم در کشور شده است.
 
وی افزود: به دلیل اینکه آمار دقیقی در جریان چگونگی توزیع یارانه‌ها وجود نداشت، این طرح نه تنها عدالت محوری را پایه‌گذاری نکرد، بلکه باعث بی‌عدالتی در اقتصاد کشور شد.
 
صمصامی ادامه داد: بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران مشخص شد دهک‌های اول تا دهم بیشترین سهم را در استفاده از حامل‌های انرژی داشته و این با توجه به بحث 70 به 30 درصد، غنی و فقیر قابل تفهیم نیست.
 
وی تشریح کرد: قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مسئولین ادعا می‌کردند که 70 درصد از یارانه‌ها در اختیار 30 درصد جامعه است و این دلیل بی‌عدالتی است، ولی آماری که اکنون منتشر شده نشان می‌دهد که این افراد کم‌درآمد و متوسط رو به پایین هستند که بیشترین سهم را در استفاده از حامل‌های انرژی دارند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: بحث 70 به 30 مطلقا صحت نداشته و این ادعا اشتباهی بود که از سوی آقای احمدی‌نژاد و اطرافیانشان مطرح شد و موجب شد هدفمندی یارانه‌ها بدون محاسبه دقیق اجرایی شود.
 
وی در مورد تحت فشار قرار دادن قیمت‌ها در دور اول یارانه‌ها توسط دولت دهم گفت: دولت دهم اجازه نداد که افزایش قیمت‌ها در دور اول یارانه‌ها اتفاق بیفتد و این کار درست شبیه فشار آوردن به فنر بود و در آخر این فنر رها شده و اوضاع اقتصادی را به این وضع درآورد  که موجب شد نه تنها تولید افزایش نیابد، بلکه اوضاع نقدی دولت نیز به دلیل پرداخت یارانه‌ها به هم ریخت.  
 
صمصامی در مورد اجرای عجولانه هدفمندی یارانه‌ها مطرح کرد: دولت می‌بایست برای اجرای هدفمندی ابتدا بستر را با کسب اطلاعات و ارزیابی بیشتری فراهم می‌ساخت و عجولان اجرایی نمی‌کرد، اولویت اصلی ما در بحث هدفمندی، یارانه‌ها نبود، بلکه اصلاح نظام بانکی و امور مالیاتی اهمیت بیشتری داشت و بعد از اصلاح این امور امکان اجرای هدفمندی به صورت مطلوب محقق می‌شد.
 
سرپرست سابق وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: کار دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها مانند آن بود که بدون گرفتن آزمایشات لازم بیماری را عمل کنند، ما اقتصاد را بدون ارزیابی درست بی‌هوش کردیم و حال در حالت اغما به سر می‌برد و این موجب شد که هدفمندی یارانه‌ها بیش از اینکه عاید مردم باشد به نفع صاحبان قدرت رقم خورد و ما پدیده اختلاس‌های بزرگ مالی را شاهد بودیم.
 
وی در پایان تأکید کرد: آن چیزی که باعث بروز تورم و اوضاع مضمهل اقتصاد کنونی شد هدفمندی یارانه‌ها بود و تحریم‌ها تنها بر شدت آن افزودند ولی متأسفانه با وجود درک این واقعیت دولت جدید نیز، پا جای پای دولت قبل گذاشته ورویه دولت دهم را دنبال می‌کند که اگر وضع به همین منوال پیش رود نقطه امیدی در جهت بهتر شدن اوضاع اقتصادی در دسترس نیست.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: هدفمندی ، همایش ، تورم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.