سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

کشاورزان زنجانی نسبت به علائم بیماری زنگ زرد غلات هوشیار باشند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشاورزان در مناطق مختلف استان زنجان نسبت به مشاهده علائم بیماری زنگ زرد غلات در مزارع هوشیار باشند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، اکبر کرامتی با اشاره به بیماری زنگ غلات اظهار داشت: یکی از بیماری‌های خطرناک و جدی در مزارع گندم زنگ زرد غلات است.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی مساعد برای گسترش بیماری زنگ زرد غلات بیان کرد: زمانیکه شرایط آب و هوایی معتدل بر محیط حاکم بوده و رطوبت نسبی هوا بالا و دما نیز تا حدودی پایین باشد، شرایط برای گسترش این بیماری در مزارع گندم کاملا مهیا می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: بیماری زنگ غلات با تولید اسپور قارچ روی برگ‌ها، سطح برگ‌ها را می‌پوشاند و میزان فتوسنتز در برگ‌ها را کاهش می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد غلات می‌تواند خسارت هنگفتی به مزارع گندم وارد کند، ادامه داد: در طول 10 سال گذشته در کشورمان، یک سال بیماری زنگ غلات موجب از بین رفتن کل گندم کشت شده در آذربایجان شرقی و دشت مغان شد.

کرامتی تصریح کرد: شیوع بیماری زنگ زرد غلات در مزارع گندم باعث می‌شود تا گیاه قادر به تولید مواد غذایی نشده و محصول گندم به بذر ننشیند.

وی گفت: دیروز از شهرستان ایجرود یک مورد گزارش در زمینه مشاهده علائم بیماری زنگ زرد غلات داشتیم که می‌تواند نشانه‌ای برای شیوع این بیماری باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: از کشاورزان در مناطق مختلف استان زنجان تقاضا می‌شود که به مزارع خود سرکشی کرده و در صورت مشاهده علائم بیماری زنگ زرد غلات، هرچه سریع‌تر نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند.

این مسئول به نشانه‌های بیماری زنگ زرد غلات اشاره و خاطرنشان کرد: این بیماری به صورت لکه‌های زرد رنگ روی برگ‌های گیاه خود ظهور می‌کند.

کرامتی با اشاره به اینکه آمادگی لازم برای مبارزه و کنترل بیماری زنگ زرد غلات در استان زنجان را داریم، اظهار کرد: سموم مورد نیاز برای این منظور را در استان تدارک دیده‌ایم و کشاورزان می‌توانند با مراجعه شرکت‌های توسعه خدمات کشاورزی در سراسر استان این سموم را دریافت کنند.

وی بیان کرد: طی سال‌های گذشته بیماری زنگ زرد غلات فقط در سال 73، به محصول گندم استان زنجان خسارت وارد کرده است و مابقی سال‌ها این بیماری خسارت‌زا نبوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: با توجه به وقوع بارندگی‌ها در سال جاری و پیش‌بینی بارش باران تا اول خرداد ماه امسال، رطوبت نسبی در استان بالا بوده و شرایط کاملا برای گسترش اسپور زنگ زرد غلات مناسب است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: زنجان ، کشاورزان ، غلات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.