سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المانیتور:

در مساله سوریه، آمریکا باید از ایران کمک بگیرد

روزنامه اینترنتی المانیتور بر لزوم همکاری آمریکا با ایران برای حل مساله سوریه تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، المانیتور به سخنان سه روز پیش وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه اشاره می‌کند و می‌گوید استعفای اخضر ابراهیمی نشان می دهد اوضاع در سوریه تا چقدر پیچیده و بحرانی است. شرایط چنان اضطراری است که شاید کری را مجبور به پذیرش اشارت‌های تهران کند و برقراری آتش بسی محلی، نظیر آنچه در حمص شاهد بودیم، بررسی کند. 

المانیتور می افزاید هرچند ایران حامی شماره یک بشار اسد است اما تهران پیوسته از همکاری بین المللی ضد القاعده و ایجاد کریدورهای کمک‌رسانی حمایت کرده است. در سپتامبر 2013، محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه ایران ، در مصاحبه ای اختصاصی با المانیتور از توافق آمریکا و روسیه بر سر تسلیحات شیمیایی سوریه حمایت کرد و گفت ایران در تلاش است از تبدیل شدن سوریه به پایگاه افراطی‌گری در منطقه جوگیری کند. ظریف همچنین درباره چشم انداز غیبت ایران در گفتگوهای ژنو هشدار داد. 

فوریه امسال نیز علیرضا میریوسفی، عضو هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ، در نوشتاری که المانیتور منتشر کرد بر ضرورت مبارزه با رشد گروههای افراطی در سوریه، نقش سازنده ایران در انتقال تسلیحات شیمیایی به خارج از سوریه و ایجاد کریدور های کمک رسانی به مردم اشاره کرد. 

در ماه مارس نیز حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران،  طرحی چهار قسمتی ویژه سوریه ارائه کرد که مسائلی چون همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم ؛ کمک های انسان دوستانه؛ نقش میانجی گری سازمان ملل متحد و تقویت مسیر سیاسی در سوریه را شامل می شد. تنها چند روز پیش از توافق حمص ، ظریف در نشستی با حضور رئیس صلیب سرخ جهانی گفت ایران مصمم است همکاری خود را با این نهاد گسترش دهد.

المانیتور با توجه به شرایط اضطراری در سوریه، اشتراک در برخی منافع ایران با آمریکا و ابراز تمایل ایران به همکاری با نهادهای بین المللی در مساله سوریه، چنین نتیجه گیری می کند که بهتر است آمریکا به جای صرف هزینه فراوان و آزمودن راههای چون ارسال تسلیحات پدافند هوایی به گروههای شورشی میانه رو و ارسال کمک های انسان دوستانه از مرز کشورهای همجوار، که در نهایت می بایست در شرایط آتش بس به مردم گرفتار در محاصره برسد، از کمک و نفوذ ایران بهره برد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.