سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

تبعات بحران بی آبی وخشکسالی یزد / عدم جبران خشکسالیهای اخیر در یزد

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: خشکسالی مرگ خاموش برای استان یزد را رقم زده است و تبعات آن به حدی است که به این سادگی‌ها جبران نمی‌شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

محمدحسین امامی، در نشستی خبری اظهار داشت: بحث آب در استان یزد بسیار بحرانی است اما بحران آن در سطح ملی به خوبی تبیین نشده است.

وی عنوان کرد: بحران آب، مرگ خاموش است زیرا حوادثی نظیر زلزله، طوفان و سیل آثار محسوسی دارد و از آنجا که دید بصری و منظری دارد، تحریک کننده است اما خشکسالی و بحران آب چنین نیست و به تدریج بر روی زندگی انسان اثر می‌گذارد.

امامی خاطرنشان کرد: یزد با 14 سال خشکسالی مواجه بوده و اکنون با 200 میلی‌متر باران هم مشکل این استان حل نمی‌شود و آنقدر تبعات خشکسالی طی این سال‌ها بسیار بوده که به راحتی جبران نخواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد ادامه داد: از ابتدای مهرماه سال 92 تاکنون، بالغ بر هزار و 200 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به استان یزد وارد شده است.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین آمار هواشناسی، 12 سال پیش متوسط بارندگی در استان یزد 110 میلی‌متر در سال بود که این میزان کاهش 13 درصدی یافته است.

امامی بیان کرد: امسال وضعیت ما نسبت به گذشته حادتر است و سال گرمی نسبت به سال‌های قبل خواهیم داشت به همین دلیل باید تمهیدات ویژه اندیشیده شود تا از این مرحله عبور کنیم.

وی با بیان اینکه به طور مرتب، با شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری و روستایی و ... جلسه خواهیم داشت تا به بررسی مشکلات بپردازیم، عنوان کرد: نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نیز در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب بسیار اثرگذار است و برنامه‌های مرتبط با این امر باید مستمر و تاثیرگذار باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه در سال گذشته تمام همت و جدیت از طرف شهرداری‌ها به کار گرفته شد تا میزان آب قابل شرب در استفاده برای فضای سبز به صفر برسد، بیان کرد: بازسازی شبکه‌های آب نیز در استان به خوبی انجام می‌شود و در مجموع استان یزد کمترین میزان هدررفت آب را دارد.

وی با بیان اینکه دولت باید ردیف‌های خاص بودجه را برای توسعه فرهنگ صرفه‌جویی در نظر بگیرد، اظهار داشت: بخشی از این فرهنگ‌سازی‌ها آغاز شده اما باید با همکاری مردم به پیشرفت‌های بیشتری برسیم.

امامی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل ستاد بحران آب در استان یزد خبر داد و افزود: به علت بحرانی شدن وضعیت آب در استان، پیگیری این موضوع باید از حالت شورایی خارج و ستادی می‌شد که این امر با موافقت استاندار صورت گرفت و اکنون ستاد بحران آب در استان یزد شکل گرفته و ساز و کارهای آن در حال انجام است./س


برچسب ها: بحران ، خشکسالی ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.