سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشای زوایای پنهان تغییرات در رئوس قدرت عربستان

المنار:آمریکا برای مرحله پس از مرگ ملک عبدالله آماده می‌شود

دولت آمریکا در پی شرایط جدید در منطقه و تغییراتی که به ویژه در ارتباط با سوریه به وجود آمده در حال بازنگری در ترکیب رژیم آل سعود در عربستان است و برای مرحله پس از مرگ عبد الله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور آماده می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه المنار فلسطین گزارش داد: برخی منابع دیپلماتیک غربی در گفتگو با المنار فلسطین برخی زوایای پنهان چینش‌ها و تغییرات در سمت‌های مهم در عربستان را فاش کردند و گفتند برکناری‌ها و انتصاب‌های جدید با توجه به شرایط و تغییرات منطقه‌ای و تحولات مربوط به پرونده‌های مهم در منطقه و به علل متعددی صورت می‌گیرد. ساماندهی وضع داخلی عربستان به علت بیم از فروپاشی آن و پیشدستی بر رویدادهای احتمالی پس از مرگ "عبد الله بن عبد العزیز" پادشاه این کشور که از وضع بد جسمانی رنج می‌برد از جمله این دلایل هستند.

این منابع می‌گویند دولت آمریکا تا این لحظه توانسته است برخی از شاهزادگان سعودی را در خصوص لزوم کناره گیری از سمت‌هایشان متقاعد کند و برخی دیگر از شاهزادگان را نیز به علت مدیریت بد آنها در تعدادی از پرونده‌های زیر نظرشان از کار کنار گذاشته است و این اتفاق برای "بندر بن سلطان" رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان رخ داد که از صحنه سیاسی در عربستان کنار گذاشته شد زیرا در مدیریت جنگ تروریستی علیه سوریه شکست خورد.

انتظار می‌رود در روزهای آینده نیز تغییرات و برکناری‌های دیگری صورت بگیرد و شمار دیگری از امیران مناطق و مسئولان بلند پایه امنیتی به ویژه فرماندهان امنیتی وابسته به شاهزادگانی که پیشتر از سمت‌هایشان کنار گذاشته شده اند، برکنار شوند.

این منابع درباره تغییرات در وزارت دفاع عربستان فاش کردند کنار گذاشتن "امیر سلمان بن سلطان" از سمتش به عنوان معاون وزیر دفاع و برخی تغییرات دیگر در سمت‌های مختلف در وزارت دفاع نشانگر آغاز مرحله جدیدی است که با تغییرات آغاز شده در سازمان اطلاعات عربستان تفاوتی ندارد.

این منابع گفتند با وجود آنکه "امیر خالد بن بندر بن عبد العزیز" به جای امیر سلمان بن سلطان رئیس سابق اتاق عملیات تروریستی در اردن به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب شده است اما موضوع تأمل برانگیز انتخاب یک نظامی بلند پایه از خارج از خاندان حاکم بر عربستان به عنوان معاون وزیر دفاع یعنی محمد العایش است.
این یک تحول و شیوه جدید در حکومت در عربستان  است که امیر مقرن بن عبد العزیز "ولیعهد دوم" این کشور در پیش گرفته است. 
این منابع می گویند "امیر مقرن" بر سیاست عربستان تأثیر گذار است و محافل غربی و آمریکایی او را معمار سیاست عربستان می دانند و عملا پادشاه کنونی عربستان نیز به  علت وضع بد جسمانی عبدالله بن عبد العزیز در واقع امیر سلمان بن عبد العزیز است.

این منابع می گویند تغییراتی که در عربستان به وجود آمده در پی سفر اخیر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا به ریاض صورت گرفته است و اوباما در این سفر همه مسائل منطقه را با آل سعود در میان گذاشت و از خاندان حاکم خواست بر خلاف میل آمریکا عمل نکنند و بیش از پیش وضع داخلی را ساماندهی کنند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.