سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

آثار تاریخی زیویه سقز منحصر به فردترین آثار تاریخی ایران است

کارشناس و امین اموال موزه ایران گفت: آثار تاریخی کشف شده در زیویه سقز یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، زهتاب گفت: این مجموعه ارزشی که آثار خود استان است و امروز در موزه شهر سنندج برای بازدید عموم رونمایی شده است، یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی ایران زمین است که در بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگ داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه این آثار در مخزن موزه ملی نگهداری می‌شود افزود:حفظ و نگهداری این آثار در درجه و دمای مناسب و همچنین جلوگیری از سرقت آن یکی از مهم‌ترین دلایل نگهداری از این آثار ارزشی در مخزن موزه ملی است.

کارشناس و امین اموال موزه ایران با بیان اینکه مجموعه‌ای که امروز در سنندج به نمایش در آمده در هیچ استان و کشوری تاکنون به این کاملی در معرض عموم قرار نگرفته است، اضافه کرد: این آثار تاریخی ارزشمند در نمایشگاه 7 هزار ساله و در بسیاری از کشورها به نمایش در آمده و در این نمایشگاه‌ها همواره مورد استقبال بسیار بالای مردم قرار گرفته‌اند.

زهتاب با بیان اینکه نقوشی که بر روی عاج‌های کشف شده از قلعه زیویه و حسن‌لو وجود دارد بر روی هیچ اثر دیگری در دنیا مشاهده نشده است، گفت: روی بسیاری از عاج‌ها سر عقاب و بدن شیر به زیباترین شکل حک و یا ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این آثار تاریخی که از جنس زر، عاج و مفرق است قبل از انتقال به استان در موزه ملی مورد مرمت قرار گرفته‌اند افزود:این آثار به مدت یک ماه در کردستان به معرض دید عمومی قرار خواهند گرفت.

کارشناس و امین اموال موزه ایران خاطرنشان کرد: وجود چنین آثار تاریخی نشان از قدمت تمدن مردمان این منطقه دارد که باید با حفظ و نگهداری آن مانع از بین رفتن این آثار ارزشمند شد./س
 
برچسب ها: آثار تاریخی ، زیویه ، کشف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.