سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدی در همایش نقد توافق‌نامه ژنو:

میان مواضع ایران و توقعات غرب یک اقیانوس فاصله وجود دارد

یک کار‌شناس امنیتی دفاعی گفت: عدم دستیابی به نتایج ملموس در مذاکرات اخیر وین و خطوط قرمز طراحی شده از سوی مقام معظم رهبری برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای، نشان داد که یک اقیانوس فاصله میان مواضع ایران و توقعات طرف غربی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "منوچهر محمدی" کار‌شناس امنیتی دفاعی و مسائل بین‌الملل طی سخنانی در همایش نقد توافقنامه هسته‌ای که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علوم اقتصادی تهران برگزار شد، با اشاره به شرایط مذاکرات در صحنه بین‌المللی گفت: مذاکرات بین‌المللی زمانی با موفقیت همراه است که هریک از طرفین اهرم‌های قوی در اختیار داشته باشند تا بتوانند با اتکاء به آن مذاکره و معامله کنند.  
 
وی ادامه داد: در صحنه بین‌الملل عدالت و حق مطرح نیست و هر طرفی که زور و توان بیشتری داشته باشد، می‌تواند مذاکرات را به نفع خود به پیش ببرد.  
 
محمدی با اشاره به ضربه سنگینی که انقلاب اسلامی ایران بر پیکره آمریکا وارد کرد، اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها رویا‌ها و آرزوهای آمریکا در منطقه را به زوال کشاند، بلکه این اتفاق مهم به مثابه تهدیدی برای منافع نامشروع آمریکا در منطقه درآمد.  
 
وی با اشاره به تعارضات نظام‌های سیاسی ایران و آمریکا گفت: همانطور که استراتژی ما مقابله با آمریکاست و امام(ره) هم می‌فرمود که ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم، آمریکایی‌ها هم نسبت به ما همین نظر را دارند، چنانچه وزیر دفاع این کشور در دوران جنگ تحمیلی طی اظهارنظری عنوان کرد که ما(آمریکا) می‌خواهیم ریشه ایرانی‌ها را به عنوان یک ملت بزنیم.  
 
این کار‌شناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پیشینه مذاکرات میان ایران و آمریکا اظهارداشت: تهران و واشنگتن در گذشته در دو مورد باهم به توافق رسیدند که یکی از آن‌ها مربوط به بحث گروگانگیری در اوایل انقلاب بود که ایران در ازای آزادی ۲ جاسوس آمریکایی توانست ۸ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده خود در بانک‌های آمریکایی را بازپس بگیرد.  
 
محمدی با اشاره به توافق دیگر میان ایران و آمریکا اظهار داشت: مورد دوم توافق میان ایران و آمریکا ماجرای مک فارلین بود که طی آن آمریکایی‌ها با توسل به ایران برای آزادی گروگان‌های خود در لبنان وعده کمک به ایران در زمینه اسلحه و مهمات و قطعات یدکی نظامی را در خلال جنگ تحمیلی کرده بودند.  
 
این کار‌شناس امنیتی دفاعی در ادامه، با اشاره به توافق ژنو تصریح کرد: در ماجرای توافق ژنو متاسفانه طرف ایرانی با دستان خالی به سوی میز مذاکره رفت، در حالی که طرف غربی با انبوهی از فشار‌ها و تحریم‌ها بر سر میز مذاکره توافق ژنو نشست.  
 
وی ادامه داد: در جریان توافق ژنو نه تنها دست تیم مذاکره کننده ایرانی خالی بود، بلکه ما دچار یک وادادگی شده بودیم و وقتی رئیس جمهور ما در سر مذاکرات از خزانه خالی دولت سخن می‌گوید، در واقع به دشمنانمان که در آن سوی میز مذاکره هستند، گرا می‌دهد.  
 
محمدی با اشاره به اظهارات نسنجیده برخی مذاکره کنندگان ارشد کشورمان اظهار داشت: کار عجیب دیگری که با هیچ یک از معیارهای دیپلماتیک تطابق نمی‌کند، اظهارات وزیر خارجه کشورمان است که می‌گوید ۱۶ سانتریفیوژ ارزش جنگ با آمریکا را ندارد، یا اینکه می‌گوید آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی کشور را ساقط کند.  
 
این کار‌شناس مسائل بین‌المللی در ادامه به مذاکرات هسته‌ای در سال ۸۲ هم گریزی زد و اظهار داشت: ما در سال ۸۲ هم تقریبا با همین تیم به مذاکره با طرف غربی رفتیم و آنجا شکست خوردیم.  
 
وی ادامه داد: در سال ۸۲ آقای روحانی در مقام مذاکره کننده ارشد کشورمان در مقابل سه وزیر خارجه کشورهای اروپایی از تعطیلی داوطلبانه غنی سازی در ایران خبر داد و نکته جالب اینکه این سه وزیر خارجه اروپایی هنوز به پایتخت‌شان نرسیده بودند که اعلام کردند، تعطیلی غنی سازی کافی نیست و ایران باید تاسیسات اصفهان، اراک و پیلوت‌ها را هم تعطیل کند.  
 
محمدی با اشاره به نامه سال ۲۰۰۳ رئیس جمهور وقت ایران به همتای آمریکایی‌اش اظهار داشت: در سال ۲۰۰۳ نامه‌ای از طریق آقای خرازی وزیر خارجه وقت کشورمان به سفارت سوئیس رسید و از این طریق آن نامه به کاخ سفید فرستاده شد. در آن نامه دولت وقت ایران تعهد داده بود که دست از دشمنی با اسرائیل بردارد و به حمایت‌های خود از حزب‌الله لبنان هم پایان دهد، اما جورج بوش پسر چند روز بعد در پاسخ به این نامه در کنگره آمریکا گفت که ایران محور شرارت است.  
 
محمدی در ادامه با اشاره به برخی از اظهارات و اقدامات نسنجیده دولتی‌ها بیان داشت: متاسفانه در کشور کارهایی انجام می‌شود که نشانه ضعف و وادادگی است، مانند توزیع سبد کالا که با بی‌تدبیری فراوانی همراه بود و یا اظهارات برخی از دولتی‌ها که مثلا مطرح می‌کنند؛ به جای هلال احمر از علامت شیر و خورشید استفاده کنیم.  
 
این کار‌شناس امنیتی دفاعی در ادامه با اشاره به مذاکرات وین ۴ و عدم دستیابی به نتایج ملموس در این مذاکرات گفت: در مذاکرات وین ۴ آمریکایی‌ها به یک سد محکم برخورد کردند و مذاکرات با شکست مواجه شد و در آینده نیز به شکست خواهد انجامید، زیرا زمانی ما می‌توانیم با آمریکایی‌ها مسائل‌مان را حل کنیم که یا آمریکایی‌ها دست از خوی سلطه‌گریشان بردارند و یا ما از انقلابی‌گری کنار بکشیم.  
 
محمدی ادامه داد: اگر من در جریان مذاکرات هسته‌ای مسئولیتی را برعهده داشتم، اولا سعی می‌کردم دست خالی به این مذاکرات نروم و به طرف غربی بفهمانم که تحریم‌های شما در این مدت مدید نه تنها ما را فلج نکرده، که حتی موجبات پیشرفت و توسعه ما را هم فراهم آورده است.  
 
وی گفت: عدم دستیابی به نتایج ملموس در مذاکرات اخیر وین و خطوط قرمز طراحی شده از سوی مقامات عالی رتبه کشور برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای، نشان داد که یک اقیانوس فاصله میان مواضع ایران و توقعات طرف غربی وجود دارد.  
 
محمدی در پایان و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر خطوط قرمزهایی که مقام معظم رهبری برای مذاکرات هسته‌ای تعیین کرده‌اند، گفت: رهبری در ۵ محور برای مذاکرات هسته‌ای خط قرمز تعیین کرده‌اند، غنی سازی، تحقیق و توسعه، سیستم دفاعی، آب سنگین اراک و برداشتن یکباره تحریم‌ها از خطوط قرمز تعیین شده هستند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، اخیر ، وین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.