سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ در همایش بزرگداشت خیام اعلام شد :

نیشابور دروازه فرهنگ، تمدن و ادب اسلامی ایران

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیشابور دروازه تمدن، فرهنگ و ادب اسلامی ایران است و حدیث سلسله‌الذهب توسط امام رضا(ع) منشاء تحول عظیم در این شهر شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر حسین نوش‌آبادی در همایش بزرگداشت روز ملی خیام در تالار خیام دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، افزود: شخصیت‌هایی چون خیام و عطار موجب معرفی کشور به جهان و حتی موجب افتخار تمام دنیا شده‌اند.

وی با بیان اینکه این شخصیت‌های بزرگ نام خراسان و نیشابور را به دنیا معرفی کرده‌اند اظهار داشت: نیشابور همیشه ویژگی تمدن‌ساز بودن و تاریخ‌ساز بودن خود را همیشه حفظ کرده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: نیشابور از قبل از اسلام هم کانون فرهنگ، علم و هنر و هم کانون تحولات سیاسی و اجتماعی بوده است.

نوش‌آبادی با بیان این موضوع که با ورود اسلام نیشابور بالندگی بیشتری گرفته است، یادآور شد: امام رضا(ع) به تعبیری هیچ شهری غیر از نیشابور را شایسته اسکان و سخنرانی ندانست.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور هم دراین همایش گفت: ثبت دو روز از روزهای ملی کشور به نام فرهیختگان نیشابوری نشان از غنای فرهنگی این شهر دارد که باید همه تلاش کنیم تا این ریشه‌ها و سوابق فرهنگی دوباره احیا شود.

اسفندیار جلایری افزود: برای ایجاد دبیرخانه دائمی روزهای ملی خیام و عطار در نیشابور با ساز و کار مناسب بر ایجاد یک بنیاد فرهنگی برای این موضوع تاکید می‌شود.

وی عنوان داشت: با ایجاد دبیرخانه، آثار به‌جا مانده از مشاهیر نیشابور مورد توجه ویژه واقع و امیدواریم بستری ایجاد شود که پژوهشگران به این شخصیت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

جلایری اظهار امیدواری کرد: در صورت ایجاد این بنیاد روزهای ملی خیام و عطار در سال‌های آتی باشکوه بیشتری در نیشابور برگزار شود.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نیشابور توان برگزاری همایش‌های بین‌المللی و بسیار بزرگ‌تر از حد فعلی را دارد گفت : امیدواریم در سال‌های آتی روزهای ملی خیام و عطار با کیفیت و عظمت بهتری برگزار شود.

سیدسعید سرابی ادامه داد: روز ملی خیام آغازی بر فعالیت‌‌های فرهنگی، پژوهشی و علمی در مورد خیام است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید زیادی به برگزاری بهتر مراسم گرامی‌داشت روزهای ملی عطار و خیام دارند و امیدواریم این اتفاق روند رو به رشدی داشته باشد.

در حاشیه این مراسم با اهدای لوح تقدیر با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تابلوی یادبودی از پروفسور حسین صادقی و دکتر مهدی بهزاد تقدیر شد.

در ادامه این مراسم دکتر مهدی بهزاد چهره ماندگار ریاضی کشور با مصوبه شورای اسلامی شهر نیشابور به‌عنوان شهروند افتخاری نیشابور معرفی شد.

انتهای پیام//س

برچسب ها: بزرگداشت ، خیام ، نیشابور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.