سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به نوزاد شیر غلیظ بدهیم یا رقیق؟

هنگامی که شیر وارد معده نوزاد می شود، ممکن است حالت ریفلاکس به او دست بدهد و شیر را پس بزند که به دلیل گشاد بودن دهانه بین مری و معده رخ می دهد و بهتر است به نوزاد شیر غلیظ خورانده شود تا ریفلاکس او کمتر گردد.

سید مرتضی لسانی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: رفلاکس معده پدیده‌ای است که در بسیاری از نوزادان وجود دارد و بعد از اینکه شیر وارد معده نوزاد می شود، به علت اینکه دهانه بین مری و معده گشاد است، رخ می دهد.

وی افزود: اگر نوزاد به طور مستقیم و صاف خوابانده شود، بیشتر حالت رفلاکس پیدا می‌کند و حالت خفقان و نفس تنگی و خس خس و گاهی سرفه و گرفتگی بینی در او ایجاد می‌شود و در نتیجه کمتر می تواند بخورد، وزن او کمتر بالا می‌رود و رشد نوزاد به عقب می‌افتد.

لسانی تصریح کرد: بهتر است به نوزاد شیر کمتر اما به دفعات زیاد داده شود، زیرا هنگامی که او زیاد شیر می‌خورد، از مری او بالا می آید و دچار استفراغ می‌شود، هرچه شیر رقیق تر باشد حالت رفلاکس بیشتر می‌گردد، بنابراین مناسب است که به نوزاد شیر غلیظ خورانده شود.

وی اظهار داشت: بهترین کار برای جلوگیری از رفلاکس معده نوزادان این است که مادر به حالت نشسته به نوزاد خود شیر دهد و کنار او نخوابد، بینی او باز نگه داشته شود و پس از شیردادن بچه روی شانه مادر گذاشته شود و به آرامی با دست بر پشت او زده شود.

لسانی بیان کرد: بهتر است تا 5 ماه اول نوزاد به شکلی خوابانده شود که سر او به سمت بالا و پاهایش پایین قرار گیرد.

وی گفت: اگر با انجام این اقدامات رفلاکس نوزاد بهبود نیافت، بهتر است که به پزشک مراجعه شود.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: همه رفلاکس ها به درمان نیازی ندارند و اغلب با تکنیک و طرز شیردادن صحیح بهبود می یابند و اگر بهتر نشدند و نوزاد مشکل تنفسی پیدا کرد و به طور مکر استفراغ کردف حتما باید به پزشک مراجعه شود و پزشک در ضمن معاینه علاوه بر تعلیم مادر دارو می دهد و معمولا تشخیص قطعی با سونوگرافی و رادیوگرافی از مری نوزاد صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: رفلاکس ، شیر ، مادر ، مری ، نوزاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.