سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اينديپندنت: آمریکا طرحی برای ايجاد يک کانون جاسوسی در انگليس دارد

آمریکا پروژهای بزرگ برای گسترش فعالیت‌های جاسوسی اش در انگلیس در دست بررسی و تنظیم دارد و تقریبا دویست میلیون پوند را به این امر اختصاص داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  روزنامه ایندیپندنت، واشنگتن پروژه ای بزرگ برای گسترش فعالیت‌های جاسوسی اش در انگلیس در دست بررسی و  تنظیم دارد.

به نوشته شماره امروز روزنامه ایندیپندنت در اینترنت، واشنگتن طرحی برای تبدیل یک پایگاه نظامی اش در انگلیس به یکی از بزرگترین کانون‌های جاسوسی اش در خارج از آمریکا دارد و تقریبا دویست میلیون پوند را به این امر اختصاص داده است.

پایگاه نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در ناحیه کروگتون که پایگاه نیروی هوایی آمریکا است و در نزدیکی میلتون کینز واقع است، قبلا نیز مرکزی برای عملیات جاسوسی جمعی و حملات هواپیماهای بدون سرنشین بوده و مستقیما با مقر ارتباطات دولت انگلیس (جی سی اچ کیو) - معادل آژانس امنیت ملی آمریکا (اِن اس ای)- در چِلتنهام مرتبط است. 

این پایگاه قرار است به یک مرکز جاسوسی فوق امنیتی با 1250 کارمند تبدیل شود و عملیات در آفریقا را که هم اکنون محور فعالیتهای ضدتروریستی آمریکا است،‌ تحت پوشش قرار دهد.

این پروژه 317 میلیون دلاری که شامل تاسیساتی برای آژانس اطلاعات دفاعی، مرکز جاسوسی نظامی اصلی پنتاگون، است، موقعیت پایگاه نیروی هوایی انگلیس در کروگتون را به عنوان مرکز ارتباطات سری آمریکا در انگلیس برجسته می سازد.

این مرکز به محض آنکه در سال 2017 تکمیل شود، به لحاظ تعداد کارکنان و اهمیت عملیاتی با پایگاه نیروی هوایی انگلیس در منویت هیل، مرکز شنود  آژانس امنیت ملی آمریکا در نورث همپشایر قابل مقایسه خواهد بود. در این پایگاه مانند پایگاه منویت هیل احتمالا نمایندگانی از سازمان جاسوسی انگلیس از جمله جی سی اچ کیو حضور خواهند داشت.

ایندیپندنت سال گذشته فاش کرد از پایگاه نیروی هوایی انگلیس در کروگتون برای انتقال اطلاعات از یک شبکه جهانی از پایگاههای جاسوسی در داخل سفارتخانه های آمریکا به واشنگتن استفاده می شود. 

مرکز جاسوسی سری در برلین که گفته می شود ان اس ای از آن برای شنود تماس‌های تلفنی انگلا مرکل صدر اعظم آلمان استفاده کرده است،‌ در این شبکه جای دارد.

گفته می شود این پایگاه انگلیس که هم اکنون از آن به عنوان یک ایستگاه انتقال اطلاعات برای مکاتبات جاسوس‌های سیا  استفاده می شود، همچنین یک پایگاه پشتیبانی برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا است که از کمپ لمونیر در جیبوتی بر ضد اهداف القاعده در داخل یمن به کار گرفته می شوند.

فعالان و سیاستمداران عالی رتبه  دیروز با ابراز تعجب از این پروژه پرهزینه گفتند، سرمایه گذاری وسیع در پایگاه نیروی هوایی در کروگتون سوالات جدیدی را درباره نظارت بر پایگاههای آمریکا در انگلیس مطرح می سازد. این پایگاه‌ها طبق یک توافقنامه دهه 1950 با واشنگتن اداره می شوند که با عصر کنونی فناوری اطلاعات بسیار متفاوت بود.

جزئیات پروژه پایگاه کروگتون که این روزنامه به آن دست یافته است، نشان می دهد که 6 گروه اطلاعاتی کنونی آمریکا که هم اکنون در پایگاه نیروی هوایی انگلیس در مولزورث در کمبریج شایر مستقرند،‌ در یک مرکز واحد در پایگاه کروگتون مستقر خواهند شد.

پنتاگون می گوید، این پروژه برای انتقال کارکنان اطلاعاتی از پایگاه قدیمی مولزورث ضروری است و حداقل 75 میلیون دلار در سال صرفه جویی به همراه خواهد داشت. 

اجرای این پروژه منجر به تمرکز چشمگیر قدرت اطلاعاتی در پایگاه کروگتون خواهد شد که هدف اعلام شده از آن پشتیبانی رزمی از عملیات جهانی است. اخیرا تدابیر امنیتی در اطراف این پایگاه تشدید شده است. یک سند نیروی هوایی آمریکا نشان می دهد مرکز جاسوسی واقع در پایگاه کروگتون خط مقدم فعالیت‌های جاسوسی خواهد بود و کارکنانی از آژانس های اعلام نشده انگلیس را شامل می‌شود. این پایگاه مرکز جاسوسی اصلی برای یواس افریکام- فرماندهی آفریقا- خواهد بود.

سال گذشته فاش شد شرکت مخابرات انگلیس یک خط فیبر نوری پرسرعت بین پایگاه کروگتون و کمپ لمونیر که پایگاه عملیات ضد تروریست برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن و شاخ آفریقا است، برقرار کرده است.

وجود این خط ارتباطی موجب این نگرانی شده است که از پایگاه کروگتون برای انتقال اطلاعات فرماندهی و کنترل از خلبان‌های هواپیماهای بدون سرنشین، احتمالا مستقر در آمریکا، به جیبوتی استفاده می شود. 

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده  است  پرسنل آمریکایی مستقر در پایگاه «نه هیچ هواپیمای سرنشین دار یا کنترل از راه دور را در هیچ نقطه ای از جهان به پرواز در می آورند و نه کنترل می کنند.» 

وزارت دفاع انگلیس دیروز تاکید کرد همه فعالیت‌ها در پایگاههای آمریکا مشمول تایید انگلیس است و بدون موافقت دولت بریتانیا تحت هیچ شرایطی امکان استفاده عملیاتی توسط آمریکا از دارایی های نظامی انگلیس از جمله پایگاه‌های که در اختیار آمریکا قرار دارد،  وجود ندارد.

 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.