سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرم آباد/

پرورش گیاهان دارویی و لزوم حمایت‎های بیشتر

طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی امروزه از اهمیت فوق ‎العاده‎ای برخوردار است و مهم‎تر از آن حمایت از تولیدکنندگان و پرورش‎ دهندگان گیاهان دارویی است تا بتوانند علیرغم تحمل هزینه‎های سنگین تولید سهم بسزایی در این زمینه ایفاء کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حمایت از کشاورز و صنعت کشاورزی یکی از موضوع‎های مهم در هر کشوری است زیرا در سایه حمایت از این افراد است که می‎توان به چرخش چرخ‎های اقتصاد جامعه امیدوار بود.

سختی‎های طاقت‎فرسای مراحل کاشت، داشت و برداشت کشاورزان بسیاری را از چرخه خارج می‎کند.

فعالیت در زمینه گیاهان دارویی هم درآمدزا و هم اشتغال ‎زا است و اگر کشاورزان به این باور برسند که کاشت گیاهان دارویی درآمدزا است حتماً استقبال خواهند کرد.

یک کارشناس زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی سلسله در این خصوص گفت: گیاهان دارویی کاشت شده در شهرستان شامل زعفران، بابونه، نعناع‎فلفلی و گل گاوزبان هستند.

قدرت‎الله حسنوند ادامه داد: در سال‎جاری در پنج هکتار از قطعات خرد اراضی شهرستان کاشت زعفران صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: کاشت زعفران در شهرستان سلسله بسیار خوب جواب می‎دهد چرا که آب و هوایی مناسب برای رشد این گیاه دارد.

حسنوند تصریح کرد: کاشت زعفران به صورت غده‎ای است و غده‏‎ها باید سالم و با کیفیت باشند و برای هر مترمربع به 400 گرم پیاز زعفران نیاز است. میزان عملکرد کاشت زعفران در سلسله چهار تا پنج کیلوگرم در هکتار است.

وی با بیان اینکه زعفران کشت چند ساله‎ای است و باید حتماً قبل از کاشت بسترسازی مناسب آن فراهم شود، تصریح کرد: زمین کاشت زعفران باید عمیق شخم زده شود و از کودهای حیوانی و شیمیایی به اندازه مناسب مصرف شود.

این کارشناس زراعت و باغبانی افزود: فصل برداشت زعفران معمولاً پاییز است و در مابقی فصل‎ها حالت خواب دارد.

حسنوند در خصوص آبیاری زعفران گفت: این گیاه یک یا دو بار در اوایل پاییز نیاز به آب‎دهی دارد و با آغاز بارش نیازی به آبیاری ندارد.

وی تأکید کرد: زعفران کشتی است که باید با علف‎های هرز آن مبارزه شود و برداشت و فرآوری آن باید با ظرافت خاصی صورت گیرد.

این کارشناس زراعت و باغبانی خاطرنشان کرد: محصول اصلی زعفران کلاله است و باید خشک کردن آن در شرایط مناسبی صورت گیرد و به صورت صحیح و علمی، خشک و بسته‎بندی شود.

حسنوند تأکید کرد: شهرستان سلسله پتانسیل‎های فراوانی برای کاشت زعفران دارد و مسئولان باید در خصوص کشت این گیاه دارویی در شهرستان حمایت‎های بیشتری صورت دهند.

وی در خصوص کاشت بابونه و نعناع‎فلفلی و گل گاوزبان نیز گفت: در سه هکتار از اراضی خرد شهرستان این گیاهان کاشت و قرارداد با شرکت خصوصی منعقد شده است.

این کارشناس زراعت و باغبانی تصریح کرد: برنامه داریم که کاشت گیاهان دارویی در شهرستان توسعه پیدا کند و به تناوب در اراضی کشاورزی کاشت شود.

حسنوند افزود: خانم‎ها بیشتر به سمت کاشت گیاهان دارویی گرایش دارند و فعلاً کاشت آنها در قطعات خرد انجام می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید با قرار دادن تسهیلات در اختیار کشاورزان و آموزش اصول صحیح کاشت و برگزاری کلاس‎های فنی و مشاوره‎ای حمایت‎های لازم را از ترویج کاشت گیاهان دارویی صورت دهد.

مدیر شرکت زاگرس‎دارو(عرقیات رایحه) در شهرستان سلسله نیز بیان کرد: در سال 77 فعالیت خود را در زمینه تولید عرقیات گیاهان دارویی به روش سنتی با صرف هزینه‎ای بالغ بر 28 میلیون ریال آغاز کردم.

اسدالله حسنوند ادامه داد: اکنون فعالیت خود را به روش صنعتی با تولید 750 تن عرقیات و سه تن اسانس در سال دنبال می‎کنم.

وی افزود: این شرکت تولیدی زمینه اشتغال 28 نفر به صورت مستقیم را فراهم کرده است و برای بهره‎برداری از آن یک میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‎ام.

مدیر شرکت زاگرس‎دارو تصریح کرد: متأسفانه یکی از مشکلات استان، بی‎تفاوت بودن نگاه مسئولان نسبت به کارهای تولیدی است و حمایت‎های لازم را از تولیدکنندگان صورت نمی‎دهند به گونه‎ای که اکثر تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی روبرو می‎شوند.

حسنوند تأکید کرد: باید بانک‎های عامل حمایت‎های خود را از بخش تولید بیشتر کنند و در این زمینه با تولیدکنندگان همکاری لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سیر حرکت علم به سوی استفاده از گیاهان دارویی و در واقع بازگشت به طبیعت است و استان ما نسبت به سایر استان‎ها در این زمینه کمی عقب‎تر است.

مدیر شرکت زاگرس‎دارو در مورد بازار فروش تولیدات خود گفت: عمده‎ترین بازارهای فروش تولیدات شرکت، استان‎های تهران، مرکزی، خوزستان و کرمانشاه هستند و مشکلی از بابت فروش وجود ندارد.

حسنوند در مورد کارخانه تولید عرقیات و اسانس زاگرس‎دارو اظهار کرد: این کارخانه در چهار فاز طراحی شده است اما به دلیل مشکل نقدینگی در حال حاضر فقط یک فاز از آن به بهره‎برداری رسیده است.

وی یادآور شد: شرکت زاگرس‎دارو(عرقیات رایحه) در زمینه تولید عرقیات، اسانس و گیاهان دارویی پانزدهمین شرکت تولید کننده در کشور است.

مدیرگروه کشاورزی دانشگاه پیام‎نور سلسله نیز گفت: محصولات جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی و صنعتی علاوه بر نقش خاصی که در اقتصاد داخلی دارند می‎توانند تأثیر بسزایی در امر صادرات غیرنفتی داشته باشند.

مهری جوانمرد ادامه داد: خوشبختانه با روی آوردن دنیا بخصوص کشورهای پیشرفته به استفاده از فرآورده‎های گیاهی و مصرف روزافزون آن در جهان، چه در صنعت داروسازی و چه در صنایع غذایی و آرایشی- بهداشتی و با توجه به تنوع آب‎و‎هوایی کشور و امکان رویش اکثر گیاهان در آن، فرصتی طلایی نصیب کشور ما شده است تا از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و حضور خود را در بازارهای جهانی بیش از پیش افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: تأکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی موجب شده تا کشورهای مختلف جهان نسبت به سرمایه‎گذاری، برنامه‎ریزی، کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی اقدام کنند.

جوانمرد خاطرنشان کرد: تنوع آب‎و‎هوایی و شرایط اکولوژیک مختلف باعث تنوع و غنای گیاهان دارویی در سراسر ایران شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‎نور سلسله در تعریف گیاه دارویی بیان کرد: گیاه دارویی به گیاهی گفته می‎شود که تمام یا اجزایی از آن به صورت تازه، خشک‎شده یا فرآوری شده جهت تشخیص، درمان، پیشگیری، کمک به اعمال فیزیولوژیک و حفظ بهداشت بدن انسان یا حیوانات و دیگر گیاهان به کار می‎رود.

وی در خصوص فرآوری نیز گفت: انجام هرگونه عملیات بر روی گیاهان دارویی پیش از برداشت که باعث حفظ ارزش دارویی و یا افزایش میزان اثربخشی آنها شده و یا استفاده از آنها را ساده‎تر می‎کند که شامل اقداماتی از قبیل خشک‎کردن، بسته‎بندی، عرق‎گیری، تهیه‎پودر، اسانس، عصاره و... است، فرآوری به شمار می‎آید.

جوانمرد با بیان اینکه عرصه 90 میلیون هکتاری مراتع و 14 میلیون هکتاری جنگل‎های کشور مناسب رویش گیاهان دارویی است، تصریح کرد: به علت کمبود اعتبار و نیروی انسانی لازم تنها یک میلیون هکتار از این عرصه‎ها تحت پوشش طرح‎های بهره‎برداری از گیاهان دارویی است.

مدیر گروه کشاورزی دانشگاه پیام‎نور سلسله خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامت جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماری‎ها برخوردار بوده و هستند.

وی اضافه کرد: استفاده از گیاهان دارویی در قالب طب سنتی برای درمان بیماری‎ها و مصارف دیگر در صنایع غذایی و بهداشتی از دیرباز مورد توجه بوده است.

جوانمرد ادامه داد: در چند سال اخیر با گرایش مردم به استفاده از داروهایی با منشأ گیاهی به دلیل عوارض جانبی و سوء داروهای شیمیایی، توجه جهانیان به این موضوع بیشتر شده است.

مدیر گروه کشاورزی دانشگاه پیام‎نور سلسله با اشاره به اینکه کشت اقلام گیاهان دارویی دارای بازدهی مثبت اقتصادی است، تصریح کرد: تقریباً بیش از 80 درصد گیاهان دارویی مشهور و قابل مصرف در دنیا از گونه‎های مختلف آن در ایران چه به صورت صنعتی یا سنتی و یا خودرو در اکثر نقاط کشور مورد کشت قرار می‎گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما به عنوان یک محل مناسب برای سرمایه‎گذاری دارای مزیتی نسبی است که حتی در فصول خشکسالی نیز مانعی برای کشت آن وجود ندارد و کشت گیاهان دارویی نسبت به محصولات دیگر کشاورزی دارای هزینه پایین کاشت و برداشت و بازدهی زودرس است.

مدیر جهاد‎کشاورزی سلسله در این باره گفت: در خصوص گیاهان دارویی با توجه به پتانسیل‎هایی که در شهرستان وجود دارد به سرعت توسعه پیدا خواهد کرد.

بهمن فریدونی ادامه داد: گیاهان دارویی اکثراً از لحاظ اقتصادی توجیه‎پذیری دارند و با توجه به شرایط اقلیمی و آب‎و‎هوایی شهرستان و قطعات خردی که در اراضی شهرستان وجود دارد از عملکرد مناسبی برخوردارند.

وی تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده تا کاشت گیاهان دارویی در شهرستان از رشد قابل ملاحظه و درآمدزایی بسیار بالا برخوردار باشد.

فریدونی در خصوص مهم‎ترین گیاهان دارویی که در شهرستان کشت می‎شود، خاطرنشان کرد: زعفران، نعناع فلفلی، بابونه و گل گاوزبان از عمده‎ترین گیاهان دارویی هستند که در شهرستان کشت می‎شوند.

وی کل تولید گیاهان دارویی شهرستان را در حدود 100 تن در سال ارزیابی کرد و یادآور شد: یک کارخانه فعال تولید عرقیات و فرآوری گیاهان دارویی به صورت فعال در شهرستان وجود دارد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: لرستان ، طب سنتی ، گیاهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضایی
۰۰:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام. بنده رضایی هستم. با توجه به ذات گیاهان دارویی که در مقابل کودهای شیمیایی حساس هستند و بهتر است از این گونه کودها برای پرورش آن ها استفاده نشود، خوب است که در کنار تشویق بخش کشاورزی به استفاده از کشت گیاهان دارویی، به خاک و محیط زیست اهمیت داده؛ و کشاورزان، باغداران، گلخانه داران و سبزی و صیفی کاران را به استفاده از خاک های ارگانیک و کودهای آلی ترغیب نمود. شرکت خاک سبز افتخار دارد در راستای تولید و توزیع خاک های ارگانیک از قبیل خاک آبندان، کمپوست جنگلی، کمپوست گوگردی، ورمی کمپوست، کود آلی گوگردی گرانوله، کود آلی فسفاته گرانوله، اسید هیومیک، انواع کودهای حیوانی گام برداشته و این محصولات را در سراسر ایران اسلامی عرضه نماید. شماره تماس: ۰۹۱۱۹۴۹۰۵۶۴ و ۵۵۴۱۷۱۲۳- ۰۲۱