سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پارلمان عراق:

ایران کشور بزرگ و مهمی است که باید به توصیه‌های آن توجه کنیم/ با نوری مالکی اختلاف شخصی ندارم

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد: ایران یک کشور بزرگ و مهم است و ما باید به توصیه های این کشور توجه کنیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "اسامه النجیفی" در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در پاسخ به این سوال که اگر تشکیل دولت عراق نیازمند سفر شما به ایران باشد آیا به ایران سفر می کنید؛ گفت: من به عنوان رئیس پارلمان عراق بارها به ایران سفر کرده‌ام و مورد استقبال خوبی قرار گرفته ام. ایران یک کشور بزرگ و مهم است که نقش مهمی در منطقه خاورمیانه دارد. ما باید به عنوان شهروند عراقی به منافع عراق بیاندیشیم و به نصحیت های دوستان مان و کشورهای جهان گوش فرادهیم. با این همه ما با هرگونه مداخله مستقیم از هر کشوری که باشد کاملاً مخالفیم.

وی خاطرنشان کرد: ما دیگر قصد نداریم فهرست العراقیه را به صورت یک فهرست واحد برپا کنیم بلکه احزابی همچون المتحدون، الوطنیه و العربیه و دیگر احزاب می توانند برای تشکیل دولت با یکدیگر ائتلاف کنند.

النجیفی تاکید کرد: مساله تشکیل دولت به ائتلاف ملی بستگی دارد اگر این ائتلاف بتواند در مدت زمان کوتاهی نخست وزیر را اعلام کند کارها سریع و طی مدت زمانی که قانون اساسی تعیین کرده است انجام می شود البته نخست وزیر باید دارای مقبولیت مردمی و مقبولیت منطقه ای و بین المللی باشد. 

رئیس پارلمان عراق گفت: در چهار سال گذشته ما شاهد بروز مشکلات داخلی بودیم از این رو خواهان آن هستیم که ترکیب جدید در قدرت حاضر شود تا بتواند اختلافات با کشورهای جهان را از میان برده و به ساخت کشور کمک کرده و روابط عراق با دیگر کشورهای جهان را مستحکم سازد.

النجیفی ادامه داد: ما از یک نظام پارلمانی برخوردار هستیم و برای اینکه شخصی نخست وزیر شود باید از رای حداقل 265 تن از اعضای پارلمان برخوردار باشد. در حال حاضر هیچ حزب و تشکلی نمی تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد و برای تشکیل دولت به ناچار باید دست به ائتلاف زد. 

وی در پاسخ به این مطلب که شما رابطه متشنجی با نوری مالکی دارید گفت: من با نوری مالکی اختلاف شخصی ندارم. وی نخست وزیر و من رئیس پارلمان هستم و ما با یکدیگر همکاری های بسیاری داشته ایم اما من با وی در خصوص نحوه اداره کشور اختلاف نظر دارم.

اسامه النجیفی گفت: همگان باید به قانون اساسی پایبند باشند. قوه قضائیه باید بی طرف باشد. رابطه میان قوه مجریه و قوه مقننه یک رابطه تکاملی است نه اینکه رابطه سلب اختیارات، منع کردن و محاصره کردن باشد همانگونه که در برهه گذشته رخ داد.

وی تاکید کرد: در استان الانبار تروریست ها حضور دارند اما به این صورت نیست که تمام استان الانبار یا تمام شهر فلوجه در دست تروریست ها باشد. کشورهای جهان و کشورهای منطقه با مسائل عراق مرتبط هستند و آن ها می توانند تاثیرات مثبت و منفی بر اوضاع عراق داشته باشند. ایجاد یک عراق با ثبات با فضایی دموکراتیک برای جهانیان مهم است از این رو تمامی دوستان و کسانی که به تحولات عراق علاقه مند هستند با نیروهای سیاسی این کشور تماس برقرار می کنند تا از جهت گیری ها آگاه شوند. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.