سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک /

روابط عمومی؛ ترکیب موزونی از فن، هنر و فلسفه

روابط عمومی، از زاویه دید اساتید ارتباطات و نظریه پردازان حوزه رسانه و علوم اجتماعی، فراتر از یک حرفه مشخص با حدود معلوم محسوب شده و ترکیب موزونی از فن، هنر و فلسفه است

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، روابط عمومی از یک سو فن ارتباط و اقناع و ترغیب و از سوی دیگر هنر است زیرا باید بسیاری از مسائل را به درستی برای مخاطب خاص و عام نمایش دهد و چون دورنما و افق داشته ها و نداشته ها را در یک مجموعه تعریف شده شرح می دهد، به نوعی فلسفه نیز محسوب می شود.

روابط عمومی در ایران نیز ده ها سال قدمت دارد و با عناوین مختلفی در سازمان ها و ادارات دولتی وجود داشته و موسسات خصوصی کوچک و بزرگ نیز در 30 سال اخیر به اهمیت داشتن واحدی به نام روابط عمومی پی برده اند.

روابط عمومی، به عنوان هنر هشتم و دستاورد قرن بیستم با اینکه نسبت به سایرعلوم جدیدتر است، اما موفق شده رده های عالی علمی را با آزمون و خطا بپیماید و در سازمان ها و موسسات به مثابه وزنه ای قوی و تاثیرگذار جا باز کند وامروزه هیچ موسسه یا سازمان بزرگ جهانی را نمی توان یافت که روابط عمومی نداشته باشد.

ارکان وظایف روابط عمومی ها به ˈاطلاع رسانیˈ ، ˈمتقاعد کردن و متمرکز ساختن مردمˈ و ˈجلب مشارکت مردمˈ تقسیم بندی شده و ˈارائه و انتشار عملکرد و پخش فعالیت های واقعی دستگاه های ذیربط و گروه های رسانه ای جمعی مرتبط ، اعلام موجودیت و معرفی و شناساندن هویت موسسه و شناساندن ارکان فعالیت سازمان یا موسسه به مخاطبینˈ از جمله عملکرد آنها است.

ˈکمبود کارکنان متخصص (فاقد تحصیلات آکادمیک و یا غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی آنها) ، نگرانی مدیریت از انتشار آمار و حقایق و نهایتا انفعال روابط عمومی، محدودشدن فعالیت ها به اموری ازقبیل تهیه پلاکاردمناسبتی، اعلامیه تسلیت، نصب روزنامه در تابلو اعلانات، تهیه بلیط هواپیما و محول شدن کارهایی از این دست به روابط عمومی به عنوان بیکارترین افراد اداره و برگزاری همایش های پرخرج ازجمله مشکلات و انتقادهای وارده به برخی روابط عمومی ها است .

پیگیری نکردن موضوعات طرح شده در سمینار ها برای ایجاد اصلاحات لازم در بهبود کیفیت عملکرد و به روز کردن موضوعات، در اختیار نداشتن اطلاعات و آمار ضروری، محدود کردن و دامن زدن به بوروکراسی در مراحل کار و افزودن و محدودکردن اطلاعات به موارد ارائه شده و عدم همکاری درکسب اطلاعات بیشتر، ممانعت از ورود خبرنگاران و گزارشگران به سازمان و واحدهای تابعه و بروز ندادن اطلاعات به رسانه ها ، عدم استقلال نسبی به عنوان یک حوزه مدیریت، جبهه گیری و برخورد با خبرنگارانی که بر خلاف سازمان یا مؤسسه ، اطلاعات تهیه کرده اند و کنترل مصاحبه خبرنگاران با مدیر قبل از مصاحبهˈ از دیگر انتقادات وارده به روابط عمومی ها است .

روابط عمومی نهادی متعلق به جوامع مترقی است و در روند پیدایش و رشد سازمان های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمان ها با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر از سازمان ، افکار عمومی، رسانه ها و سازمان های دیگر ایجاد شده است.

با برطرف کردن این موانع و بکارگیری نیروهای متخصص و تحصیلکرده در رشته های مرتبط ، افزایش علم مدیران روابط عمومی وهمکاری رسانه ها به عنوان چشمان بیدار مردم و مخاطبین می توان وجود روابط عمومی را به عنوان ˈهنر هشتمˈ در دستگاه ها و سازمان ها نهادینه نمود.

روابط عمومی با ایفای کارکردهای اطلاع رسانی و اطلاع یابی، ایجاد و حفظ ارتباطات دوسویه و تفاهم متقابل بین سازمان و مخاطبان و جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان به سازمان، کمک به مدیریت برای همگام شدن با تغییرات محیطی، نزدیک کردن نگرش های مخاطبان با سازمان و نزدیک کردن اقدامات و نگرش های سازمان با مخاطبان به پویایی و رشد و توسعه سازمان در محیط و در راه رسیدن به اهداف و استراتژی های آن کمک می کند./ز
برچسب ها: روابط ، عمومی ، سازمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.