سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"یو اس ای تودی" :

توافق احتمالی غرب با ایران هم اعضای کنگره را خشنود نخواهد کرد

پیش‌بینی می‌شود که ایران در صورت رسیدن به توافق نهایی با غرب، تعدادی از سانتریفیوژهای خود را غیرفعال کند .اما با باقی ماندن سانتریفیوژها در جای فعلی خود، هرچند به صورت خاموش و غیرفعال، برخی منتقدان آمریکایی را ساکت نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی "یو اس ای تودی" در مقاله‌ای می‌نویسد:‌ بعید به نظر می‌رسد که توافق احتمالی گروه 1+5 با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، اعضای کنگره آمریکا را که به دنبال از بین بردن توانایی ایران در تولید سلاح هسته‌ای هستند، راضی و خشنود کند.

*** در پایان مذاکرات، ایران تا اندازه‌ای اجازه ظرفیت غنی‌سازی (اورانیوم) را خواهد داشت
دیپلمات‌های آمریکایی با دیپلمات‌های ایرانی و دیگر قدرت‌های بزرگ جهان در شهر وین دیدار کردند تا نوشتن متن توافق‌نامه نهایی را آغاز کنند. با اینکه طرف‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات، در مسائل متعددی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما احتمال می‌رود که دولت اوباما با این توافق، اجازه دهد که برنامه هسته‌ای ایران، با حفظ قابلیت تولید سلاح هسته‌ای ادامه پیدا کند.
«مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی اندیشکده «دفاع از دموکراسی»، مشاور دولت آمریکا در تحریم‌های این کشور علیه ایران گفت: در پایان مذاکرات «ایرانی‌ها تا اندازه‌ای اجازه ظرفیت غنی‌سازی (اورانیوم) را خواهند داشت.»

*** هرگونه توافقی، شانس دستیابی ایران به سلاح اتمی را کاهش خواهد داد
به گفته «جوفی جوزف»، مدیر سابق بخش عدم گسترش سلاح‌های اتمی در شورای امنیت ملی آمریکا، رسیدن به هر گونه توافقی، بازرسی‌ها و نظارت‌ها و همچنین تعداد بازرسان در ایران و شمار مکان‌هایی که آن‌ها اجازه سرکشی خواهند داشت را افزایش می‌دهد. به گفته وی:‌«این موضوع، به میزان قابل توجهی، شانس دستیابی ایران به سلاح اتمی را کاهش خواهد داد.»
این مذاکرات توسط کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنظیم می‌شود. «مایکل مان»، سخنگوی وی  روز چهارشنبه گفت: طرف‌های شرکت کننده در مذاکره « در حال پرداختن به اصول و مبانی هستند.» توافق موقتی که در ماه نوامبر حاصل شد، تاریخ 20 ژوئیه را برای رسیدن به توافق نهایی تعیین کرده است.

*** ایران زیر بار آپارتاید علمی نخواهد رفت
اوباما بارها در سخنان خود، دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را «غیرقابل قبول» اعلام کرده است. ایران، یکی از قدرت‌های بزرگ خاومیانه، دارای چهارمین ذخیره بزرگ نفتی و دومین ذخیره بزرگ گازی دنیا به شمار می‌رود. با تمام این‌ها، رهبران ایران به کرات گفته‌اند که هدف از برنامه هسته‌ای این کشور، تولید انرژی و انجام تحقیقات پزشکی و علمی است؛ ادعایی که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در مورد صحت آن تردید دارد. 
حسن روحانی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران گفت: ‌«ادعای آن‌هایی که ما را به ساخت بمب اتم متهم می‌کنند، دروغ  بی‌اساس است. ما زیر بار آپارتاید علمی نخواهیم رفت.» وی بار دیگر تاکید کرد که «ما هیچ کار نامشروع و غیرقانونی انجام نمی‌دهیم.» گفتنی است که مقامات ایرانی از نابودی زیرساخت‌های هسته‌ای 100 میلیارد دلاری خود، از جمله دستگاه‌های تولید سوخت هسته‌ای و نیروگاه آب سنگین اراک، خودداری کرده‌اند.

*** غرب نگران سانتریفیوژهای غیرفعال ایران است
به گفته «دیوید آلبرایت»، کارشناس کنترل تسلیحات، رئیس‌ موسسه علوم و امنیت بین الملل آمریکا،  یکی از مسائل غامض در رابطه با توافق نهایی، این است که آیا ایران دستگاه‌های تولید سوخت هسته‌ای خود موسوم به سانتریفیوژها را غیرفعال یا نابود خواهد کرد؟
«آلبرایت» گفت: در صورتیکه 19000 سانتریفیوژ فعال و غیرعملیاتی ایران به 5000 عدد کاهش پیدا کند، یک دوره گریز 6 تا 12 ماهه حاصل خواهد شد.
وی گفت: «سوال اینجاست که در این صورت، برای مابقی سانتریفیوژها چه اتفاقی خواهد افتاد. شواهد حاکی از آن است که دولت آمریکا به ایران اجازه خواهد داد تا بقیه سانتریفیوژها را به طور غیرفعال در جای فعلی خود نگه داشته و یا آن‌ها را به مکان دیگری منتقل کند.»
به گفته «آلبرایت»، با باقی ماندن سانتریفیوژها در جای فعلی خود، هرچند به صورت خاموش و غیرفعال، یا انتقال آن‌ها به انبار، این نگرانی که ایران می‌تواند پس از برداشتن فشارهای اقتصادی، توافق را زیرپا گذاشته و بار دیگر آن‌ها را فعال کند، از بین نخواهد رفت. به گفته وی: «شما به توافقی نیاز دارید که تضمین کند اگر ایران به چنین اقدامی دست بزند، آمریکا زمان کافی برای پاسخ و متوقف کردن ایران را داشته باشد.

*** اکنون زمان چانه‌زنی مقامات ایرانی و غربی است
به گفته «جوزف»، برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توان اقدامات نظارتی و حفاظتی اتخاذ کرد که درصورت نقض شرایط هرگونه توافقی توسط ایران،  جامعه جهانی را مطلع کند. وی گفت: «تا زمانی که ایران دارای تعداد محدودی سانتریفیوژ در حال گردش باشد، دست کم در تئوری می‌توان گفت که احتمال گریز ایران و تولید سلاح هسته‌ای توسط این کشور وجود دارد.» به گفته «جوزف»، می‌توان سانتریفیوژها را از جای فعلی خود منتقل کرد و در تاسیسات دیگری تحت نظارت دائم دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد انبار کرد. این توافق می‌تواند ایران را از توسعه سانتریفیوژهای کارآمدتر محروم کند.
«مایکل آدلر»، تحلیلگر اندیشکره «شورای آتنلانتیک» در واشنگتن  می‌گوید: «اکنون زمان چانه‌زنی‌ها آغاز شده است. آن‌ها همه چیز را مورد بازبینی قرار داده‌اند و کاملا مشخص است که اختلاف بسیاری با هم دارند. به عبارت دیگر، اکنون کار واقعی شروع شده است.»


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.