سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/ برای نخستین بار:

لانه گذاری اردک سرحنایی در تالاب بین المللی گندمان

امسال برای نخستین بار، 24 قطعه اردک سر حنایی به تالاب بین المللی گندمان در استان چهارمحال و بختیاری مهاجرت کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: این پرنده، امسال برای نخستین بار در تالاب گندمان لانه گذاری کرده است.

سعید یوسف پور افزود: این تعداد پرنده، از حوزه خلیج فارس و استان های جنوبی کشور، به این تالاب وارد شده است.

اردک سرحنایی پرنده ای غواص از خانواده مرغابی است که 46 سانتی متر طول دارد و پیشانی بلند با شیب تندی به منقار نسبتاً بلندش متصل می شود و فاقد تاج سر است.

نام علمی این پرنده آبزی nyroca ferina است و با جثه ای بزرگ، بیشتر در آب به سر می برد، زیرا به علت قرار داشتن پاها در سطح خلفی بدن، راه رفتن روی زمین و خشکی، برایش دشوار است، بنابراین از خشکی بیزار بوده و حتی روی آب می خوابد.

هنگام برخاستن از آب، در حالی که بال می زند مسافتی را بر روی آب می دود، پاهایش در قسمت عقبی سطح شکم قرار دارد و دارای سری با نیم رخی مثلثی شکل به رنگ حنایی است.

اردک سرحنایی ( گیلار ) از مرغابیان گوشتخوار محسوب می شود که از نرم تنان آبزی تغذیه می کند. گیاهان و حشرات آبزی، لارو، تخم ماهی و قورباغه، ماهی های کوچک و صدف ها غذای ترجیحی این پرنده است.

اردک سرحنایی در تالاب ها و دریاچه های بزرگ که اندکی پوشش گیاهی دارد، زیست می کند.

اردک سر حنایی از پرندگان نیمه مهاجر و شب پرواز است که در نی زارهای حاشیه آب بندان ها لانه می سازد.

تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی شهر گندمان و تالاب بین المللی چغاخور، در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و دارای 980 هکتار وسعت می باشد. 

این تالاب، یکی از 10 تالاب برتر ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی « لندن – 1352 » به ثبت رسیده و یکی از 105 زیستگاه مهم پرندگان کشور به شمار می رود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.