سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف راز سیاهچاله‌ها با سرنخ‌هایی از "انفجار کیهانی" + عکس

انفجار پرتو گاما یا فوران پرتو گاما (Gamma-ray burst) به فوران ناگهانی و شدید پرتو گاما در اعماق کیهان گفته می‌شود، این پدیده ده‌ها سال به عنوان یکی از پدیده‌های مرموز اختر شناسی شناخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، با رصد انفجاری مربوط به ستاره‌ی GRB121024A که حدود یازده هزار میلیون سال نوری اتفاق افتاد محققان به نحوه ی شکل گیری سیاه چاله ها پی بردند.
 
طبق گزارشات ۲۴ اکتبر ۲۰۱۲ رصدخانه های سراسر جهان انفجار ستاره ای بزرگ بنام GRB121024A واقع در  صورت فلکی نهر را به ثبت رساندند که رصدخانه جنوبی اروپایی با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ  VLT  واقع در کویر آتاکاما در شیلی موفق به ثبت و اندازه گیری این رویداد شد که ۱۱۰۰۰ میلیون سال قبل اتفاق افتاده بود، بازسازی این انفجار می تواند نحوه شکل گیری سیاهچاله ها را مشخص کند.

 

به گفته ی محققان هیچ رویدادی در جهان از نظر انرژی و شدت قابل مقایسه با انفجار ستاره ای و انفجار پرتو های گاما (GRB) نیست. در تنها یک ثانیه انفجار پرتو گاما می تواند مقدار انرژی صدها ستاره مانند خورشید را در طول زندگی یک میلیارد ساله شان ساطع کند.
ستاره شناسان می گویند: این انفجارها در ستاره هایی پرجرم تر و صدها برابر بزرگتر از خورشید رخ می دهند.

از آنجایی که این ستاره ها پرجرم  هستند و مانند ستاره های عادی منفجر نمی شوند با سرعت بسیار مانند توپی خالی و منفجر می شوند اما این انفجار داخلی ستاره ها توسط مدل های تئوریک بسط داده شده و مشابه یک چرخش بزرگ است که مانند راه آبی که به چاه حوض کشیده می شود.

همه این ستاره ها دارای میدان مغناطیسی هستند و به چرخش سریع آنها شدت می دهد.

انفجار پرتو گاما یا فوران پرتو گاما (Gamma-ray burst) به فوران ناگهانی و شدید پرتو گاما در اعماق کیهان گفته می‌شود، این پدیده ده‌ها سال به عنوان یکی از پدیده‌های مرموز اخترشناسی شناخته می‌شد.

امروزه معلوم شده‌است که برخی از این انفجارها مربوط به ابرنواخترها، و برخی دیگر مربوط به مگنتارها هستند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.