سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات حامیان فلسطین در پی سفر لیونی به لندن

سفر نماینده رژیم‌صهیونیستی به لندن موجب شد تا فعالان حقوق بشر و حامیان فلسطین دست به تظاهرات زده و خواستار بازداشت وی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از"یدیعوت آحارونوت"؛ حضور «زیپی لیونی» وزیر دادگستری رژیم‌صهیونیستی و نماینده این رژیم در مذاکرات سازش، همانطور که انتظار می‌رفت، با اعتراضات فعالان حقوق بشر و حامیان فلسطین مواجه شد.
 
روزنامه صهیونیستی"یدیعوت آحارونوت" در این مورد نوشته است: «شاید لیونی در لندن از مصونیت دیپلماتیک برخوردار باشد، اما نمی‌تواند از تظاهرات‌هایی که علیه وی شکل می‌گیرد، جلوگیری کند.»
 
دولت انگلیس روز چهارشنبه رسما اعلام کرد که لیونی در سفر خود به این کشور، از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است. این بیانیه پس از آن صادر شد که خانواده یکی از شهدای فلسطینی حمله سال 2008 به اسرائیل نوار غزه، خواستار تعقیب قضایی و بازداشت لیونی در لندن شد.
 
در جریان عملیات موسوم به «سرب گداخته»، که تا اوایل سال 2009 نیز ادامه داشت، حدود 1400 فلسطینی شهید شدند. لیونی در آن زمان وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی بود و نقشی کلیدی در این عملیات داشت. وی یکبار در سال 2009 نیز پس از صدور حکم بازداشتش توسط دادگاهی در لندن، مجبور شد سفر خود به انگلیس را لغو کند.
 
سفر اخیر لیونی به لندن که در سالروز «یوم النکبه» انجام گرفت، اعتراضات بسیاری را برانگیخته است. در جریان تظاهرات‌های دیروز در لندن، معترضان لیونی را «جنایتکار جنگی» خوانده و خواستار بازداشت وی شدند.
 
یکی از این معترضان به شبکه راشاتودی گفت: «او یک جنایتکار جنگی است... باید به محض آنکه وارد فرودگاه لندن شد، بازداشت می‌شد.»
 
در تظاهرات دیروز، گروهی یهودیان مخالف رژیم‌صهیونیستی نیز حضور داشته و به جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها اعتراض کردند.
 
در پی تظاهرات حامیان فلسطین نسبت به ورود لیونی به لندن، گروهی از صهیونیست‌های مقیم این شهر نیز با تجمع در محل تظاهرات، تلاش کردند با اعتراضات به لیونی مقابله کنند. یکی از اسرائیلی‌ها حاضر در این تجمع، «سنگ‌پرانی‌های فلسطینی‌ها» را عامل انجام حمله اسرائیل به غزه دانسته و آن را حق تل‌آویو دانست.
 
لیونی در سفر خود به لندن با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده و قرار است نشستی هم با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان داشته باشد. کری در تلاش است تا طرفین را برای از سرگیری مذاکرات سازش، که بازه زمانی 9 ماهه آن نهم اردیبهشت بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت، متقاعد کند.
 
مذاکرات سازش تابستان سال گذشته بعد از وقفه‌ای سه ساله با وساطت آمریکا آغاز شد. عدم پایبندی رژیم‌صهیونیستی به تعهدات خود از جمله توقف شهرک‌سازی‌ها و همچنین ممانعت از آزادی چهارمین گروه 26 نفره از اسرای فلسطینی، موجب شده بود تا این مذاکرات پیش از پایان چارچوب زمانی، عملا تعلیق شود. آشتی حماس و فتح نیز بهانه‌ای شد تا اسرائیل رسما توقف این مذاکرات را اعلام کند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.