سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنگام مصرف این دارو "قند خونتان" را چک کنید

داروهایی که حاوی کورتون هستند جزء گروه کورتیکو استروییدی قرار دارند که مصرف طولانی مدت، باعث بروز آب مروارید و افزایش قند خون می‌شود.

محمد عباسی نظری داروساز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اصطلاح داروهای کورتونی اشتباه است و گروه کورتیکو استروییدها برای این دستجات دارویی استفاده شود، زیرا کورتون نام تجاری یکی از این گروه است.

وی در خصوص عوارض این گروه داروها اظهار داشت: علی رغم عوارض زیادی که این داورها به دنبال دارند ولی متاسفانه طیف کاربردی خیلی وسیعی داشته و در برخی بیمارها پزشک مجبور است که این قبیل داروها را تجویز کند.

نظری در ادامه گفت: باید بعد از مصرف این داروها، بیماران از نظر عوارض بیماری پایش شوند.

این داورساز با اشاره به این که می‌گویند داروهای کورتیکو استروییدی باعث "پوکی استخوان" می‌شوند، تصریح کرد: در شرایطی که بیش از سه ماه و آن هم با دوزهای بالا مصرف شود، این احتمال وجود دارد و در اینگونه موارد پزشک با انجام روش دانسیومتری پوکی استخوان را مشخص می‌کند و در صورت لزوم برای بیمار مکمل کلسیم تجویز می‌شود همچنین گاهی اوقات این داروها باعث افزایش قند خون نیز می‌شوند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: عوارض این گروه از داروها را نمی‌توان طبقه‌بندی کرد و در کل و در درازمدت باعث افزایش سدیم و نیز کاهش پتاسیم می‌شوند، همچنین با تاثیرگذاری روی ارگان‌های بدن موجب بروز آب مروارید می‌شود.همچنین در بعضی افراد باعث افزایش اسید معده می‌شود.

وی به پمادهای کورتیکو استروییدی اشاره کرد و گفت: مصرف این پمادها در دراز مدت و به علت اینکه به خوبی از پوست جذب می‌شوند همان عوارض ذکر شده را ایجاد می‌کنند.

زرگر افزود: نکته مهم در بیماران مصرف کننده، پایش و مونیتورینگ است و بیمار نباید هیچگاه خودسرانه از این گروه دارویی استفاده کند، همچنین نباید به شکل ناگهانی مصرف را قطع کند.

وی در خصوص عوارض قطع ناگهانی گفت: در صورت مصرف بیش از دو هفته، قطع ناگهانی خیلی خطرناک است، زیرا باعث سرکوب محور هیپوفیز – هیپوتالاموس – آدرنال می‌شود و کورتیزول داخل بدن ترشح نمی‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کورتون ، قندخون ، چک آپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.