سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

تغییر کاربری در مازندران، مهم‌ترین دغدغه سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع کشور

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: بازنگری اساسی در سیاست جنگل‌داری کشور انجام شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، ناصر مقدسی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی چالش‌های زیست محیطی و گاه‌شناسی درختی در استان مازندران که با حضور کارشناسان بین‌اللملی برگزار شد، اظهار داشت: بازنگری اساسی در سیاست جنگل‌داری در کشور باید انجام شود.

وی تصریح کرد: سازمان جنگل و مراتع کشور با وجود محدودیت‌های مالی که با آن مواجه است توانست بر برخی از مشکلات این حوزه فائق شود و بحث جنگل‌داری در کشور را پیش ببرد.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اعلام اینکه بعد از کنفرانس «ریو» مسئله مدیریت پایدار جنگل‌ها در دستور کار قرار گرفت، افزود: مقوله پایداری جنگل در دو دهه اخیر در کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان داشت: مقوله جنگل‌داری با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی قابل انجام است و اگر این مسئله به منابع طبیعی و یا سازمان‌ جنگل‌ها واگذار شود در دو انتقال که هم‌اکنون در آن قرار داریم موفق نیستیم.

این مسئول بیان کرد: برای مدیریت پایدار در حوزه جنگل هفت معیار باید مشخص شود و باید وضعیت مشارکت مردم در حفظ جنگل نیز در این هفت معیار گنجانده شود.

مقدسی خاطرنشان کرد: طرح ارتقاء بهداشت و بهبود سلامت در جنگل نیز باید مد نظر قرار گیرد و ممکن است در دوره انتقال فشارهای به منابع طبیعی کشور وارد شود که نیاز به حمایت مسئولان اجرایی در استان‌ها داریم.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: برای اجرایی شدن طرح‌های جدید در حوزه جنگل نیاز به مصوبه دولت داریم تا بتوانیم موارد مطرح شده را اجرایی کنیم.

این مسئول با اعلام اینکه در مازندران تغییر کاربری مهم‌ترین دغدغه سازمان‌ها و مراتع کشور است، گفت: تدوین سند آمایش مازندران می‌تواند در جلوگیری از فرسایش جنگل موثر باشد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم در مبحث جنگل‌داری دچار روزمرگی نشویم باید سند آمایش تهیه شود و در صورت عدم تدوین سند آمایش اقدامی برای تعیین تکلیف جنگل نمی‌شود، انجام داد.

مقدسی با اعلام اینکه در توسعه و حفاظت جنگل بهره‌گیری از تکنولوژی در دستور کار این نهاد قرار دارد، گفت: تشکل‌های مردمی نیز باید در حفاظت پایدار جنگل مشارکت دهیم.

وی در پایان گفت: در جنگل شمال کشور بحث تامین چوب مورد نیاز برای جنگل در اهمیت بعدی قرار دارد ولی بحث حفظ و ذخائر آبی در کنار حفظ جنگل باید مطرح و پیگیری شود./س

برچسب ها: تغییر ، کاربری ، جنگل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.